Interviews met onze partners

De zeven NEx-thema's vragen om ondernemers die het verschil maken. Daarom zijn we de afgelopen jaren op pad gegaan om met hen in gesprek te gaan. Hier vind je de inspirerende verhalen van ondernemers die we in 2023, 2024 en 2025 hebben gesproken.

NEx 2025

Hoe gaan ondernemers duurzaam en innovatief aan de slag? We spraken zeven ondernemers hierover: Heijmans, Fabienne Chapot, Triodos Bank, Nijsen Company, Yespers, CSU en Solarge over de NEx. Bekijk de interviews hieronder.

Jan Willem Burgmans (Heijmans): “We zijn volledig afhankelijk van natuur”

Jan Willem Burgmans werkt als ecoloog bij bouwbedrijf Heijmans om de natuur- en bouwwereld met elkaar te verbinden. We spreken hem over de uitdagingen op het gebied van biodiversiteit.

Marloes Venema (Fabienne Chapot): “Het besef is er wel dat we het samen moeten oplossen”

In een prachtig pand aan de Herengracht huist het Amsterdamse modemerk Fabienne Chapot, opgericht in 2006 door Fabienne Chapot zelf. Het merk staat bekend om zijn in-house ontworpen prints, rijke kleuren en vrouwelijke silhouetten. En uiteraard om de focus die het legt op duurzaamheid en transparantie in de keten. We nemen de statige trap naar boven en gaan zitten met Marloes Venema, Product Director bij Fabienne Chapot.

Patty Zuidhoek (Triodos Bank): “Rijkdom gaat niet over euro’s maar over impact”

Pal naast station Driebergen-Zeist staat het kantoor van Triodos Bank. We hebben binnen afgesproken met Patty Zuidhoek, directeur zakelijke relaties bij Triodos Bank. “Echte nieuwe rijkdom gaat niet over de hoogste rente maar over wat er met je spaargeld gebeurt.”

John Geurts (Nijsen Company): “Waardedenken is goed maar het moet wel geld opleveren”

Jaarlijks brengt Nijsen ruim 100.000 ton levensmiddelen terug in de voedselkringloop als hoogwaardige diervoeding. We schuiven aan bij directeur John Geurts voor een gesprek over circulair ondernemen in de praktijk.

Interview Stefan Baecke (Yespers): “Behoudend zijn betekent dat je vooruit moet”

We spreken Stefan Baecke, directeur Total Value Fabriek van Yespers, over waarde toevoegen en verspilling tegengaan.

Alies ten Have (CSU) over inclusief ondernemen: “Hier gaat het de hele dag over mensen”

“Ken jij de schoonmaakmedewerker op je werk echt? Weet je wie het is?” We interviewen Alies ten Have, lid Raad van Bestuur over haar passie voor werken met mensen bij schoonmaakbedrijf CSU.

Gerard de Leede (Solarge): “De grote uitdaging voor de energietransitie ligt bij investeerders”

Zonnepanelen. Voor veel mensen misschien wel de meest zichtbare kant van de energietransitie, maar ook met negatieve connotatie. Gerard de Leede (Solarge) zag een kans en vertelt.

NEx 2024

Op zes van de zeven NEx-thema’s spraken we inspirerende ondernemers: Abovo Media, Marcel's Green Soap, Kesbeke, Zustaina, Dutch Climate Systems en Yumeko. Hoe zijn ze zo ver gekomen en wat kunnen anderen daarvan leren?

Abovo Media: Roos Doggers over waarom nog zo weinig mediabureaus de kansen zien van duurzaam ondernemen

Mediabureaus die duurzaam ondernemen. Die zijn er niet zo veel. Abovo Media is een uitzondering. Hoe dat zit? We bespreken het met Roos Doggers, CSR & Process Director.

Green Soap: Marcel Belt over hoe de lichtgroene consument de weg leidt naar commercieel en duurzaam succes

Je hebt de spotjes van Marcel’s Green Soap vast wel eens voorbij zien komen op tv. Kort, kleurrijk en vrolijk vertelt Marcel zelf over de producten.

Kesbeke Fijne Tafelzuren: Oos Kesbeke over waarom het logisch is aan mvo te doen

Het is net na de Tweede Wereldoorlog. In een keldertje aan het Waterlooplein in Amsterdam begint Charles Kesbeke een inleggerij. Zijn motto: alles wat in ’t zuur kan, gaat in het zuur. Van rolmopsen tot leverworst. En van mosselen tot haring. Vandaag de dag kennen we Kesbeke vooral van de augurken en de Amsterdamse uitjes.

Zustaina: Manon van Leeuwen over hoe een belachelijke gedrevenheid kan leiden tot winst én duurzame impact

Een box met duurzame cadeaus. Manon van Zustaina legt uit hoe het bijdraagt aan een duurzame economie.

Dutch Climate Systems: Arthur van der Lee over de oplossing voor klimaatverandering die vrijwel niemand kent

Niet eerder werd zo duidelijk dat de aarde opwarmt. We spreken met Arthur van der Lee, projectmanager bij Dutch Climate Systems (DCS), dat vanuit Nieuwleusen werkt aan een oplossing die zo maar revolutionair kan zijn.

Yumeko: Rob van den Dool over de echte prijs van bad- en beddengoed

We spreken Rob van den Dool, oprichter en CEO van Yumeko, producent van duurzaam bad- en beddengoed.

NEx 2023

Zeven ondernemers die het verschil maken, wie zijn het en hoe hebben ze dit aangepakt? Wij gingen in gesprek met: Dopper, Nelis Company, Jaarbeurs, Crisp, Labl Fashion, Geelen Counterflow en Wakuli over de NEx-thema's.

Dopper: hoe een fles slechts een middel is om de circulaire economie te bereiken

De drinkflessen van Dopper zijn wereldwijd bekend, maar hoe heeft deze fles voor zo'n grote impact gezorgd? Daarover spreken we de CEO van Dopper Virginia Yanquilevich.

Nelis company: hoe een Haags straatschoffie het schopte tot sociaal ‘onderzemer’

Glazenwasser en een innovatieve sociale ondernemer zijn, kan dat wel? Zeker en daarom gaan we in gesprek met Ian Smeyers van de Nelis Company.

Dit is hoe de Jaarbeurs het verschil maakt bij 2,3 miljoen bezoekers

De meest vernieuwende en duurzame congres- en eventlocatie van Europa. Dat wil Koninklijke Jaarbeurs zijn in 2030. Volgens eigen zeggen geldt dat zowel voor wie ze zijn, wat ze doen als voor de betrokkenheid bij de stad Utrecht. We spreken met Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer bij Jaarbeurs.

Crisp: hoe duurzaamheid en commercie samen ook de biodiversiteit kunnen versterken

De manier waarop we met ons eten omgaan is eindig. Crisp noemt zichzelf de supermarkt-app voor knettervers eten. Het bedrijf is opgericht om die manier van eten te veranderen. We spreken met medeoprichter en CFO Michiel Roodenburg.

Labl fashion: hoe een visueel ontwerper een volledig eigen duurzame kledingketen opzette

Iedereen draagt kleding. Niet iedereen draagt echter kleding waarvan volledig inzichtelijk is waar het is geproduceerd, van welk materiaal en door wie. We spreken Mart Veeken van Labl Fashion.

Geelen Counterflow: hoe een duikvakantie leidde tot energie voor vergroening

Geelen Counterflow is een wereldwijd opererend bedrijf dat klanten met zelf ontwikkelde machines helpt om efficiënter én duurzamer te drogen en koelen. We spreken Sander Geelen, directeur van Geelen Counterflow vanuit het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld, in het Limburgse Haelen.

Wakuli: hoe je duurzame kwaliteitskoffie toegankelijk maakt mét een echte prijs

Het verhaal van Wakuli’s specialty koffie begint op een koffieplantage ergens in Afrika. De jonge Yorick Bruins ziet dat de prijzen niet eerlijk zijn. Hoe loopt dit af? Bekijk het gesprek met Yorick.

Net als 8000+ ontvangers onze nieuwsbrief ontvangen?

Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.