Hoe gaan ondernemers duurzaam en innovatief aan de slag? We spraken zeven ondernemers hierover: Heijmans, Fabienne Chapot, Triodos Bank, Nijsen Company, Yespers, CSU en Solarge over de NEx. Bekijk de interviews hieronder.
Jan Willem Burgmans werkt als ecoloog bij bouwbedrijf Heijmans om de natuur- en bouwwereld met elkaar te verbinden. We spreken hem over de uitdagingen op het gebied van biodiversiteit.
In een prachtig pand aan de Herengracht huist het Amsterdamse modemerk Fabienne Chapot, opgericht in 2006 door Fabienne Chapot zelf. Het merk staat bekend om zijn in-house ontworpen prints, rijke kleuren en vrouwelijke silhouetten. En uiteraard om de focus die het legt op duurzaamheid en transparantie in de keten. We nemen de statige trap naar boven en gaan zitten met Marloes Venema, Product Director bij Fabienne Chapot.
Pal naast station Driebergen-Zeist staat het kantoor van Triodos Bank. We hebben binnen afgesproken met Patty Zuidhoek, directeur zakelijke relaties bij Triodos Bank. “Echte nieuwe rijkdom gaat niet over de hoogste rente maar over wat er met je spaargeld gebeurt.”
Jaarlijks brengt Nijsen ruim 100.000 ton levensmiddelen terug in de voedselkringloop als hoogwaardige diervoeding. We schuiven aan bij directeur John Geurts voor een gesprek over circulair ondernemen in de praktijk.
We spreken Stefan Baecke, directeur Total Value Fabriek van Yespers, over waarde toevoegen en verspilling tegengaan.
“Ken jij de schoonmaakmedewerker op je werk echt? Weet je wie het is?” We interviewen Alies ten Have, lid Raad van Bestuur over haar passie voor werken met mensen bij schoonmaakbedrijf CSU.
Zonnepanelen. Voor veel mensen misschien wel de meest zichtbare kant van de energietransitie, maar ook met negatieve connotatie. Gerard de Leede (Solarge) zag een kans en vertelt.
Op zes van de zeven NEx-thema’s spraken we inspirerende ondernemers: Abovo Media, Marcel's Green Soap, Kesbeke, Zustaina, Dutch Climate Systems en Yumeko. Hoe zijn ze zo ver gekomen en wat kunnen anderen daarvan leren?
Mediabureaus die duurzaam ondernemen. Die zijn er niet zo veel. Abovo Media is een uitzondering. Hoe dat zit? We bespreken het met Roos Doggers, CSR & Process Director.
Je hebt de spotjes van Marcel’s Green Soap vast wel eens voorbij zien komen op tv. Kort, kleurrijk en vrolijk vertelt Marcel zelf over de producten.
Het is net na de Tweede Wereldoorlog. In een keldertje aan het Waterlooplein in Amsterdam begint Charles Kesbeke een inleggerij. Zijn motto: alles wat in ’t zuur kan, gaat in het zuur. Van rolmopsen tot leverworst. En van mosselen tot haring. Vandaag de dag kennen we Kesbeke vooral van de augurken en de Amsterdamse uitjes.
Een box met duurzame cadeaus. Manon van Zustaina legt uit hoe het bijdraagt aan een duurzame economie.
Niet eerder werd zo duidelijk dat de aarde opwarmt. We spreken met Arthur van der Lee, projectmanager bij Dutch Climate Systems (DCS), dat vanuit Nieuwleusen werkt aan een oplossing die zo maar revolutionair kan zijn.
We spreken Rob van den Dool, oprichter en CEO van Yumeko, producent van duurzaam bad- en beddengoed.
Zeven ondernemers die het verschil maken, wie zijn het en hoe hebben ze dit aangepakt? Wij gingen in gesprek met: Dopper, Nelis Company, Jaarbeurs, Crisp, Labl Fashion, Geelen Counterflow en Wakuli over de NEx-thema's.
De drinkflessen van Dopper zijn wereldwijd bekend, maar hoe heeft deze fles voor zo'n grote impact gezorgd? Daarover spreken we de CEO van Dopper Virginia Yanquilevich.
Glazenwasser en een innovatieve sociale ondernemer zijn, kan dat wel? Zeker en daarom gaan we in gesprek met Ian Smeyers van de Nelis Company.
De meest vernieuwende en duurzame congres- en eventlocatie van Europa. Dat wil Koninklijke Jaarbeurs zijn in 2030. Volgens eigen zeggen geldt dat zowel voor wie ze zijn, wat ze doen als voor de betrokkenheid bij de stad Utrecht. We spreken met Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer bij Jaarbeurs.
De manier waarop we met ons eten omgaan is eindig. Crisp noemt zichzelf de supermarkt-app voor knettervers eten. Het bedrijf is opgericht om die manier van eten te veranderen. We spreken met medeoprichter en CFO Michiel Roodenburg.
Iedereen draagt kleding. Niet iedereen draagt echter kleding waarvan volledig inzichtelijk is waar het is geproduceerd, van welk materiaal en door wie. We spreken Mart Veeken van Labl Fashion.
Geelen Counterflow is een wereldwijd opererend bedrijf dat klanten met zelf ontwikkelde machines helpt om efficiënter én duurzamer te drogen en koelen. We spreken Sander Geelen, directeur van Geelen Counterflow vanuit het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld, in het Limburgse Haelen.
Het verhaal van Wakuli’s specialty koffie begint op een koffieplantage ergens in Afrika. De jonge Yorick Bruins ziet dat de prijzen niet eerlijk zijn. Hoe loopt dit af? Bekijk het gesprek met Yorick.
Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.