Het thema echte prijzen stijgt met 1,3 procentpunt door een hoger aandeel bedrijven dat op hun website rapporteert over externaliteiten en CO2-beprijzing.
Rekenen met een echte prijs is een goede manier om de schade die bedrijven toebrengen aan natuur en maatschappij inzichtelijk te maken. Echter, dit gebeurt niet of nauwelijks. Enerzijds omdat het niet altijd mogelijk is om ergens een realistische prijs aan te hangen. Anderzijds hebben bedrijven het vaak al druk genoeg. Vergeet echter niet dat rekenen met echte prijzen ook een educatieve waarde heeft. Zorg er dit jaar voor dat je begrijpt en voelt wat echte prijzen zijn. Dat je weet: er zitten verborgen kosten aan dat wat ik inkoop. Die bewustwording kan ook zorgen voor de gedragsverandering die de duurzame economie nodig heeft.
Echte prijzen en een gelijk speelveld voor alle ondernemers komen er alleen met een nieuw belastingstelsel. Verschuif de belasting van arbeid naar grondstoffen en vervuiling. Verlaag de btw op circulaire producten. En voer een bredere CO2-prijs in. Dit maakt duurzame producten voordeliger en niet-duurzame producten duurder, waardoor marktverandering veel sneller gaat.
Wat als je niet alleen appelsap maakt, maar álles uit een appel benut? Bij Yespers draait het om het tegengaan van verspilling en het creëren van waarde – voor mens, natuur en economie. In dit interview vertelt directeur Stefan Baecke hoe hij van de financiële wereld overstapte naar een missiegedreven onderneming, waarom true pricing de toekomst is en hoe duurzaam ondernemen niet alleen noodzakelijk, maar vooral ook leuker is: "Behoudend zijn betekent dat je vooruit moet”
De berekening van een echte prijs kan complex zijn. Maar je kunt hem wel al verlagen door je te richten op het verminderen van je CO2-uitstoot. Maak andere keuzes in je productieproces of in de materialen die je gebruikt. Het verrichten van een Life Cycle Assesmen (LCA) helpt om inzicht te krijgen. Beprijs je CO2-uitstoot intern om middelen apart zetten. Hulp nodig? Zoek een betrouwbare leverancier; onder de partners van MVO Nederland vind je er genoeg.
Er zijn er steeds meer UPV’s (Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid). Ook vrijwillige edities – een wettelijke regeling die producenten verantwoordelijk maakt voor de gehele levenscyclus van hun producten. Ze zijn dé manier om vervuilende bedrijven te laten meebetalen aan de schade die ze toebrengen. Textiel, elektronica en plastics lopen voorop, maar dat sluit niet uit dat ook jij mee kunt doen aan een bestaande of zelf een UPV kunt opzetten.
Rekenen met ‘echte prijzen’ staat bij de meeste bedrijven nog in de kinderschoenen. Het concept alleen is het echter al waard om je in te verdiepen. Ga in gesprek met stakeholders hierover. Begrip is de eerste stap naar handelen.
Aan de slag met CO2-beprijzing
Voor partners
Uiteraard is dit niet alles. MVO Nederland organiseert events over echte prijzen en biedt je meer praktische stappenplannen. Klik door via de knop hieronder voor een actueel overzicht en doe mee.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.