Ketens zijn niet transparanter geworden in het afgelopen jaar: de NEx-score voor dit thema daalt naar 13 procent. Bedrijven zijn – ondanks de toenemende druk door de CSRD – nog steeds niet zo open over de impact van hun bedrijfsvoering in de keten.
Verstoorde handelsketens door een blokkade van het Suezkanaal, de coronapandemie en oorlog in Oekraïne leggen de kwetsbaarheid van internationale handel genadeloos bloot. Meer in het duister spelen ook misstanden als kinderarbeid, onderbetaling of gevaarlijke arbeidsomstandigheden. Kortom: de impact van Nederlandse ondernemingen is moeilijk te overschatten. Hier goed mee om gaan zal moeten – of je nou wilt (verantwoord internationaal ondernemen) of niet (verplichte transparantie door de CSRD).
Een goede en snelle implementatie van Europese wet- en regelgeving op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) is nodig. Dit geeft bedrijven in Europa een koploperspositie. En zo voorkomen we een afwachtende houding en vertraging. Daarnaast moet de overheid ondersteuning bieden aan bedrijven die zich inzetten voor transparantie, maar niet binnen de wetgeving vallen. Daar kan het zelf aan bijdragen: door zelf het goede voorbeeld te geven, (internationaal) maatschappelijk verantwoord in te kopen én transparant te zijn over het inkoopbeleid.
Het is net na de Tweede Wereldoorlog. In een keldertje aan het Waterlooplein in Amsterdam begint Charles Kesbeke een inleggerij. Zijn motto: alles wat in ’t zuur kan, gaat in het zuur. Van rolmopsen tot leverworst. En van mosselen tot haring. Vandaag de dag kennen we Kesbeke vooral van de augurken en de Amsterdamse uitjes. In het zuur, uiteraard. Kesbeke is inmiddels een echt familiebedrijf, want na Charles neemt zoon Camiel het bedrijf over, opgevolgd door Oos, die het bedrijf vandaag leidt. We spreken Oos – partner van MVO Nederland - in zijn bijzondere Amsterdamse kantoor aan de Adolf Nassaustraat, recht naast de fabriek.
Nauwelijks zijn we gewend aan de transparantie-eisen uit de CSRD en daar is alweer een nieuwe Europese richtlijn met veel gevolgen voor het bedrijfsleven: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Deze wet verplicht bedrijven ervoor te zorgen dat de impact op mensenrechten en natuur ook bij leveranciers aan de eisen voldoen.
Als je leveranciers of klanten in verre buitenlanden hebt, breng je met de MVO Risicochecker eenvoudig in kaart welke risico’s je kunt tegenkomen. Wijs je handelspartners erop dat de tool ook in het Engels en Duits beschikbaar is.
We slepen van alles de wereld over, van fruit tot elektronica en van textiel tot afval. Ga dit jaar op zoek naar lokale handelspartners. Ook zakelijk gezien is een goede buur soms beter dan een verre vriend, zelfs in een woelige wereld.
Dit event is geweest
Voor Partners
Partner meet-up: transparante ketens
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.