Transparante ketens: wereldwijde verantwoordelijkheid

Duurzaam ondernemen gaat niet alleen over je eigen bedrijf. Het gaat ook over je (inter)nationale keten. Werken aan dit thema betekent dat je transparant bent over de impact die je bedrijfsactiviteiten maken op mens en milieu – in Nederland, maar juist ook elders ter wereld. En dat je de risico’s in jouw toeleveringsketen, productieproces en keten identificeert, voorkomt, vermindert of herstelt. Echte due diligence gaat dan ook verder dan alleen keurmerken en labels.

Transparante ketens op de NEx 2025

Transparante ketens kent dit jaar de grootste stijging in zes jaar (+3,7 procentpunt). Dit komt met name doordat het aandeel bedrijven dat zelf op hun website rapporteert over hun toeleveringsketen sterk is gestegen. Dit jaar omvat dit thema voor het eerst ook ‘hernieuwbare energie’ onder de sectoren die betrokken zijn bij een Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-convenant (IMVO), wat zorgt voor een extra toename.

Op de agenda tot 2026

Voor bedrijven

Zaken doen in het buitenland brengt risico’s met zich mee. Bedrijven kunnen onbewust bijdragen aan vervuiling, natuurschade of kinderarbeid. Hiervoor zijn Europese wetten op het vlak van internationaal ondernemen aangenomen. Zo verplicht de CSDDD grote bedrijven om naar de hele keten te kijken van de producten die ze leveren. Voor bedrijven is ook dit jaar voldoende te doen om écht uit te zoeken wat er aan de gang is. Ook als je geen groot bedrijf bent.  

Voor politiek en beleidsmakers

Er zijn veel bedrijven die niet onder de CSDDD vallen. En er zijn ook nog eens vele uitzonderingen. In het netwerk van MVO Nederland zitten al veel bedrijven die hun keten vrijwillig in kaart brengen. Het is aan de overheid om bedrijven te stimuleren en te ondersteunen dit te gaan doen.

Partner uitgelicht: Marloes Venema (Fabienne Chapot)

Hoe zorg je ervoor dat je weet waar je kleding écht vandaan komt? Bij Fabienne Chapot zetten ze grote stappen in ketentransparantie, zonder de uitdagingen van de mode-industrie te negeren. In dit interview vertelt Marloes Venema over de impact van duurzaamheid in de keten, de rol van wetgeving en waarom samenwerken de enige weg vooruit is: “Het besef is er wel dat we het samen moeten oplossen”.

3 tips voor transparante ketens in jouw bedrijf

1. Begin met de CSDDD

De Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) verplicht je je keten te kennen, en op zoek te gaan naar mogelijke risico’s voor mensenrechten en natuur. Het mooie aan de richtlijn is dus dat je niet álles hoeft te onderzoeken.

2. Check je mvo-risico’s

Als je leveranciers of klanten in verre buitenlanden hebt, breng je met de MVO Risico Checker eenvoudig in kaart welke risico’s je kunt tegenkomen. De gratis tool is er ook in het Engels en Duits, dus ook klanten en leveranciers in het buitenland kunnen het gebruiken.

3. Bel je leverancier(s)

Waar kopen ze in? Waar staat die fabriek? Onder welke omstandigheden produceert het bedrijf? Ga het gesprek aan en je zult zien dat dit zomaar de eerste stap kan zijn naar meer inzicht in je keten.

Aan de slag met due diligence

Om te voldoen aan de due diligence-wetgeving zet je een aantal stappen. Dit zijn ze.

Voor partners

MVO Risico Checker
Om erachter te komen welke mvo-risico’s jouw onderneming loopt en hoe je deze kunt beperken, gebruik je de MVO Risico Checker.

Voor Partners

Peer-learning: impact in je internationale keten

Duurzame keuzes in de keten maken impact. Maar hoe pak je dit aan?
dinsdag 4 maart 2025
13:00u - 17:00u
Zalen van Zeven, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht

Meer doen?

Uiteraard is dit niet alles. MVO Nederland organiseert volop events over transparante ketens en biedt je meer praktische stappenplannen. Klik door via de knop hieronder voor een actueel overzicht en doe mee.

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.