De score voor nieuwe rijkdom stijgt fors, en dat is goed nieuws. De cijfers voor dit thema zijn gebaseerd op beleggingen van banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Bij alle drie is een verschuiving te zien naar duurzamere investeringen. Het lijkt erop dat de grote geldstromen langzaam maar zeker verlegd worden van een zuivere focus op geld naar waardecreatie op lange termijn. |
Het meten van en rapporteren over niet-financiële prestaties krijgt momentum. De reputatie en merkwaarde van bedrijven wordt niet alleen bepaald door hun winstgevendheid, maar ook door de maatschappelijke impact die ze hebben. Dat merk je aan de invoering van wettelijke regels als de CSRD, maar ook op de arbeidsmarkt. Hoog op de agenda van bestuur en management staat dus de maatschappelijke relevantie van de onderneming.
De overheid moet bedrijven stimuleren rapportage-wetgeving te implementeren. En daarbij vooral het mkb ondersteunen. Om te voorkomen dat het een kwestie van vinkjes zetten wordt, is toezichthouden en aanspreken van bedrijven op hun verantwoordelijkheid en maatschappelijke bijdrage minstens zo belangrijk. In beleid is sturing op het vergroten van waarde voor de natuur en maatschappij essentieel. Denk aan het inkopen van producten en diensten die een positieve maatschappelijke bijdrage leveren en aan het invoeren van een generatietoets.
Mediabureaus. Er zijn er niet zo veel van maar ze hebben wel veel impact op het gedrag van consumenten én bedrijven. Het is dan ook een interessante tak om het verhaal van duurzaam ondernemen groter en relevanter te maken. Toch doen niet veel mediabureaus dat. Abovo Media is een uitzondering hierop. Over hoe dat zit spreken we Roos Doggers, CSR & Process Director bij het grootste onafhankelijke mediabureau van Nederland.
Zorg ervoor dat je dit jaar een stevig fundament gereed hebt voor het meten en monitoren van niet-financiële prestaties. Bij voorkeur zijn je data minstens van dezelfde kwaliteit als je financiële boekhouding.
In tijden van corona was het lastig om bijeenkomsten te organiseren met je klanten, leveranciers, personeel en álle andere stakeholders. Het is tijd om opnieuw in gesprek te gaan en vooral goed te luisteren: hoe kijken mensen naar jouw maatschappelijke rol? Dat is medemenselijk ondernemen.
De regels voor transparantie over niet-financiële zaken zijn met de introductie van de CSRD flink aangescherpt. En hoewel je als mkb’er formeel niet onder die wet valt, krijg je van grote klanten beslist meer vragen over klimaat, biodiversiteit en de herkomst van grondstoffen.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.