Alies ten Have (CSU) over inclusief ondernemen: “Hier gaat het de hele dag over mensen”

Laatst geüpdatet: woensdag 5 februari 2025

Nederland kent zo’n 105.000 kantoorruimtes. Ze hebben een totale oppervlakte van 125 miljoen vierkante kilometer. Het gaat bij die ruimtes vaak over leegstand, over thuis- of kantoorwerken, over belhokken en vergaderruimtes. Waar het minder over gaat is dat er mensen zijn die al deze ruimtes schoonmaken. Steeds vaker gebeurt dat gewoon onder werktijd, mede dankzij schoonmaakbedrijf CSU. We interviewen Alies ten Have, lid Raad van Bestuur over haar passie voor werken met mensen: “Ken jij de schoonmaakmedewerker op je werk echt? Weet je wie het is?”

We reizen naar het hoofdkantoor van CSU in Uden, waar blijkt dat het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland onderdeel is van Total Care. Dit is ook de moedermaatschappij van thuiszorgorganisatie Tzorg en particulier schoonmaakbedrijf Zizo. In een grote vergaderruimte schuiven we aan bij Alies ten Have, die al enthousiast klaar zit om ons mee te nemen in de mensgerichte ambitie van CSU.

Dag Alies, wat leuk dat we mochten komen. Wil je je eens voorstellen aan de lezer?

“Natuurlijk. Ik werk nu bijna twee jaar bij Total Care, waar CSU een onderdeel van is. Ik ben ooit begonnen in een traineeship bij de Rabobank. Daarna via functies bij de Belastingdienst en in de rechtspraak uiteindelijk teruggekomen bij de bank. Ik ben bij Total Care vooral met hr en mensen bezig, maar dat is begonnen bij de Rabo. Ik was directeur bij een lokale bank en vond het daar geweldig om te investeren in maatschappelijke impact. Dat ging over gedrag, cultuur, mensen beter maken. Het leidde ertoe dat ik hr-directeur kon worden op het hoofdkantoor van de Rabobank. Een geweldige functie met veel impact op het leven van mensen.”

Je vond daar je passie. Maar hoe kwam je toen bij CSU terecht?

“Ik wilde nóg meer in de maatschappij werken. Ik raakte in gesprek over CSU en kwam er daar al snel achter dat er veel meer achter schoonmaken zit dan ik dacht. CSU bleek een groot mensenbedrijf, waar je ook nog eens dicht bij de transities in de maatschappij zit. Dat vond ik zo fantastisch dat ik besloot de stap te wagen. Inmiddels ben ik lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille hr voor alle merken binnen Total Care.”

Wat drijft je om elke dag weer aan de slag te gaan daar?

“Ik wil hier de beste werkgever zijn voor alle mensen die bij ons werken. Dat is een uitdaging met zo veel nationaliteiten en achtergronden. Stuk voor stuk moeten ze hier hun volle potentieel kunnen ontwikkelen. Niet voor niets zit ik ook in de Raad van Bestuur. Ik kan van daaruit echt impact maken. De missie van CSU raakt mij persoonlijk, omdat ik zie hoe het bijdragen aan een inclusieve cultuur niet alleen ons bedrijf versterkt, maar ook individuen helpt een stabieler en gelukkiger leven op te bouwen​.”

"We zetten steeds meer in op zichtbaarheid van onze schoonmakers en schoonmaak gedurende de werkdag. Dat is menswaardig."

Alies ten Have, CSU

Hoe onderscheidt CSU zich in de schoonmaakbranche?

“We willen niet per se de grootste zijn, maar geloven wel dat we als marktleider met onze visie op de ontwikkeling van schoonmaak vooroplopen in de vernieuwing en verduurzaming daarvan. Daardoor realiseren wij positieve impact voor onze mensen, klanten, het milieu en de maatschappij. Onze medewerkers spelen een cruciale rol in het werk- en leefgeluk, en de gezondheid van klanten. Ze staan middenin de samenleving. De schoonmaakmedewerker heeft een belangrijke plek in het pand waar ‘ie werkt. Dus zetten we steeds meer in op zichtbaarheid van onze schoonmakers en schoonmaak gedurende de werkdag. Dat is menswaardig.”

Er zijn ook mensen die zeggen dat schoonmaken straks door robots gedaan wordt.

Dit is een mooie ontwikkeling. Functies veranderen en wij moeten ervoor zorgen dat we medewerkers hierin blijven ontwikkelen en meenemen. Technologische ontwikkelingen kunnen ons zware werk verlichten, maar vraagt andere capaciteiten van mensen. Dat is juist ook weer aantrekkelijk voor ons als werkgever. Ik zie bij CSU dat mensen door dit soort innovatie hier lang blijven werken. Ze zorgen er zelfs voor dat ook familieleden mee komen. Dat is toch mooi?”

Wat vind je de grootste uitdaging in je werk?

“Het effectief balanceren tussen de behoeften en omstandigheden van medewerkers, zoals taal-en cultuurverschillen, medewerkersbinding, arbeidsomstandigheden en duurzame inzetbaarheid. We werken iedere dag aan deze uitdagingen door strategisch beleid te ontwikkelen, innovatieve oplossingen te zoeken en tegelijkertijd oog te hebben voor de menselijke kant van het werk. Dit vraagt om leiderschap dat mensgericht is én data-gedreven, met een sterke focus op inclusie en werkgeluk. De echte connectie is hierbij enorm belangrijk. Wat helpt is onze CSU MeewerkWeek die we eens per jaar organiseren. Dan gaan al onze kantoorcollega’s een dag schoonmaken met een van onze schoonmaakmedewerkers. Dat werkt enorm verbindend.”

Waar staan jullie met inclusief ondernemen?

“In de schoonmaakbranche zijn we al behoorlijk ver. Zo hebben we ruim 130 nationaliteiten in dienst en is 50 procent van onze Raad van Bestuur vrouw. Ook in onze topdirectie zien we een goede man-vrouwverdeling. Onze grote uitdaging is momenteel hoe we ervoor zorgen dat iedereen gezien en gehoord wordt. Daar zetten we nu stappen in. Zo hebben we een visuele arbeidsovereenkomst gemaakt die iedereen kan begrijpen, ongeacht taal. We bieden volop opleidingen aan voor ons personeel – van taal tot digitale skills.

"In Nederland houden we nog onvoldoende rekening met mensen die het niet helemaal voor de wind gaat, terwijl zij juist mee moeten in de transitie."

Alies ten Have, CSU

Mensen die het misschien niet helemaal voor de wind is gegaan moeten we ook inclusief meenemen in de transitie. In Nederland houden we nog onvoldoende rekening met hen. Denk aan praktisch geschoolden die vaak een lager salaris kennen en fysieke arbeid verrichten. Zij nemen minder snel een aanvullende zorgverzekering en kunnen dus geen fysiotherapie krijgen. Wij hebben dat opgelost in ons ‘Fris in je Werk’-programma. Hierdoor gaan onze medewerkers mentaal, fysiek en financieel gezonder naar huis dan dat ze de dag begonnen. Dit omvat onder meer gratis sporten bij Sport City, fysio, psychologische ondersteuning en toegang tot ruim 250 opleidingen en budgetcoaching.”

Klinkt tof. Maar kan me voorstellen dat het ook een uitdaging is?

“Klopt. Je kunt wel allemaal mooie initiatieven bedenken maar als die je mensen niet bereikt heb je er nog niets aan. Zeker met zo veel mensen uit allerlei culturen en achtergronden is dat een uitdaging. Dat kan in kleine dingen zitten. Zo organiseerden we eens een taaltraining maar is iemand nog voor de training huiswaarts gekeerd om ‘ie de bordjes naar de ingang niet begreep. We werken nu aan een buddysysteem om dit te verbeteren.

Een andere uitdaging in de schoonmaak is zwartwerken. Een derde van de schoonmakers werkt zonder verzekering, zonder pensioenopbouw. In Nederland gedogen we dat, maar in andere landen mag dat niet.

Daarnaast streven we ernaar zoveel mogelijk schoonmakers in vaste dienst te nemen en het aantal uitzendkrachten af te bouwen. En we werken inmiddels niet meer met zzp’ers in de schoonmaak.”

Waar werk je naartoe? Wat is je grote droom?

“Ik wil het potentieel van alle mensen die bij ons werken nog beter benutten. Iedereen heeft een talent. Het is aan ons om dat gesprek aan te blijven gaan. Alleen zo kom je er bijvoorbeeld achter dat iemand die al 22 jaar schoonmaakt ook graag kinderen met een achterstand wil helpen. Wij stimuleren mensen om dit soort carrièrepaden te ontdekken.”

Wat verwacht je van de politiek?

Zoals gezegd, we willen zwartwerkende schoonmaak aanpakken. Daarnaast is er meer aandacht nodig voor sociale initiatieven. Dat betekent bijvoorbeeld zo laagdrempelig mogelijk toegang tot het leren van basisvaardigheden voor iedereen.”

Welke rol zie je voor MVO Nederland weggelegd?

“Het partnerschap met MVO Nederland helpt ons om onze doelen op inclusiviteit en duurzaamheid te bereiken. Het biedt ons toegang tot een netwerk van gelijkgestemde organisaties en geeft ons de mogelijkheid om te leren en onze initiatieven verder te ontwikkelen. Dit partnerschap maakt ons sterker als organisatie. We halen inspiratie en kennis bij andere leden van MVO Nederland. Het bevestigt dat wij op de goede weg zijn. Ook helpen we graag anderen.”

Welke tip zou je andere bedrijven willen geven?

“Maak inclusiviteit integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Het werkt alleen als het een prioriteit is op alle niveaus binnen het bedrijf. Investeren in kleine aanpassingen zoals vertaaloortjes en duurzame contracten kan al een groot verschil maken. We weten allemaal dat blije medewerkers leidt tot blije klanten. Dus laten we ons daarvoor inzetten.”

CSU's score op inclusief ondernemen met de NEx-check

“Goed om te zien dat we hier zo hoog op scoren. Zelfs al hebben we nog veel te doen. Het laat mij voor nu zien dat we een mensenbedrijf zijn. We hebben tot op managementniveau doelen gesteld. Van medewerker- tot klanttevredenheid; het is verankerd in onze strategie. In totaal scoorden we een gemiddelde van 72 procent, best ok toch? De check laat goed zien waar we nog op kunnen ontwikkelen. Iets als biodiversiteit (30 procent) is in de schoonmaak nog helemaal geen thema, maar ik vind het wel relevant voor ons om ook daar een bijdrage te gaan leveren.”

Meer over de NEx

Dit interview is onderdeel van een serie rondom de lancering van de Nieuwe Economie Index 2025 (NEx), het jaarlijkse onderzoek van MVO Nederland dat in een cijfer aangeeft hoe duurzaam de Nederlandse economie is. Op alle thema’s van deze index spraken we een inspirerende partner uit ons netwerk. Hoe zijn ze zo ver gekomen en wat kunnen anderen daarvan leren?

Misschien vind je dit ook interessant

Nederlandse bedrijven roepen op tot voortzetting van Europese duurzaamheidsregels

12 februari 2025

NS, TenneT, Verstegen, Stedin, Triodos Bank en tientallen grote en kleine bedrijven roepen in een gezamenlijk statement de Europese Commissie en het Nederlandse kabinet op om door te gaan met duurzame wetgeving.

Lees meer

Gerard de Leede (Solarge): “De grote uitdaging voor de energietransitie ligt bij investeerders”

5 februari 2025

Zonnepanelen. Voor veel mensen misschien wel de meest zichtbare kant van de energietransitie, maar ook met negatieve connotatie. Gerard de Leede (Solarge) zag een kans en vertelt.

Lees meer

Interview Stefan Baecke (Yespers): “Behoudend zijn betekent dat je vooruit moet”

5 februari 2025

We spreken Stefan Baecke, directeur Total Value Fabriek van Yespers, over waarde toevoegen en verspilling tegengaan.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.