Koploper Richard Emmerink (Schiphol): “Systeemverandering begint bij persoonlijke motivatie.”

Laatst geüpdatet: donderdag 30 januari 2020

Om tot het kantelpunt naar de nieuwe economie te komen, zijn grote, innovatieve bedrijven onmisbaar. De leiders van die bedrijven werken met visie en lef aan de transitie. In de interviewserie ‘Koploper uitgelicht’ vragen we elke maand aan een bedrijf uit ons Koplopernetwerk of Grote Bedrijven Netwerk naar hun ambities en de kansen die zij zien om onderdeel te zijn van die transitie. De eerste in de reeks is Richard Emmerink, directeur corporate development van Schiphol. Hij spreekt onder meer over de waarde van vliegen en de manieren waarop dat anders kan.

Emmerink is binnen Schiphol onder andere verantwoordelijk voor de visie en strategie. Oók duurzaamheid als kernelement van de Schiphol-strategie valt hieronder, zo vertelt Emmerink: “In de twee jaar dat ik hier werk, heb ik mezelf ontwikkeld tot pleitbezorger van duurzame luchtvaart. Luchtvaart is belangrijk voor de wereld en Nederland. Voor bedrijven, maar ook voor de zelfontplooiing van burgers. Ik wens het mijn kinderen toe dat ze later ook andere culturen kunnen leren kennen en de wereld kunnen ontdekken. Maar het is ook duidelijk dat de wereldwijde luchtvaart zo snel mogelijk duurzaam moet worden en daarom geen uitzonderingspositie binnen het akkoord van Parijs moet hebben.”

Schiphol heeft hoge ambities gesteld: “We willen de meest duurzame luchthaven ter wereld zijn. Daarom willen we afvalvrij en energiepositief zijn in 2030. En wekken we meer energie op dan we gebruiken. Van afvalvrij willen we toewerken naar een circulaire luchthaven in 2050. En misschien wel het belangrijkste – ondanks dat we zelf geen vliegtuigen hebben: we zetten ons in om het gebruik van duurzame brandstoffen op grotere schaal mogelijk te maken en om geluidshinder in de omgeving te verminderen.”

Duurzame luchtvaart

Emmerink: “De uitdagingen in de luchtvaart zijn ingewikkeld. Zo lang vliegen zonder CO2-uitstoot nog niet mogelijk is, is compensatie met een zo hoog mogelijke kwaliteit belangrijk. Tegelijkertijd moet er maximaal worden geïnvesteerd in zuinigere vliegtuigen en innovatie om bio- en synthetische brandstoffen op grote schaal mogelijk te maken.”

Ook het vervangen van korte afstandsvluchten door de trein is belangrijk, aldus Emmerink. “Schiphol moet een multimodale hub worden. Nodig is dan een hoogwaardig ov-netwerk, onder andere met een naar Schiphol doorgetrokken Noord/Zuidlijn. Om dit te realiseren moeten we samenwerken met partners, zowel in de luchtvaart als daarbuiten. Ook is stimulerend overheidsbeleid nodig vanuit zowel Nederland als Europa.”

MVO Nederland

Emmerink vertelt dat dit complexe vraagstuk om de juiste kennis vraagt. Onder meer dankzij het partnerschap van MVO Nederland kwam hij in aanraking met het Sustainability Leadership Program dat het netwerk samen met TIAS heeft ontwikkeld. “Door het programma ben ik overtuigd van de verantwoordelijkheid die leiders binnen bedrijven hebben en moeten nemen. We moeten vaker het bedrijfsbelang ontstijgen en kijken naar het belang van de wereld.”

Systeem anders inrichten

“Het economisch systeem is verkeerd ingericht. De wereldwijde uitstoot van CO2 stijgt nog steeds. Als we zo doorgaan leidt het tot onomkeerbare schade aan onze mooie planeet. Maar om dat systeem te veranderen moet je tegen de wind in. Die verandering moet uit de persoonlijke motivatie van mensen komen want als we het aan de markt overlaten gaat er te weinig gebeuren. Dat is de afgelopen 20 jaar wel gebleken. Het is onbegrijpelijk en niet te verteren dat we als wereld niet in staat zijn tot een systeem van serieuze CO2-heffingen te komen. Ik denk dat iedereen dan ook op zoek moet naar persoonlijke zingeving. Een leuke baan om geld te verdienen voor je familie is belangrijk maar we moeten de aarde ook op een goede manier achterlaten. Gelukkig reageren veel mensen enthousiast op wat ik doe. Ik krijg vaak hulp aangeboden, zelfs van mensen die al met pensioen zijn. Soms met de boodschap dat ze dit eigenlijk zelf al hadden moeten doen.”

Schiphol is onderdeel van verschillende samenwerkingsverbanden in de luchtvaartsector en daarbuiten: “Door samen te werken en bijvoorbeeld lid te zijn van het Grote Bedrijven Netwerk van MVO Nederland doen we inspiratie op van vooroplopende partijen. Samenwerken is nodig, in de luchtvaart en over industrieën heen.”

Sustainability Leadership Program

In het Sustainability Leadership Program krijg je kennis en tools aangereikt om de duurzame impact van jouw organisatie te vergroten. Lees hier meer informatie over het programma.



Misschien vind je dit ook interessant

Ankie

Een half jaar Ankie van Wersch bij MVO Nederland: 3 vragen

18 december 2024

We zijn een half jaar verder en het jaar 2025 staat voor de deur. Een belangrijk jaar voor de duurzame economie én voor MVO Nederland.

Lees meer

MVO Nederland pleit in Tweede Kamer voor belangen circulaire ondernemers

11 december 2024

MVO Nederland pleit tijdens de rondetafel circulaire financiering en tax shift in de Tweede Kamer.

Lees meer

Bekijk bedrijven niet zó kritisch bij vergroening

27 november 2024

Veel bedrijven zijn hard bezig met verduurzamen. Dat gaat nog niet altijd voor de volle honderd procent. Daarom is het ontmoedigend hoe op de eerste groene stappen wordt gereageerd.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.