Laatst geüpdatet: donderdag 11 mei 2023
Of je nu een multinationaal bedrijf runt of een mkb'er bent, het is je vast niet ontgaan dat er de laatste tijd veel te doen is geweest over het voorstel voor de Wet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen. Nu dit wetsvoorstel in behandeling is bij de Tweede Kamer, is het een goed moment om eens stil te staan bij de betekenis van IMVO en due diligence voor jouw bedrijf.
In een notendop betekent due diligence, of gepaste zorgvuldigheid, dat je als bedrijf zorgt dat er in jouw gehele handelsketen zo min mogelijk negatieve effecten optreden voor werknemers, lokale gemeenschappen en het milieu. Dit betekent dat je ketenrisico’s in kaart brengt en maatregelen neemt om deze risico’s te beperken. De IMVO-wet zou het toepassen van due diligence verplicht gaan stellen voor alle grote multinationale ondernemingen. Daarnaast treedt vanaf 2024 de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in werking, die het opstellen van een duurzaamheidsrapport voor steeds meer bedrijven verplicht gaat stellen. Daarin moet ook gerapporteerd worden over governance, waaronder verantwoordelijkheid in de keten.
Kortom, de due diligence-verplichting zit eraan te komen en daar kun je als bedrijf maar beter op voorbereid zijn. Om je daarbij te helpen, heeft MVO Nederland een gratis tool ontwikkeld om jouw ketenrisico’s in kaart te brengen: de MVO Risico Checker. Het idee is simpel: je vult een product of dienst in met daarbij het land van herkomst en vervolgens krijg je een overzicht met alle risico’s en adviezen waar je mee aan de slag kunt. Zo helpen wij jou op weg met je ketenverantwoordelijkheid.
Om te voldoen aan de due diligence-wetgeving zet je een aantal stappen. Het doel: je interne beleid, procedures en activiteiten zo aanpassen dat je zaken gaat doen met respect voor mens en milieu. Wij ontwikkelden, speciaal voor bedrijven die hiermee worstelen, een praktisch en concreet stappenplan dat je aan de hand meeneemt door due diligence.
De landbouwtransitie op een broodje: 25.000 Broodjes Utrecht verkocht
Broodje Utrecht is al 25.000 keer over de toonbank gegaan in bedrijfsrestaurants van onder meer de NS, Koninklijke Jaarbeurs en Provincie Utrecht.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.