Hoe Marieke Romano (Trees for All) verandering aanjaagt

Nieuws

Laatst geüpdatet: vrijdag 14 februari 2025

Iedereen bereikt wel eens dat punt in zijn of haar carrière. Je voelt dat je wil groeien, vernieuwen en je weet dat je meer impact kan maken. Maar je merkt ook dat je vastzit in bekende patronen en verlangt naar nieuw. Marieke Romano was op zoek naar zo’n impuls. Die vond ze bij het Sustainability Leadership Program van TIAS en MVO Nederland, waar je als professional kennis opdoet en vaardigheden ontwikkelt om duurzame businessmodellen vorm te geven. We spreken Marieke over het maken van impact, het doordringen tot de directie en het tonen van lef.

Als lid van de Raad van Commissarissen van Univé Zuid-Nederland en directeur Fondsenwerving, Marketing & Communicatie bij Trees for All, een non-profitorganisatie die wereldwijd bomen plant en bosherstelprojecten ondersteunt om klimaatverandering tegen te gaan, kijkt Marieke met een strategische marketingbril naar duurzaamheid: “Verduurzaming begint met strategie: hoe veranker je duurzaamheid in je organisatie en geef je de natuur een volwaardige plek? Vervolgens speelt leiderschap een rol: hoe voer je het gesprek met zakelijke besluitvormers en inspireer je anderen, hoe creëer je draagvlak? Dan kom je bij de vertaling naar de praktijk: hoe maak je de strategie concreet en meetbaar, bijvoorbeeld via KPI’s en ketensamenwerking? En hoe communiceer je over je plannen naar de buitenwereld?"  

Duurzaamheid: een containerbegrip? 

Volgens Marieke is het met oog op deze drie pijlers belangrijk om duurzaamheid begrijpelijk en toepasbaar te maken. "Tijdens de opleiding spraken we vaak over ‘wicked problems’ – complexe problemen zoals klimaatverandering of sociale ongelijkheid, waar niemand zich direct verantwoordelijk voor voelt. Maar als niemand actie onderneemt, gebeurt er niets. De sleutel is om duurzaamheid concreet te maken en te vertalen naar haalbare stappen. Kleine acties, zoals een bedrijf dat overstapt op circulaire verpakkingen of een organisatie die haar CO₂-uitstoot meet en verlaagt, zijn ook al waardevol. Maar het kan zelfs ook nog kleiner. Op onze boomplantdagen komt er zo veel energie vrij bij mensen die normaal op kantoor zitten. Dan gaat het leven."  

Persoonlijke drijfveren 

Maar wie neemt de eerste stap? Duurzame verandering komt lang niet altijd vanuit de top, legt Marieke uit. "Vaak zijn de voorvechters van nieuwe initiatieven niet de mensen die in die directiekamers zitten. Als het lukt om daadwerkelijk door te werken tot in de besluitvorming vind ik dat dan ook bewonderingswaardig. En dan zie je: doordringen tot de directie gaat ook – en misschien wel juist – over de zachte kant. Wat drijft mensen? Wat zijn hun persoonlijke motivaties? Waar worden ze op afgerekend? Hoe heeft de natuur – of het gebrek daaraan – impact op henzelf?"  

In het Sustainability Leadership Program leerde Marieke drijfveren van mensen herkennen. "De toekomst van familie of volgende generaties zijn een krachtige ingang. Hoe dichter het bij iemands realiteit ligt, hoe groter de kans dat er actie wordt ondernomen." 

Doordringen tot de directie gaat ook over de zachte kant.” 

Ondernemen met lef 

Die persoonlijke drijfveren spelen overigens niet alleen een rol in de directiekamer, maar ook bij de mensen die als eerste een duurzaam idee omarmen. “Vaak zijn het de first followers – degenen die als eerste een nieuw idee steunen – die verandering mogelijk maken. Het vergt moed om het voortouw te nemen, maar net zoveel lef om achter een innovatief idee te gaan staan." 

Marieke ziet dit ook bij de bedrijven die Trees for All steunen. "Het vergt lef om te investeren in (her)bebossing en CO₂-compensatie. Het begint met het besef iets goeds te willen doen. Wij maken dat besef concreet en laagdrempelig, en helpen bij de uitvoer en de rapportage. Hierdoor is ook de koppeling naar de bedrijfsvoering eenvoudiger te maken. Die wil om goed te doen en duurzame keuzes te maken heeft een tijd in de lift gezeten. Maar met alle politieke veranderingen heerst ook terughoudendheid. Het is aan ons om tóch dat positieve geluid door te laten dringen.”  

“Vanuit veel plekken in een organisatie kan je positieve impact maken. Dat besef moet je gewoon een beetje aanzetten bij mensen.” 

De kracht van verandering ligt uiteindelijk bij iedereen binnen een organisatie, concludeert Marieke. "Vanuit alle posities in een organisatie kun je positieve verandering brengen. Soms heeft iemand alleen een zetje nodig om dat in te zien. Dankzij de opleiding weet ik welke lenzen ik het bestuur kan aanreiken om te kijken naar duurzaamheidsvraagstukken. Dat is een krachtig middel.” 

Meedoen met de opleiding?

Wil je meer informatie over de opleiding? Kijk dan op de opleidingspagina en schrijf je in voor de aankomende opleiding die start op 5 maart 2025.

Misschien vind je dit ook interessant

Nederlandse bedrijven roepen op tot voortzetting van Europese duurzaamheidsregels

12 februari 2025

NS, TenneT, Verstegen, Stedin, Triodos Bank en tientallen grote en kleine bedrijven roepen in een gezamenlijk statement de Europese Commissie en het Nederlandse kabinet op om door te gaan met duurzame wetgeving.

Lees meer

Gerard de Leede (Solarge): “De grote uitdaging voor de energietransitie ligt bij investeerders”

5 februari 2025

Zonnepanelen. Voor veel mensen misschien wel de meest zichtbare kant van de energietransitie, maar ook met negatieve connotatie. Gerard de Leede (Solarge) zag een kans en vertelt.

Lees meer

Alies ten Have (CSU) over inclusief ondernemen: “Hier gaat het de hele dag over mensen”

5 februari 2025

“Ken jij de schoonmaakmedewerker op je werk echt? Weet je wie het is?” We interviewen Alies ten Have, lid Raad van Bestuur over haar passie voor werken met mensen bij schoonmaakbedrijf CSU.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.