Laatst geüpdatet: donderdag 25 januari 2024
Van een vitaliteitsprogramma tot de Participatiedesk: medemenselijk ondernemen staat bij verzekeraar a.s.r. hoog in het vaandel. Het weerhield Frank Holierhoek - verkoopmanager bij a.s.r. Vitality - er niet van om deel te nemen aan de Community of Practice over dit onderwerp. In vier bijeenkomsten kwamen twintig bedrijven samen. Wat stak Frank hiervan op? En hoe ervaren zijn collega’s Annette Pannekoek en Loes Julicher a.s.r als medemenselijke werkgever? Je leest het in dit interview.
Met een rijke historie en een groeiende omvang is werken met en voor mensen a.s.r. niet onbekend. Frank ziet medemenselijk ondernemen zelfs als kern van de organisatie: "Het draait er vooral om dat je oog hebt voor stakeholders: medewerkers, klanten, klimaat én maatschappij. Dat zit verweven in alle lagen van a.s.r.."
Een goede HR-strategie vervult een cruciale rol in het uitrollen van het medemenselijke gedachtegoed bij a.s.r. Zo bestaat er een In Bewegingsprogramma dat zich niet alleen richt op de vitaliteit van de medewerkers, maar ook op ontwikkeling en persoonlijke groei. Sporten op kantoor of vrijwilligerswerk doen is hier ook een onderdeel van. Het hoofddoel? ‘’Ervoor zorgen dat medewerkers tot aan hun pensioen vitaal, gezond én gelukkig kunnen werken’’ zegt Annette Pannekoek, Human Resources Manager bij a.s.r.
Loes Julicher - Business Development Manager bij a.s.r. - benadrukt die betrokkenheid bij medewerkers en ervaart de organisatie als fijn, open en informeel. Ze waardeert de ruimte die er is om gedachten, wensen en ideeën te delen, ondanks de gelaagde structuur van een grote organisatie.
Loes: ‘’Wat ik bijzonder vind aan deze werkplek is de ruimte voor ontwikkeling, zowel professioneel als persoonlijk. Een mooi voorbeeld hiervan is een collega die een kookopleiding mocht volgen, simpelweg omdat ze daar enorm veel energie van krijgt. Voor mij spelen dit soort initiatieven absoluut een rol in de keuze voor een werkgever.’’
‘’Door het In beweging programma van de afdeling HR krijgen medewerkers ook de kans zich te ontplooien op basis van hun interesses en passies buiten het werk’’ vult Annette aan. ‘’De gedachte hierachter is dat als je doet waar je plezier in hebt, je je fit voelt en betrokken blijft. We richten ons dus echt op persoonlijke vitaliteit en dat reikt verder dan je werk. Duurzame inzetbaarheid noemen wij dat.’’
"Medemenselijk ondernemen betekent luisteren naar stakeholders"
Frank Holierhoek, Verkoopmanager bij a.s.r. Vitality
a.s.r. initieert regelmatig projecten die niet alleen aansluiten bij de behoeften van medewerkers, maar ook een waardevolle impact hebben op hun stakeholders. Annette: "Zo is de E-mood ontwikkeld, waarbij medewerkers wekelijks hun inzichten delen over productiviteit, werkgeluk en vitaliteit. Zo bleek hier bijvoorbeeld uit dat collega’s behoefte hadden aan meer kennis over pensioenen. Door de tool kunnen we daar vanuit a.s.r. goed op inspelen.’’ Frank: ‘’En bij dit voorbeeld blijkt dat niet alleen wij, maar ook onze klanten dit interessant vinden."
Frank concludeert dat medemenselijk ondernemen in essentie gericht is op het toevoegen van waarde voor stakeholders, of het nu gaat om klanten of medewerkers. Het is een kwestie van het begrijpen van behoeften, zowel intern als extern, om vervolgens te bepalen hoe a.s.r. hierin tegemoet kan komen.
Een voorbeeld: ‘’We hebben Doenkracht, maatschappelijke activiteiten waarbij we ons inzetten voor het financieel redzaam en weerbaar maken van mensen. Denk aan financiële educatie op scholen en ondersteuning voor kwetsbare doelgroepen via Geldmaatje. Er is namelijk best een grote groep mensen die gebaat is met informatie over hoe je met je geld kunt omgaan.’’
Annette: "Daarnaast ontwikkelden we de Participatiedesk, die ernaar streeft om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. We richten ons op kansen in plaats van beperkingen: wat biedt deze persoon ons wél? Deze medewerkers starten met een contract voor bepaalde tijd en kunnen instromen binnen de organisatie. Zelfs als er op de lange termijn geen mogelijkheden meer zijn, biedt de opgedane werkervaring voldoende waarde om elders een nieuwe baan te vinden.
Hoewel a.s.r. intrinsiek zeker actief is op medemenselijk ondernemen en verschillende initiatieven daarin toont, staat het bedrijf open om te blijven leren. Er zijn immers altijd wel gebieden waarin een bedrijf zich kan ontwikkelen. Dit motiveerde Frank om deel te nemen aan de community of practice medemenselijk ondernemen.
"Ik kwam in aanraking met de community omdat Loes een inspiratiewebinar van MVO Nederland hierover volgde’’ legt Frank uit. Loes: ‘’Ik was enthousiast over het thema medemenselijk ondernemen en heb Frank toen geattendeerd dat dit misschien wel interessant is voor a.s.r.’’
‘’En dat enthousiasmeerde me enorm’’ reageert Frank. ‘’Ik dacht: hier moeten we iets mee. Wat kan a.s.r. uit de community of practice medemenselijk ondernemen halen? En wat kunnen we daarmee betekenen voor onze klanten? De interne masterclass vanuit de community bijvoorbeeld heeft geholpen bij het creëren van interne ambassadeurs, die op hun beurt andere medewerkers inspireren en betrekken bij het gedachtegoed. Daarmee konden we het draagvlak over dit thema vergroten.’’
Wat kunnen duurzame ondernemers doen met medemenselijk ondernemen? Frank deelde een tip: ‘’Het management moet medemenselijk ondernemen dragen, dat klopt. Maar wacht niet tot dat moment en begin gewoon vast zelf. Zelfbewustwording is de sleutel. Ontdek wat je binnen jouw invloedscirkel kunt doen en enthousiasmeer collega's om samen de kracht van medemenselijk ondernemen te ontdekken. Zo komen wij namelijk tot concrete initiatieven zoals genoemd. En dat is niet alleen goed voor de organisatie, maar het creëert ook een werkomgeving waarin zowel medewerkers als klanten zich gehoord en gewaardeerd voelen."
Van links naar rechts: Frank Holierhoek - verkoopmanager bij a.s.r. Vitality, Annette Pannekoek - Human Resources Manager en en Loes Julicher - Business Development Manager.
De landbouwtransitie op een broodje: 25.000 Broodjes Utrecht verkocht
Broodje Utrecht is al 25.000 keer over de toonbank gegaan in bedrijfsrestaurants van onder meer de NS, Koninklijke Jaarbeurs en Provincie Utrecht.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.