Dit is wat je nú moet weten over duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen. Je wilt ermee aan de slag. Omdat je intrinsiek voelt dat je wilt bijdragen aan een economie binnen de grenzen van natuur en maatschappij. Of omdat je financiële en commerciële kansen ziet om te groeien. Wat je reden ook is: je wilt wél weten wat de meest actuele ontwikkelingen zijn. Op deze pagina vind je de onderwerpen die wij nu het meest relevant achten.

In november 2022 nam de Europese Unie de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) aan. In deze nieuwe richtlijn staat dat vanaf 2024 steeds meer bedrijven verplicht worden te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. De CSRD-richtlijn staat centraal in de Green Deal van de Europese Unie en moet zorgen voor meer transparantie over en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie.

Als bedrijf kan je je ogen niet langer sluiten voor schendingen van mensenrechten of milieuregels in je ketens. Dat komt door de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), ook wel bekend als de Europese ketenzorgplichtwet of IMVO-wetgeving. Deze stelt grote bedrijven verantwoordelijk voor vervuiling en uitbuiting in hun productieketen. In dit artikel lees je alles over deze wetgeving, wat het betekent voor bedrijven én hoe je je het beste voorbereidt.

Veel ondernemers in Nederland dringen de uitstoot van broeikasgassen terug. De maatschappij verwacht daarbij vanzelfsprekend meer van grote, vervuilende bedrijven dan van kleine. Ze stappen over op elektrische auto’s, isoleren hun kantoorpand, wisselen warmte uit met nabijgelegen bedrijven of investeren in groene stroom. Dat zijn allemaal goede acties, maar hoe weet je of het voldoende is? Science Based Targets (SBT) bieden het antwoord.

Bedrijven zijn van oudsher ingericht op snel en goed inspelen op omstandigheden. En nu die snel veranderen, is het tijd dat ze verantwoordelijkheid pakken. Wij geloven erin dat bedrijven alleen kunnen blijven ondernemen in een economie die is aangepast is aan de grenzen van die natuur en maatschappij. Duurzaam ondernemen is dus geen nice to have, maar een must-do.

Net als 8000+ ontvangers onze nieuwsbrief ontvangen?

Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.