projects
Al maar toenemende kledingvoorraden, torenhoge kosten en een scheve balans tussen vraag en aanbod: de textielsector staat enorm onder druk. Het is de hoogste tijd voor een concrete oplossing die circulair textiel nu eindelijk eens aantrekkelijk, schaalbaar én financieel haalbaar maakt. Het is tijd voor het Textile District: dé doorbraak voor circulair textiel.
De problemen in de textielsector zijn nagenoeg bekend, de oplossingen ook. Toch blijft circulair textiel al jaren een niche: slechts één procent van de totale textielsector is circulair. Circulaire bedrijven hebben het vooral lastig doordat de markt zo klein is; dit maakt lineaire productie aantrekkelijker. Dat is niet gek. Fabrieken en processen zijn jarenlang geoptimaliseerd voor lineaire massaproductie, en omschakelen naar circulair vraagt om een grote verschuiving.
In het Textile District werkt MVO Nederland samen met RethinkRebels om circulair textiel voor eens en altijd wél van de grond te krijgen. Hoe? Door merken, retailers en circulaire oplossingen bij elkaar te brengen.
We weten allemaal: hoe groter het volume, hoe lager de kosten per stuk. Op dit moment werkt dit nog in het nadeel van circulaire modellen, omdat zowel aan de vraag- als aanbodkant de volumes te klein zijn om kostenvoordelen te realiseren en schaalvoordelen te behalen. Het Textile District brengt circulaire vraag en aanbod (en de vraag naar dat aanbod) samen op één plek. Dit zorgt ervoor dat volumes groeien en opschaling wél mogelijk is.
Het Textile District fungeert zo als schakel tussen producenten en circulaire ondernemers en overbrugt de fase van pilots naar systeemverandering. Retailers, merken én producenten maken gebruik van bestaande systemen en processen die het Textile District samenbrengt. Dit bespaart ze tijd, moeite, kosten én levert impactdata op die ze kunnen gebruiken in de verplichte duurzaamheidsrapportage.
"Textile District biedt direct circulaire oplossingen en data die inzichtelijk maakt hoe we impact maken. Niet meer praten, maar echt doen."
Rachel Cannegieter, Rethink Rebels
Rethink Rebels gelooft dat elk merk de potentie heeft om een positieve impact te maken. Het bedrijf begeleidt bedrijven bij het ontwikkelen van een sterke impactstrategie, een risicobeoordeling van de toeleveringsketen en een toekomstbestendige communicatiestrategie. Rachel Cannegieter, founder of Rethink Rebels, is betrokken bij Textile District als coördinator.
Rethink Rebels
Fashion Sustainability Consultant