MVO Nederland lanceert Broodje Nijmegen

Laatst geüpdatet: vrijdag 10 januari 2025

MVO Nederland introduceert met Radboud Universiteit, Radboudumc en de HAN het Broodje Nijmegen. Dit broodje bevat ingrediënten van lokale, natuurlijke boeren. “Deze landbouwtransitie op een broodje, zoals wij hem al noemen, levert een concrete bijdrage aan onze natuur. Bovendien laat het inkopers én consumenten zien wat er mogelijk is als je samenwerkt”, aldus Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland.

Het recept van Broodje Nijmegen is ontwikkeld door de koks van de Radboud Universiteit in samenwerking met Paul Weijers, souschef van het met een groene Michelinster bekroonde restaurant De Nieuwe Winkel. Broodje Nijmegen is volledig plantaardig en combineert onder meer ingelegde groente, frisse biologische waterkers en kruidige muhammara op robuust brood, gemaakt van regeneratief graan. Inkopers bestellen het volledige broodje eenvoudig op de website van distributeur Oregional. Dit vergroot de schaalbaarheid van het initiatief. MVO Nederland bracht de samenwerking tot stand, waardoor duurzame vraag en aanbod elkaar vonden.

“Met Broodje Nijmegen maken we de landbouwtransitie tastbaar”, zegt Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland. “We herstellen biodiversiteit, geven boeren een eerlijke prijs en brengen consumenten en inkopers dichter bij de oorsprong van hun voedsel. Dit broodje laat zien dat duurzaam ondernemen kan beginnen met iets kleins als een lunch.”

Ambitie en toekomst

Broodje Nijmegen is een volgende stap in het landelijke MVO Nederland-project Broodje Natuurlijk, waar inmiddels twee broodjes onder vallen. De eerste variant, Broodje Utrecht, is al meer dan 30.000 keer verkocht. En de ambitie reikt ver – later dit jaar volgen Broodjes Amsterdam en Rotterdam. Er staan ook nieuwe smaken in de planning. Ondertussen blijft MVO Nederland nieuwe afnemers voor Broodje Nijmegen en Utrecht mobiliseren. Het doel blijft hetzelfde: lokaal en natuurlijk eten toegankelijker maken en duurzame marktgroei voor ondernemers in de agrifoodsector stimuleren.

Meer informatie

Broodje Nijmegen is – als Broodje Nimma – verkrijgbaar in de kantines van het Radboudumc, de Radboud Universiteit, de HAN, het CWZ en de Sint Maartenskliniek. Wie Broodje Nijmegen wil bestellen kan dat vanaf 10 februari 2025 doen via de website van Oregional.

Misschien vind je dit ook interessant

Grote Nederlandse bedrijven en MVO Nederland roepen op tot opschaling circulaire economie

31 maart 2025

Ikea, Bol, Zeeman, Strukton, Auping en Renewi slaan alarm en eisen dat het kabinet-Schoof direct actie onderneemt om de circulaire economie in Nederland te versnellen. Op initiatief van MVO Nederland verenigen deze bedrijven, met een gezamenlijke jaaromzet van tien miljard euro, hun krachten om de vastgelopen transitie vlot te trekken.

Lees meer

MVO Nederland pleit in Tweede Kamer voor circulair plastic

5 maart 2025

MVO Nederland pleit tijdens de rondetafel circulaire financiering en tax shift in de Tweede Kamer.

Lees meer

Claimt Trump onze grondstoffen? Dan moeten wij inzetten op circulariteit

24 februari 2025

Onze geopolitieke veiligheid staat hoog op de internationale agenda. Niet voor niets roept NAVO-baas Rutte op tot militaire weerbaarheid. Echter, de weerbaarheid van onze kwetsbare economie lijken we collectief te onderschatten.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.