MVO Nederland werkt dagelijks aan de nieuwe economie. Onder meer in onze sectornetwerken agrifood, bouw, chemie, textiel en zorg gaan we op zoek naar duurzamere alternatieven voor allerlei producten. Daarvoor is uiteraard technisch onderzoek nodig, maar veel vaker is het een kwestie van omdenken: hoe komen we met alle betrokken partijen tot een keten waarin geen afval meer bestaat? De vrije markt heeft daarin een essentiële rol. Oftewel: de wereld waarin in- en verkopers elkaar treffen. Om hen op weg te helpen werkt MVO Nederland met zogenaamde buyer groups. In dit artikel leggen we uit wat dat precies is en hoe je bij een dergelijke groep kunt aansluiten.
Een buyer group brengen we voor een periode van zes tot negen maanden bij elkaar. Zoals de naam al doet vermoeden sluiten inkopers én leveranciers aan. Tijdens deze periode stellen we met de inkopers vast welke productgroepen zich lenen voor verduurzaming. Met leveranciers van deze producten onderzoeken we vervolgens wat circulaire alternatieven zijn. Dit traject voorzien we vaak ook van objectief onderzoek in de keten. Hiervoor werken we samen met onder meer onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft.
Om een productgroep te verduurzamen is marktoverstijgende samenwerking nodig. Dat maakt een buyer group voor leveranciers soms spannend. Tegelijkertijd ligt de duurzame markt in veel sectoren nog open voor ontwikkeling, dus kan het je in de toekomst ook concurrentievoordeel opleveren. Inkopers ervaren het als prettig om samen met collega-inkopers de circulaire markt te verkennen. Daarnaast levert het onderzoek van CE Delft voor inkopers waardevolle inzichten, bijvoorbeeld over de uitstoot op andere plekken in hun keten.
MVO Nederland treedt op als initiator en begeleider van deze groepen, met name om objectiviteit en neutraliteit te waarborgen.