Mvo draagt bij aan de financiële prestaties van je bedrijf, zeker op de langere termijn. En de markt werkt goed mee: de vraag naar duurzame producten en diensten stijgt nog steeds. Een besparing in het energieverbruik of het gebruik van circulaire grondstoffen kan zeer lucratief zijn. Mvo-ondernemers hebben bovendien beter gemotiveerde medewerkers, wat de arbeidsproductiviteit verhoogt.
Mvo kan ook komen door druk van buitenaf. Denk aan inkopers als de overheid of grote bedrijven die alleen inkopen bij duurzame bedrijven. Ook incidenten als consumentenboycots, mediaschandalen of stakingen kunnen zorgen voor die druk. Als je je niet aan de minimale maatschappelijke normen houd, verlies je je license to operate. Zowel de Nederlandse overheid als de internationale gemeenschap vindt het bovendien van belang dat je je met jouw organisatie aan wetten en internationale richtlijnen houdt.
Als ondernemer kun je ook gewoon fatsoenlijk zaken willen doen. Door een steentje bij te dragen aan de maatschappij, op een prettige manier om te gaan met je personeel en het milieu niet te veel te belasten. Bij ondernemingen als Triodos Bank en Ecostyle liggen ethische motieven zelfs aan de basis van het bedrijf. Dit noemen we ook wel social enterprises of maatschappelijke ondernemingen. Doel van die bedrijven is om op bedrijfsmatige wijze maatschappelijke problemen op te lossen.
Wil je direct aan de slag met mvo? Dat kan al zonder je beleid te hoeven aanpassen. We hebben een handige checklist voor je gemaakt met maar liefst 100 tips, verdeeld in verschillende categorieën.
Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt het bestand direct in je inbox. Niet ontvangen? Check je ongewenste e-mails.
Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.