Transparantie

Beter zakendoen

Door transparant te zijn over relevante eigenschappen van een product of van de onderneming, groeit het vertrouwen van klanten en andere stakeholders. Ook richtlijnen, keurmerken codes en samenwerking kunnen dat vertrouwen laten toenemen. En vertrouwen is een eerste voorwaarde voor succesvol zakendoen.

 

Mogelijkheden voor beter zakendoen

Producten en service

  • Zorg voor duidelijke productinformatie. Welke ingrediënten zijn er gebruikt en waar komen ze vandaan? Waar is het product gemaakt? Hoeveel energie verbruikt het product?
  • Geef in de offerte helder aan wat de afspraken zijn, ook over garantie- en klachtenregelingen. Met de claim ‘glashelder’ profileert Interpolis zich in de verzekeringswereld, bekend om zijn overdaad aan ‘kleine lettertjes’. Alle polissen van Interpolis zijn zo eenduidig en eenvoudig mogelijk, zodat klanten geen overbodige verzekeringen afsluiten.
  • Zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid. Zeker voor webwinkels is het belangrijk dat klanten weten dat er een solide bedrijf achter de aanbieding zit. Ook voor andere bedrijven geldt dat klanten het prettig vinden wanneer ze met vragen terecht kunnen bij een echt mens.

Communicatie

  • Overtuig klanten met juiste en eerlijke reclameteksten. Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) houden de meeste bedrijven zich goed aan de reclamecode, maar "gaat er door onvoldoende beschikbare know-how of door overmatig enthousiasme wel eens wat mis." Misleidende reclame is dan het gevolg. Een voorbeeld: de RCC oordeelde dat lovende reacties op een hyves-pagina niet afdoende bewijzen dat een afslankmiddel echt werkt.
  • Laat met track & trace zien waar een product vandaan komt. Met volgsystemen kan de klant achterhalen hoe de keten in elkaar steekt. MadeBy is een mooi voorbeeld uit de textielindustrie: u kunt er voor verschillende kledingmerken nagaan in welke landen uw aankoop gemaakt is.

Richtlijnen, keurmerken en codes

  • Laat zien waarop u aanspreekbaar bent. Business principles of gedragscodes maken inzichtelijk aan welke gedragsregels een bedrijf zich zegt te houden. Sommigen bedrijven hebben eigen codes (zoals Shell en BAM), andere sluiten zich aan bij gedragscodes van een branche, zoals die van het Verbond van Verzekeraars. Op het gebied van duurzaamheid bestaan internationale gedragscodes, zoals de UN Global Compact, een netwerk van bedrijven die gezamenlijke richtlijnen hebben over mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en corruptie.
  • Maak gebruik van keurmerken. Keurmerken en certificaten maken duidelijk aan welke vastgelegde normen een bedrijf of product voldoet. Een onafhankelijke partij toetst of aan de norm is voldaan. Er bestaan honderden keurmerken. Enkele bekende zijn FSC, het Europese Eko-label, Milieukeur, Thuiswinkel Waarborg en bijvoorbeeld GreenKey voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche.
  • Pas breed erkende managementsystemen en richtlijnen toe. Sommige daarvan kunnen onafhankelijk getoetst worden, zoals ISO9000 (voor kwaliteit) en ISO14000 (milieu). Voor andere bestaat alleen een eigen verklaring van het bedrijf. Een belangrijk voorbeeld daarvan is ISO26000, een richtlijn voor de implementatie van MVO. 

Werk samen

  • Zoek aansluiting bij brancheorganisaties. Bedrijven die aangesloten zijn bij brancheorganisaties laten zien dat ze zich willen houden aan de normen en afspraken die gangbaar zijn in de markt. Brancheorganisaties helpen hun leden vaak met het verduurzamen van producten en processen. Zie bijvoorbeeld Uneto-VNI.
  • Word partner van MVO Nederland. Alle 2000 bedrijven die partner zijn van MVO Nederland hebben de ambitie hun bedrijf te verduurzamen. In het manifest dat partners tekenen staat bijvoorbeeld dat ze “streven naar een zorgvuldige balans tussen people, planet en profit” en “een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk”. Op de partnerpagina’s van MVO Nederland is te lezen hoe ze dat doen en hoe ver ze ermee zijn.
Laatst bijgewerkt: 
18-02-2015 16:40