MVO Nederland is ervan overtuigd dat mvo-vriendelijk ondernemen niet alleen goed is voor de maatschappij, maar uiteindelijk ook voor de onderneming zelf. Want hoewel weinig bedrijven dat op voorhand verwachten, is ondernemen vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid goed te combineren met het behalen van financieel rendement – zeker op de langere termijn. Denk alleen maar aan de toegenomen vraag naar duurzame producten en diensten of het feit dat betrokken bedrijven beschikken over beter gemotiveerde medewerkers en dus een hogere arbeidsproductiviteit.
Het kan ook zijn dat grote inkopers zoals de overheid of andere bedrijven erom vragen. Of wat te denken van maatschappelijke druk vanuit media, consumenten of vakbonden? MVO Nederland vindt het goed om te zien dat er ook steeds meer bedrijven zijn waarbij maatschappelijke motieven aan de basis liggen van het bedrijf. Denk hierbij aan Triodos Bank of Kromkommer. Zij gebruiken hun unieke positie om de wereld te verbeteren, maar ook om zich te onderscheiden van andere bedrijven in de markt.
Mvo is geen project, maar een integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf. Door er in al je processen – van inkoop, productie, verkoop tot onderhoud, HR en marketingcommunicatie – rekening mee te houden haal je er uiteindelijk ook het meeste uit. Mvo-richtlijnen kunnen helpen, maar vooral het voortdurend afstemmen van bedrijfsbeslissingen op de belangen van de maatschappij is het belangrijkste kenmerk.
Wil je direct aan de slag met mvo? Dat kan al zonder je beleid te hoeven aanpassen. We hebben een handige checklist voor je gemaakt met maar liefst 100 tips, verdeeld in verschillende categorieën.
Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt het bestand direct in je inbox. Niet ontvangen? Check je ongewenste e-mails.
Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.