Het jaar 2024 werd afgetrapt met een NEx-score van 17,5 procent. Onze conclusie: de verduurzaming van het bedrijfsleven loopt tegen beleidsgrenzen aan. MVO Nederland werkte dit jaar met partners keihard om die score in 2025 te verhogen. Hoe we dat deden? Lees vooral door en je krijgt een heel behoorlijke indruk, al zeggen we het zelf 👇🏻
Laten we beginnen met diezelfde NEx, een belangrijke mijlpaal voor het bereiken van ons doel: een duurzame economie binnen de grenzen van natuur en maatschappij. We grijpen ons onderzoek jaarlijks aan om duurzaam ondernemen op de agenda van politici, bedrijven én de media te krijgen. We boden dertig van onze partners de kans om in Nieuwspoort in gesprek te gaan met politici van GroenLinks/PvdA en BBB, en diverse beleidsmakers van ministeries.
📈
De NEx kreeg bovendien volop aandacht – je las erover in onder meer het AD, de Telegraaf en Trouw. Overigens zag je ons dit jaar ook terug als het ging over duurzame WK-shirts in het AD, over Broodje Utrecht in de Volkskrant. En over greenwashing op Adformatie bijvoorbeeld.
''We laten de stem van duurzame ondernemers steeds beter horen in de Tweede Kamer en in de media'', aldus Ankie van Wersch. ''Zelfs in De avondshow met Arjen Lubach kwamen we dit jaar voorbij!''
De Nieuwe Economie Index vindt sinds dit jaar ook navolging. Zo introduceerde de gemeente Utrecht in april de eerste Utrechtse NEx. Partners kunnen vanaf nu zelf aan de slag met de NEx-check, waardoor je binnen tien minuten weet hoe jouw bedrijf het doet. Meer dan 500 gebruikers gingen je al voor. Ben jij de volgende?
“De NEx-check helpt om onze economische, ecologische en sociale prestaties te meten. Hij is zelfs onderdeel van onze strategie”, aldus een MVO Nederland-partner.
🪸
MVO Nederland is nergens zonder partners. Op 7 juni 2024 zag je daar weer het bewijs van toen 700+ ondernemers onze Dag voor DoenDenkers bezochten.
We kregen een spectaculair perspectief op de natuur een stem geven via kunstmatige intelligentie. We leerden in break-outs over het afvalvrij maken van je organisatie tot ketens inzichtelijk maken via een blokkenspel. En dan hadden we zelfs nog een te gekke klimaatmusical en grote borrel. Niet denken, maar doen!
👨🌾
Het was dit jaar steeds vaker tijd voor biodiversiteit. Met name in de voedselsector. Ons collectief Boeren Natuurlijk bestaat inmiddels uit meer dan veertig partijen uit de hele keten. Via Boerennatuurlijk.nl koppelen we aanbod van natuurlijk eten en drinken aan vraag.
Hierdoor kopen onder meer Crisp, Radboud, NS en Jaarbeurs al in bij Boeren Natuurlijk-boeren. Om deze samenwerkingen kracht bij te zetten ontwikkelden we met de Provincie Utrecht ook nog eens Broodje Utrecht. En dat werkt: het broodje is al meer dan 25.000 keer verkocht.
🍎👨🏻🌾
Vraag en aanbod bij elkaar brengen deden we ook fysiek: op de Inspiratiemarkt Lekker Natuurlijk brachten we zo’n 60 inkopers en 15 natuurlijke boeren samen. Dat was niet alleen heel erg vruchtbaar, maar leidde er zelfs al toe dat groothandel Sligro inkoopt bij een van die natuurlijke boeren: Botmas. Kijk, en dan maak je impact. Natuurlijk!
Duurzame vraag en aanbod creëren deden we trouwens op nog meer plekken. Zo kopen de Gemeente Amsterdam, Radboud Universiteit en KPMG dankzij onze activiteiten in koffie duurzame koffie in. En wij hebben een donkerbruin vermoeden dat dat zo maar eens tot nog veel meer impact kan leiden...
Dit jaar sloten meer dan 165 bedrijven zich aan bij het grootste duurzame-bedrijvennetwerk. Het Grote Bedrijven Netwerk bestaat nu uit 175 partners, zelfs! Nu kun je denken: wat heb ik daaraan? Nou, enerzijds leer je als partner van de ervaring van nieuwe, grote bedrijven als Zeeman, TNO en Tarkett. Anderzijds is onze stem naar media en politiek sterker als we een groot netwerk vormen. Wil je ook meedoen? Hier vind je meer informatie over wat het partnerschap voor jou kan betekenen.
🦾
Veel van wat we doen in projecten gebruiken we ook om andere bedrijven concreet aan de slag te laten gaan. Dit jaar ontwikkelden we bijvoorbeeld een stappenplan over groene energie en starten met mvo, die door honderden ondernemers zijn gedownload.
🎙️
Onze podcast met partners én experts aan het woord heeft inmiddels 750+ abonnees. Waarvoor dank! Met name de aflevering over de CSRD en over werken bij MVO Nederland blijken populair. Op LinkedIn hielpen we je het meest met onze uitgebreide analyse van de Rijksbegroting – meer dan 15.000 mensen zagen deze post.
👋
Dit jaar ontwikkelden we ook het NExt Steps-programma voor mkb'ers die op alle vlakken van duurzaamheid praktisch en concreet aan de slag willen. Dat sloeg aan bij jou: in totaal hielpen we in de 11 webinars en meet-ups meer dan 1.000 deelnemers van meer dan 875 bedrijven op weg.
De meest populaire? Dat was die over communiceren over duurzaamheid, waarin je leerde over de Green Claims Directive en hoe je jouw verhaal effectiever kunt delen. Gemist? Kijk hier alle webinars terug.
Om de CSRD konden we dit jaar écht niet heen. Wij zijn ervan overtuigd dat de CSRD helpt om bedrijven te verduurzamen – mits het meer is dan een invuloefening. Meer dan 400 mensen uit 180 grootbedrijven zitten in onze CSRD-community. Via events en Community of Practices bereidden we ze voor op de wet.
🟢
Onze twee CSRD-DAYS trokken bij elkaar bijna 700 bezoekers. Tof, natuurlijk. Maar nog toffer als je weet dat die dagen duurzame vraag en aanbod bij elkaar brengen – en dus de markt vergroten. Daarnaast doen zo’n 20 mkb-bedrijven op dit moment mee aan een speciaal voor hen ontwikkelde Community of Practice over de richtlijn. Die lopen al lekker voorop.
O, en de CSDDD dan? Die zijn we niet vergeten. Meer dan 200 bedrijven sturen we in onze community richting implementatie van deze due diligence-wet – al 20 doen dat via een Community of Practice.
⛔🙅🏻♂️
Als ondernemer loop je tegen wet- en regelgeving aan. Wij vertegenwoordigen jouw stem richting de politiek in Den Haag en Brussel. Ons doel: duurzaam ondernemen de standaard maken. Dat doen we tot in de Tweede Kamer aan toe – dit jaar zaten we daar twee keer en pleitten in beide voor het maken van keuzes:
in een rondetafel over fossiele subsidies
in een rondetafel over circulaire financiering en tax shift
We brachten ondernemers ook direct in contact met politici. Zo vertelden Strukton en de Vlinderstichting over wat ze nodig hebben aan de BBB en de VVD in onze ontbijtsessie. Ook de NWB, HISWA en VNO-NCW lieten hun obstakels horen aan NSC en BBB. En dan is er natuurlijk nog ons achterdeschermenwerk... 😉
🙌
Was dat alles? Nee, zeker niet. Zo verhoogden de drinkwaterbedrijven in Blauwe Netten hun prijs per CO2-ton uitstoot. Zo groeit onze MVO Risico Checker-website door in aantal gebruikers én gebruiken bedrijven in steeds meer landen de tool om de risico’s in hun keten in kaart te brengen. Zo gaan Alliander, Enexis, Gasunie, KPN en TenneT door het Sectorakkoord Natuurinclusieve Infrastructuur hun terreinen en gebouwen inzetten voor het versterken van de natuur en de biodiversiteit.
En zo bestond onze MVO Expeditie in 2024 precies tien jaar. Meer dan 180 deelnemers volgden in die jaren een opleidingsprogramma om meer impact in hun werk te maken. En psst… er is nog plek in de editie van 2025.
🍾
Het is december 2024. Ankie loopt het MVO Nederland-kantoor aan de Europalaan in Utrecht binnen voor haar halfjaarlijks jubileum. Ze is totaal niet zenuwachtig. En ze ziet dat het lef aanwezig is. Dat het team van MVO Nederland niet bang is. En dat onze partners samen aan de slag willen met de duurzame economie.
👉🏻 Lees hier in drie vragen – en antwoorden – hoe Ankie terugkijkt op haar eerste half jaar bij MVO Nederland.
Namens het hele team van MVO Nederland: fijne dagen en tot in het nieuwe jaar!
Ankie van Wersch