Snoepproducent CCI zet zich in voor de werkomstandigheden bij toeleveranciers

Don’t we all love candy? Natuurlijk. En wat snoepproducent CCI betreft moet dat dus óók gelden voor de werknemers van toeleveranciers, hun missie is “ Made To Smile, Share and Care”. De uitdaging: hoe maak je de aanvoerketens transparant? En hoe weet je of de werkomstandigheden in verre landen daadwerkelijk goed zijn én in de toekomst goed blijven? Op zoek naar het antwoord zette CCI de IMVO-voucher in.

Onderzoek naar de bron

Voor het onderzoek naar de toeleveranciers schakelde CCI de hulp in van Arjen Boekhold en Thom van Amersfoort van Gamechanger Unltd. Boekhold is de grondlegger van Tony’s Chocolonely’s welbeproefde impactstrategie, waarbij de cacaoboeren een prijs voor een leefbaar inkomen krijgen, maar ook de chocola CO2-neutraal wordt geproduceerd. Dat kan in de snoepwereld natuurlijk ook.

Een dashboard voor transparantie

Een belangrijke stap is het opstellen van een dashboard. Hiermee krijgt CCI inzicht in zowel de sociale als ecologische risico’s en kansen van de grondstoffen, de toeleveranciers en de landen waarmee CCI samenwerkt. Het dashboard maakt de keten transparant en dat is belangrijk voor de duurzame inkoop van de grondstoffen. Met het dashboard in de hand richt CCI zich in eerste instantie bijvoorbeeld op citroenzuur uit China. Voortaan werkt CCI samen met de tussenleverancier aan de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers.

Nu doorpakken

CCI heeft op het moment van schrijven een sustainability coördinator aangenomen. Zo wil de snoepproducent toegewijd aan de slag met risico’s.

Ondertussen zet het management zich ook in voor de eigen medewerkers. CCI wil (regionaal) de beste werkgever zijn en de schadelijke impact op de planeet terugbrengen naar nul in 2026.

IMVO-voucher

Omdat de grondstoffen van de snoepjes uit vele landen komen, kost het veel tijd om de ketens zelf door te lichten. Daarom was hulp erbij via de IMVO-voucher welkom. CCI raadt je dan ook aan om snel een IMVO-voucher aan te vragen.

''Het aanvraagproces is eenvoudig en toegankelijk. Ga ervoor.''

CCI, Producent van suikervrij, suikerarm en vegan snoepgoed.

Over IMVO-vouchers

Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.

Meer doen met MVO Nederland?

MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.