Het is het modemerk gelukt om een duurzamer inkoopbeleid op te stellen met betrekking tot de gebruikte materialen. En niet alleen dat: ook aan ketentransparantie is hard gewerkt. Daarvoor was een goede screening nodig van de leveranciers uit Tier 1, waarbij Fabienne Chapot de Transparency Pledge toepaste. Door deze belofte voor meer transparantie te tekenen tonen bedrijven aan dat ze vastberaden zijn om aan duurzame en sociale bedrijfsvoering te doen.
Het uiteindelijke doel is om 100% transparantie te creëren door de hele keten heen. Op dit moment is er volledig inzicht in de Tier 1 leveranciers en zijn er dus nog stappen te zetten met de leveranciers verder in de productie keten. Fabienne Chapot wil dat 100% van hun Tier 1 leveranciers audited zijn en bij voorkeur geclassificeerd kunnen worden als low-risk. De leveranciers uit India waar het bedrijf mee werkt behoren in elk geval tot deze categorie. Er ligt dus een goede basis.
Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.
Meer doen met MVO Nederland?
MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.