Maar hoe maak je je impact en vorderingen op duurzaamheid en sociale verandering concreet? Die vraag stelden ze zich bij Behold en daarvoor gingen ze op onderzoek uit met de IMVO-voucher. Daarnaast wil het bedrijf haar ecosysteem en belangrijkste partners in kaart brengen. Het onderzoek richtte zich op een toekomstbestendig manifest. Het doel: duurzaam ondernemen verder opschalen en de positieve impact op de wereld daarmee versnellen.
De Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties geven een geschikt kader om positieve impact te analyseren. Behold deelde daarom haar projecten in aan de hand van de verschillende SDG’s. Ook maakte het bedrijf een impactanalyse, onder andere door een SWOT-analyse uit te voeren. Daarbij werkte Behold tegelijkertijd aan haar branding en positionering als merk.
Tot slot ontwikkelde Behold een toekomstbestendige waardepropositie en een strategie met pijlers en KPI’s voor 2025.
"We zijn zeker tevreden met het resultaat. Nu gaan we de geleerde lessen inzetten om actie te ondernemen en impact te behalen."
Jop Blom, Behold International Group
Voor nog meer impact wil de Behold Group extra financiering regelen. De kern van de nieuwe plannen bestaat uit nog beter samenwerken en zorgen dat alle partners goed gebruikmaken van elkaars expertise.
Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.
Meer doen met MVO Nederland?
MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.