1. Hoi Terry en Giselle, leuk dat jullie hebben deelgenomen aan de MVO Expeditie. Kunnen jullie je eerst kort voorstellen?
Terry: “Ik was jarenlang inkoper en ging daarna aan de slag als projectmanager. Duurzaamheid stond daarin helaas vaak onderaan de prioriteitenlijst. Maar omdat ik sterk gedreven ben in dit thema creëerde ik voor mezelf meer ruimte. Ook Livera ziet het belang in en wil hier ook niet meer mee stoppen.”
Giselle: “Net als Terry kom ik uit de business. Ik combineer mijn commerciële verantwoordelijkheid bij Omoda met duurzaamheid. Dat is soms complex, maar houdt me ook scherp.”
2. Waarom namen jullie deel aan de MVO Expeditie 2022?
Terry: “Ik had behoefte aan meer kennis, wilde leren van andere organisaties en een groter netwerk binnen duurzaamheid.”
Giselle: “Wat Terry zegt is voor mij herkenbaar. Ik zocht naar hoe je zo’n groot thema als duurzaamheid aanpakt. Er kan veel, dus focus is belangrijk. Maar welke focus past bij jouw organisatie en sector? En wat betekent dat voor de rol die je hebt?”
3. En wat leverde de opleiding jullie op?
Giselle: “Ik heb scherp gekregen wat ik kan doen met duurzaamheid voor de organisatie. En hoe ik focus kan aanbrengen.”
Terry: “Ik heb niet alleen mijn directe netwerk vergroot, maar ook een groter netwerk gekregen door actief en gericht te investeren in relaties. Dat bleek ontzettend waardevol.”
4. Waar pas je de lessen uit de mvo expeditie nu al toe?
Giselle: “Ik ben me bewuster van mijn rol en hoe ik anderen kan betrekken. Ik deel nu intern veel meer over resultaten, maar ook over de weg naar die resultaten en vooral waarom we dit doen. Ik merk dat mensen om mij heen steeds meer met initiatieven, ideeën en goede vragen komen.”
Terry: “Ik ben gaan investeren in mijn netwerk. Waarbij ik me realiseer dat duurzaamheid een urgent onderwerp is, maar het bij de ander niet per definitie bovenaan de prioriteitenlijst staat. Waar ik eerder veel energie stak in het meekrijgen van anderen, focus ik nu juist op de mensen die wél willen. Dat bleek voor mij een gouden zet. Ik ben dan ook blij dat deze eye opener voor mij al op de tweede lesdag kwam.”
“Door de MVO Expeditie te volgen vergroot je je senioriteit en daarmee je duurzame impact ”
Giselle Beck-Jansen, Manager CSR & Platform bij Omoda
5. Welke verandering willen jullie in de modesector zien?
Giselle: “Het retourbeleid, zonder twijfel. We moeten echt toe naar bewuster kopen en bewuster retourneren. We zijn hier als organisatie al hard mee bezig, maar dit is eigenlijk iets wat de gehele sector gezamenlijk moet oppakken.’’
Terry: “Voor mij is dat het einde van Black Friday, hoewel dat zo’n typisch geval is waar je als individuele organisatie beperkte invloed op hebt. Ook hier moet de hele sector mee stoppen. Dit past dan ook bij mijn grote droom: weg van de fast fashion. Bewust consumeren, waarbij slow fashion de norm is.”
6. Zijn jullie nu, na de MVO Expeditie, ook aan de slag met die verandering?
Giselle: “Jazeker, we vertellen dit aan onze klanten en leveranciers, en betrekken hen bij hoe we de modesector kunnen verduurzamen.”
Terry: “Ja, het is nu zelfs onderdeel van Livera’s visie, toekomstplannen en scenario’s die we nu ontwikkelen.”
7. Tot slot: hebben jullie nog tips voor anderen met dezelfde rol of in je sector?
Giselle: “De MVO Expeditie vergroot écht je senioriteit op dit onderwerp – en daarmee je impact. Ga dat doen dus.”
Giselle en Terry: “Het helpt enorm als er nog een andere deelnemer uit je sector meedoet. In ons geval herkenden we veel in de uitdagingen van de ander. En we realiseren dat we elkaar nodig hebben om de duurzame transitie te versnellen. Op dit vlak ben je immers geen concurrenten van elkaar, maar kun je elkaar wel uitdagen en scherp houden.”
In 2025 begint een volgende MVO Expeditie. Wil jij ook meedoen of weten hoe je als MVO Nederland-partner profiteert van korting? Neem vrijblijvend contact op met Monique van Vliet via m.vanvliet@mvonederland.nl of telefoon op +31 6 46 81 77 07. Of druk op de knop hieronder voor meer informatie.