Right to Repair: de sleutel naar een circulaire toekomst?

Repareren. Het is een essentieel onderdeel van de circulaire economie. Maar waar we bij een sterretje in onze voorruit nooit meteen een nieuwe auto kopen, ligt het voor ondernemers een stuk minder voor de hand om producten te repareren en reparatie standaard in hun bedrijfsmodel op te nemen. Te duur, te complex, te onzeker en te weinig vraag. De Right to Repair brengt hier verandering in – althans, dat is de bedoeling. Arthur ten Wolde, expert op het gebied van circulaire economie en directeur van Ecopreneur, legt uit waar we nu staan. Wat gaan ondernemers merken van de nieuwe wetgeving en waarom is het belangrijk voor de circulaire economie en het klimaat? Drie vragen aan Arthur.

Wat is de Right to Repair? 

“In een circulaire economie blijft de waarde van materialen en grondstoffen behouden door hergebruik, recycling en dus reparatie. Het ‘recht op reparatie’ is een Europese richtlijn die reparatie van kapotte producten bevordert. De Europese Raad en het Europese Parlement bereikten op 2 februari een voorlopig akkoord over het voorstel van de Europese Commissie.  Gezien recente politieke onrust rondom de Europese Green Deal, blijft het spannend wanneer de richtlijn formeel wordt aangenomen. Na goedkeuring hebben lidstaten twee jaar om de richtlijn nationaal te implementeren. We spreken dus over 2026 voordat de Right to Repair echt van kracht gaat.”

Waarom is de Right to Repair belangrijk voor de circulaire economie en het klimaat?

“Het recht op reparatie verlengt de levensduur van producten. Anders dan veel mensen denken, is dat de grootste bijdrage die je aan de circulaire economie kunt leveren. Veel groter dan die van recycling, bijvoorbeeld. Het is heel simpel: door te repareren stel je het moment dat het product afval wordt uit, waardoor we per jaar minder afval genereren. Bovendien stel je ook de noodzaak uit om nieuwe, vervangende goederen te produceren – je hebt immers nog genoeg aan je gerepareerde product. Dat scheelt weer een boel ruwe grondstoffen en CO2-uitstoot. Op die manier draagt reparatie ook bij aan de klimaatdoelstellingen. Nog een voordeel waar niet iedereen bij stilstaat, is dat reparatie ook veel werkgelegenheid oplevert. Dat is belangrijk omdat er aan de andere kant ook werkgelegenheid zal verdwijnen als er minder nieuwe spullen nodig zijn.”

Wat merken ondernemers straks van de right to repair?

“Zoals het voorstel er nu uit ziet, merken ondernemers er voorlopig nog niet veel van. De producent wordt verplicht om de nodige reparatie binnen een redelijke termijn uit te voeren (tenzij deze gratis is) en voor een redelijke prijs. Maar ja, vooral dat laatste blijft een punt. Wat men tegenhoudt om te repareren is dat de aanschaf van een nieuw product in de veel gevallen goedkoper is. Daaraan verandert het voorstel niets. Bovendien beperkt de richtlijn zich tot nu toe tot apparaten die onder de Ecodesign richtlijn vallen. Dat zijn apparaten als wasmachines, koelkasten en stofzuigers. Wat er wel aankomt is een extra garantieperiode van ten minste 12 maanden na reparatie, een Europees reparatieformulier voor bedrijven om mee te geven aan hun klanten en een Europees online reparatieplatform om consumenten meer overzicht te geven van de mogelijkheden."

Arthur ten Wolde

Directeur Ecopreneur.eu

Meer weten? Sluit aan bij het webinar over circulaire economie

Tijdens het webinar duikt Gabrielle Werkhoven, relatiemanager Versnellingshuis CE, verder in het onderwerp en vertelt ze over het belang van een circulaire economie, de kansen en de uitdagingen.