In drie stappen naar je stakeholders

Agenda

woensdag 22 november 2017 - 13:30 tot vrijdag 24 november 2017 - 14:30
donderdag 23 november 2017 - 09:30 tot 16:00
donderdag 23 november 2017 - 12:30 tot 17:30
donderdag 23 november 2017 - 13:00 tot 17:30

Eerlijk zaken doen

Eerlijke marketing

Door eerlijke concurrentie kunnen consumenten kiezen uit verschillende producten en diensten. Maar die keuze moeten zij wel kunnen maken op basis van betrouwbare informatie.

Onder het motto 'wat je ziet is wat je krijgt' moeten aanbieders hun producten en diensten op een eerlijke manier aanprijzen. Onder eerlijk zaken doen valt ook dat deze aanbieders geen onjuiste of misleidende informatie verstrekken. Inclusief de zogenaamde kleine lettertjes.

Soms is de marketinguiting zelf niet misleidend, maar wordt op een andere manier druk op de consument uitgeoefend. Door de consument op te jagen tot het nemen van een beslissing, wordt hem de mogelijkheid ontnomen om over de transactie te denken. Heeft hij wel behoefte aan dat abonnement? Ook moet de klant terecht kunnen bij een klantenservice, om na aankoop ondersteuning te krijgen of een klacht/compliment in te dienen.

Gevolgen voor bedrijven

Wanneer er sprake is van misleidende reclame is dat 'onrechtmatig'. Het feit dat het onrechtmatig is, kan ertoe leiden dat een persoon of bedrijf een schadevergoeding gaat eisen. Ook zogenaamde oneerlijke handelspraktijken die agressief of misleidend zijn, kunnen onrechtmatigheid opleveren. Daarnaast zijn er initiatieven die misleidende reclames op de vingers tikken, zoals het Gouden Windei.

Praktijkvoorbeeld: Interpolis ziet het "glashelder"

Dat eerlijke campagne werkt, bewijst Interpolis met de campagne "glashelder". Zij doorbraken hiermee de codes van de verzekeringsbranche. In plaats van voorwaarden aan de klanten te stellen, gingen zij voorwaarden aan henzelf stellen. Om procedures en polissen transparant en servicegericht te maken. Dit heeft Interpolis indrukwekkende resultaten opgeleverd, dankzij naamsbekendheid en imagoverbetering. In 2005 ontvingen zij de Gouden Effie, de onderscheiding voor de meest effectieve mediareclamecampagne.

Laatst bijgewerkt: 
17-05-2016 16:20