Expert

Agenda

woensdag 22 november 2017 - 13:30 tot vrijdag 24 november 2017 - 14:30
donderdag 23 november 2017 - 09:30 tot 16:00
donderdag 23 november 2017 - 12:30 tot 17:30
donderdag 23 november 2017 - 13:00 tot 17:30

Armoede

Base of the Pyramid

De Base of the Pyramid-aanpak (BoP) is een economisch model dat zich richt op de onderkant van de (wereldwijde) inkomenspiramide. Consumenten die weliswaar een laag inkomen hebben, maar als grote groep wel een interessante afzetmarkt vormen.

Er zijn vier belangrijke succesfactoren:

  1. Goed inzicht in de lokale cultuur en samenleving.
  2. Intensieve samenwerking.
  3. De opschaalbaarheid van uw product of dienst.
  4. Innovatief omgaan met aspecten van financiering.

Tips voor een succesvol BoP-model

Zoek aansluiting

Zoek naar een markt waar u al enigszins kennis van heeft of lokale connecties heeft, bijvoorbeeld via leveranciers of zakenpartners. Dat kunnen bedrijven zijn, maar ook overheden en niet-gouvernementele organisaties (NGO's), die vanuit een maatschappelijke missie actief zijn.

Ontwerp het product opnieuw

Een BoP-product moet voldoen aan specifieke eisen, behoeften en verwachtingen van de lokale consument en worden afgestemd op diens financiële capaciteit. Dat betekent dat een product of idee - dat zich in andere markten misschien al heeft bewezen - zich hier tot een ander product kan ontwikkelen.

De behoeften zijn vaak niet moeilijk te definiëren, maar de vraag/wens van de lokale consument des te meer. Betrek daarom de potentiële klanten en zijn omgeving actief bij het ontwikkelen en vermarkten van producten. Dat geeft u een beter inzicht in de vraag en de maatschappelijke situatie. Co-creatie, producten en diensten in samenwerking met de afnemer ontwikkelen, is essentieel.

Werk samen met NGO's

In de meeste lage inkomensmarkten is weinig bekend van de wensen en eisen van de lokale consument. Op dit punt is samenwerking met lokale hulporganisaties vaak een uitkomst. Ze kunnen u adviseren bij productinnovatie en marktontwikkeling, omdat ze jarenlange ervaring hebben. Hun connecties, kennis van infrastructuur, kennis van lokale taal en kennis van gebruiken komen altijd van pas.

Werk samen met lokale bedrijven

Introduceert u een nieuw product, zorg dan dat ook de lokale middenstand op de een of andere manier profijt heeft. Niet alleen kunnen zij u helpen in productie of netwerken, ook werkt u ook aan lokale capaciteitsopbouw. 

Inspirerende voorbeelden

Benieuwd naar voorbeelden van bedrijven die zich richten op de lage inkomensmarkt?

Laatst bijgewerkt: 
11-11-2015 13:57