Transparantie

Helpdesk

Praktijkvoorbeelden

Moyee Coffee streeft naar een eerlijke koffie keten met hun FairChain-model. MVO Nederland sprak met oprichter Guido van Staveren-van Dijk over de koffie, FairChain, natuurlijk kapitaal en biodiversiteit. Moyee Coffee is partner van MVO Nederland . Meer weten over natuurlijk kapitaal? Bekijk ook eens ons dossier en de speciale community .
Om de duurzaamheid van producten te waarborgen, voerde Bidvest Deli XL een MVO meetsysteem in voor leveranciers. Wat blijkt: “Leveranciers vinden het prettig om op meer beoordeeld te worden dan enkel de prijs”, aldus Nadie Winde, Projectmanager MVO. Bidvest Deli XL is een voedselgroothandel voor onder andere (zorg)instellingen, horeca- en cateringbedrijven. “Onze klanten raakten het overzicht...
“Veel bakkers staan met hun kop in de oven en hun kont naar de klant.” Lucas Vermeulen gaat juist graag in gesprek met de klant. Hij runt al meer dan 23 jaar Bakkertje Deeg, een bakkerij waar de nadruk ligt op authenticiteit.
Veel ondernemers leden onder de berichtgeving over de besmetting van groenten met de EHEC-bacterie in 2011. Koppert Cress ging actief te werk. Zij hebben onderzocht of hun producten besmet waren. Niet dus. Vervolgens hebben ze alle kanalen ingezet om dat te vertellen. Klanten werden zo enthousiast dat ze hun verhaal doorvertelden.
Bisschopsmolen is een ambachtelijke bakkerij en Sonneveld Group levert bakkerijgrondstoffen voor ambachtelijke en industriële bakkers. Beide bedrijven willen alles van hun product laten zien. Samen komen ze verder.
In de media wordt veel aandacht geschonken aan incidenten in de zorg. Van zorginstellingen wordt openheid verwacht wanneer er zaken zijn misgegaan. Vanaf half april geeft het Jeroen Bosch Ziekenhuis via haar website inzicht in analyses die zijn gedaan naar aanleiding van calamiteiten. Calamiteiten zijn zeer ernstige gebeurtenissen die (blijvende) schade hebben toegebracht aan de patiënt of geleid...
Kun je een prijskaartje hangen aan milieuschade? "Zeker", zegt Puma. Het Duitse sportartikelenmerk heeft tot op de eurocent uitgerekend wat de milieuschade is van zijn sportschoenen en –shirtjes. Het einddoel: klanten producten bieden die écht duurzaam zijn.
"In onze branche is transparantie van groot belang. Goede doelen liggen onder een vergrootglas en moeten zich kunnen verantwoorden." Voor Gosse Bosma van VFI, de Brancheorganisatie van Goede Doelen, is transparantie niets nieuws. VFI ontwikkelde een rapportageformat dat alle 127 leden gebruiken.
Voor de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH) is het gebruik van duurzaam geproduceerd hout het belangrijkste speerpunt op het gebied van MVO. In 2015 moet 85% van al het geïmporteerde hout een duurzaamheidskeurmerk hebben, en de brancheorganisatie houdt de vinger stevig aan de pols.
"Een dialoog met de klant is het belangrijkste wat je als bedrijf kunt hebben, zolang je het maar goed aanstuurt." ASN Bank laat stakeholders meedenken over haar mensenrechtenbeleid.

Pagina's