Praktijkvoorbeeld

“Met de komst van een nieuwe directeur, Ton Baas in 2004, was de ambitie van VBZ een ondernemersclub te maken die diensten ontwikkelt voor ondernemers”, vertelt Boukje van der Pant. “Diensten voor het MKB waar we ondernemingen écht mee in beweging zetten.” De Barometer Duurzame Bakkerij en Zoetwaren en een koplopersnetwerk die de ambitie van de branche verder opstuwt, zijn het positieve gevolg...

Ray Anderson-lezing 2014

Over de Ray Anderson-lezing

In 2011 introduceerden Interface en MVO Nederland de Ray Anderson-lezing ter nagedachtenis aan Ray Anderson, MVO-pionier van het eerste uur en oprichter van Interface. Het doel: ondernemers inspireren. Het is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij duurzame en inspirerende pioniers uit het bedrijfsleven hun visie geven op MVO.

In 2011 hadden Jan Peter Balkenende en Leen Zevenbergen (CEO Qurius) de primeur. In 2012 gaven hoogleraar Jan Jonker en Shawn Harris (CEO van Nature’s Pride) de lezing, voor het eerst in het Awarehouse, de duurzaam gerenoveerde fabriekshal van Interface. Vorig jaar gaven duurzaamheidsexpert Gunter Pauli en Martijn Lampert (onderzoeksdirecteur van Motivaction) een onvergetelijke lezing.  

Vierde Ray Anderson-lezing

De vierde Ray Anderson-lezing op 10 oktober 2014 stond geheel in het teken van ‘leiderschap bij duurzame verandering’. Het programma van de dag:

  • Interview met Rob Boogaard (CEO Interface Europe) - 20 jaar Mission Zero
  • Keynote Peter Molengraaf (CEO Alliander) - De weg naar een nieuwe energievoorziening
  • World cafe
  • Keynote Tex Gunning (CEO TNT Express) - Van schoon geweten naar nieuwe wereldorde
  • Afsluiting door Willem Lageweg (Directeur MVO Nederland) - Ambitie 2020

Doe inspiratie op voor uw duurzame ambitie uit de woorden van de drie CEO’s die aan het woord kwamen tijdens deze vierde Ray Andersonlezing. Hier leest u hun drie tips voor een stevige MVO-ambitie.

Over Ray Anderson

Ray Anderson was de oprichter van Interface. In 1994 raakte hij zodanig geïnspireerd door Paul Hawken's boek 'The Ecology of Commerce' dat hij besloot Interface om te vormen van een aardolie-intensief bedrijf tot een duurzaam bedrijf. Hij lanceerde Mission Zero, de missie om uiterlijk in 2020 100% duurzaam te zijn en zelfs een herstellende bijdrage te leveren aan milieu en maatschappij. Hij vergeleek deze uitdaging met het beklimmen van de Mount Everest ('Mount Sustainability') en formuleerde zeven ambitieuze doelstellingen op de weg naar de top. Die worden nog altijd gehanteerd door Interface.

Laatst bijgewerkt: 
16-10-2014 11:45