In drie stappen naar je stakeholders

Doe de e-learning maatschappelijk jaarverslag

Stakeholders

Aan de slag

Voor bedrijven die voor het eerst aan de slag gaat met een multistakeholderdialoog (een bijeenkomst met een groep stakeholders van verschillende achtergrond), zijn een aantal stappen erg belangrijk. Deze stappen worden hieronder uitgelegd. Voor een uitgebreidere beschrijving volgt u ons online stappenplan

  • Beschrijf het doel van uw stakeholderdialoog. Weet u precies wat u van uw stakeholders wilt weten? Bent u op zoek naar samenwerking of wilt u uitleggen waar u mee bezig bent? En als de stakeholders met opmerkingen of kritiek komen, weet u dan al wat u daarmee wilt gaan doen?
  • Stakeholders selecteren. U kunt niet met alle buren, leveranciers, belangengroepen, klanten en medewerkers tegelijkertijd praten. U zult een selectie moeten maken. En dit is afhankelijk van de onderwerpen die u wilt bespreken en van de relatie die u heeft met uw stakeholders. Bespreek met collega's wie dat moeten zijn, en zorg ervoor dat de stakeholders die u uitnodigt in staat zijn een eerlijk en duidelijk verhaal te vertellen. Nodigt u een leverancier uit? Houd er dan rekening mee dat hij u niet wil verliezen als klant en daarom eerder geneigd zal zijn sociaal wenselijke antwoorden te geven.
  • Stel een agenda op. Nodig de stakeholders uit en vertel wat de agenda is. Vaak begint het programma met een plenaire opening door een directeur of bestuurder. Vervolgens gaan de genodigden in subgroepen uiteen om een aantal issues te bespreken. Bereid dit goed voor, bijvoorbeeld door te werken met stellingen of specifieke vragen. Laat dit eventueel begeleiden door onafhankelijke mensen. Sluit gezamenlijk af met een voorlopige samenvatting van de uitkomsten en laat weten wat u met de input gaat doen. Het gebruik van de Chatham House Rules is een aanrader: iedereen mag alles zeggen, maar uitspraken worden achteraf niet toegeschreven aan specifieke personen. Zo kan iedereen vrijuit spreken en haalt u het meest uit de discussie.
  • Verwerk de reacties van de stakeholders. Bijvoorbeeld in uw jaarverslag of strategie. Houd stakeholders op de hoogte en bedank ze voor hun inbreng. Zo houdt u de betrokkenheid groot.

Interviews, enquetes, publieksdag

Naast de multistakeholderdialoog zijn er nog tal van andere werkvormen voor interactie met stakeholders. Denk aan de volgende opties:

  • Serie interviews. Door middel van een aantal gesprekken brengt u in kaart wat stakeholders van u vinden en wat ze van u verwachten. Voordeel: meer aandacht per stakeholder, uitgebreidere input. Nadeel: arbeidsintensief, dus duur.
  • Enquetes. Met een online enquête kunt u een eerste indruk krijgen van wat stakeholders van u verwachten. Voordeel: snel en betaalbaar uit te voeren. Nadeel: u krijgt informatie over de mening van de stakeholders, maar niet over hun argumenten.
  • Publieksdag. Door uw bedrijf open te stellen voor genodigden, krijgt u de kans om ze te vertellen over uw activiteiten en van gedachten te wisselen. Voordeel: u laat zien wat u in huis heeft. Nadeel: ongestructureerd, dus de input is lastig te verwerken.

Stappenplan

Als u meer wilt weten over het selecteren en benaderen van stakeholders, volg dan ons online stappenplan. Nadat u dit stappenplan heeft gevolgd:

  1. weet u wat stakeholders zijn;
  2. begrijpt u wie voor uw organisatie de belangrijkste stakeholders zijn op MVO-gebied;
  3. weet u hoe u stakeholders kunt benaderen;
  4. kent u de verwachtingen van deze stakeholders;
  5. heeft u een top-5 van onderwerpen bepaald die uw stakeholders relevant vinden;
  6. heeft u een basis voor uw MVO-strategie;
  7. heeft u onderbouwde input voor uw maatschappelijk jaarverslag.

Ga naar het stappenplan of lees eerst meer over de trends op het gebied van stakeholdermanagement.

Laatst bijgewerkt: 
29-09-2016 11:36