Sociale innovatie

Resultaat

De Innovatie Monitor laat zien dat sociale innovatie goed is voor 77% van uw innovatiesucces. Maar welke factoren dragen precies bij aan dit succes?

Sociaal innovatieve bedrijven hebben:

  • 31% meer innovatie
  • 21% hogere productiviteit
  • 17% meer nieuwe klanten
  • 16% meer omzetgroei
  • 13% meer winstgroei
  • 12% meer tevreden werknemers

(Bron: Volberda 2011)

Hoge mate van betrokken- en bevlogenheid van medewerkers resulteert in:

  • 69% minder verloop
  • 38% minder bedrijfsongevallen
  • 27% minder ziekteverzuim
  • 18% meer productiviteit
  • 12% meer winst
  • 12% meer klanttevredenheid

(Bron: Wagner&Harter 2006)

Los van deze prachtige bedrijfsresultaten, de kern van het voordeel is het feit dat het werk leuker wordt voor iedereen. Een leidinggevende haalt het beste uit zijn team, een werknemer straalt wanneer hij goed is in zijn werk.

Dat bereikt u door het vergroten van de intrinsieke motivatie van medewerkers, door ze autonomie, zingeving en meesterschap te geven in hun werk: autonomie om het werk te mogen doen zoals de werknemer vindt dat hij tot het beste resultaat komt. Zingeving om te voelen dat hij nuttig werk doet waarbij niet alleen de organisatie, maar ook maatschappij en klant er beter van worden. Meesterschap door te streven om het beste uit zichzelf te halen en daarin te blijven leren en ontwikkelen.

Voor de beste resultaten is het dus op de eerste plaats van belang om een organisatiecultuur te creëren waar mensen met plezier naar hun werk komen en met voldoening weer naar huis gaan. Hoe u dat aanpakt leest u hier.

(Beeld: Kai Schreiber, CC BY-SA 2.0)

Laatst bijgewerkt: 
09-03-2015 08:06