In drie stappen naar je stakeholders

Ook partner worden?

Agenda

dinsdag 24 oktober 2017 - 10:00 tot 17:00
dinsdag 24 oktober 2017 - 12:30 tot 17:30
donderdag 26 oktober 2017 - 17:00 tot 20:00
vrijdag 27 oktober 2017 - 09:00 tot 17:00

Toerisme

Nut en noodzaak

Als ondernemer in de reisbranche bezorgt u mensen een onvergetelijke vakantie, weekendje weg, dagje uit of een prettige reis van A naar B. Maar hoe zorgt u ervoor dat mensen ook in de toekomst onbezorgd van hun vakantie, reis of uitje kunnen genieten? En dat uw klanten zich verzekerd weten dat hun reizen zo min mogelijk negatieve impact hebben op het milieu?

Als reis- of toerismeondernemer heeft u namelijk grote impact op milieu en maatschappij. Dat zit in de volgende zaken:

  • Vervoer: zo'n 50 tot 70% van de CO2-uitstoot bij vakanties wordt veroorzaakt door de heen- en terugreis. De reis put fossiele brandstoffen uit, draagt bij aan het broeikaseffect en veroorzaakt luchtvervuiling. Het vliegtuig is het meest belastend voor het milieu, op korte afstand gevolgd door de auto. Natuurlijk bepaalt ook de afstand van de reis de mate van milieubelasting.
  • Verblijf: de accommodatie veroorzaakt ongeveer 30% van de CO2-uitstoot bij vakanties. Deze milieubelasting is het gevolg van energie- en waterverbruik, afval en impact op de natuur. Het energieverbruik per persoon is het hoogst in hotels, bungalows en zomerhuizen zijn al een stuk zuiniger. Op campings wordt het minste energie verbruikt.
  • Vermaak: de activiteiten en excursies die worden aangeboden tijdens de vakantie of reis kunnen een negatieve impact hebben op mens, dier en natuur. Neem bijvoorbeeld olifantenritjes: op het eerste gezicht lijken deze ritjes misschien onschuldig, maar vaak worden olifanten hiervoor op brute wijze afgericht. Bovendien is de olifantenrug helemaal niet gebouwd om iemand te dragen.

Waarom aan de slag met duurzaam reizen en toerisme?

Wie een grote impact heeft op milieu en maatschappij, heeft ook een grote verantwoordelijkheid. Vanuit de maatschappij groeit de druk om verantwoord te ondernemen, u kunt hierin het verschil maken. Hiernaast bent u als reisondernemer ook simpelweg afhankelijk van natuur en cultuur van toeristische bestemmingen. En die staan in veel gevallen onder druk.

Zo dreigt de Australische Great Barrier Reef, één van de grootste toeristenattracties van Australië, te verdwijnen als gevolg van de opwarming van de aarde. Ook de Galápagoseilanden, waar unieke dieren en planten leven, zijn erg kwetsbaar. Het toerisme naar de eilanden heeft een enorme vlucht genomen, maar vormt tegelijkertijd een grote bedreiging voor het ecosysteem. Een toegenomen aantal speedboats tussen de eilanden zorgt voor meer sterfte onder zeeschildpadden, die vaak overvaren worden.

Bevolking en cultuur

Toerisme kan ook negatieve gevolgen hebben voor de lokale bevolking en cultuur. Bijvoorbeeld prijsstijgingen door de komst van rijke toeristen, geluidsoverlast door feestende vakantiegangers en economische afhankelijkheid van het -vaak seizoensgebonden- toerisme. Het is daarom belangrijk om u ervan te verzekeren dat uw reizen worden gemaakt met respect voor de lokale cultuur, tradities en werkwijzen.

Duurzaam toerisme is rekening houden met milieu, mens; natuur en cultuur, zodat reizen ook in de toekomst nog goed mogelijk is. Dit is niet alleen goed voor mens en milieu, maar bevordert ook nog eens de duurzaamheid van uw eigen product.

(Beeld: Andries3, CC BY 2.0)

Laatst bijgewerkt: 
12-02-2015 09:29