Overslaan en naar de inhoud gaan
MVO Nederland

Ondernemen met impact

  • Over ons
  • Contact
  • Pers
  • Agenda
  • English
  • Word partner

Menu

  • Alles over MVO
    • close

      Hier vindt u alles over MVO: algemene informatie en issues
      Want uw bedrijf kan bijdragen aan oplossingen

      Algemeen

      • Wat is MVO?
      • MVO loont
      • Bedrijfsethiek
      • Overheidsbeleid voor MVO
      • ISO 26000
      • Keurmerken & certificering
      • Internationaal MVO

      MVO-issues

      • Arbeidsmarkt
      • Armoede
      • Biodiversiteit
      • Dierenwelzijn
      • Eerlijk zaken doen
      • Energie en klimaat
      • Gezondheid
      • Grondstoffen
      • Leefbaarheid
      • Mensenrechten en internationale arbeid
      • Milieu
  • Aan de slag
    • close

      Aan de slag met MVO? Wij helpen u op weg, van start naar beleid

      MVO-implementatie

      • Van start naar beleid
      • Handige tools voor MVO
      • Praktijkvoorbeelden

      Succesfactoren

      • Draagvlak & bedrijfscultuur
      • Transparantie
      • Stakeholders
      • Impact meten

      Bedrijfsprocessen

      • Export
      • Financiën
      • Human Resources
      • Huisvesting, ICT & Bedrijfsvoering
      • Inkoop & keten
      • Mobiliteit
      • Risicomanagement
  • Trends & Oplossingen
    • close

      MVO is continu in beweging: dit zijn de trends en uw uitdagingen

      • MVO Trendrapport 2018: Scenario's & Strategische agenda 2025
      • MVO Trendrapport 2017
      • Natuurlijk kapitaal
      • MVO in de winkel
      • De Nieuwe Handelaar
      • Mode die goed zit
      • Make IT sustainable
      • Op naar klimaatneutraal
      • Circulaire economie
      • Succesvol inclusief ondernemen
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Duurzame innovatie
      • Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
      • Sustainable Development Goals
  • Sectoren
    • close

      MVO verschilt per sector. Ontdek uw kansen en risico's

      Sectoren & Netwerken

      • Bouw
      • Beton
      • Chemie
      • Food & Agribusiness
      • Handel (groothandel & detailhandel)
      • Horeca
      • Mijnbouw & delfstoffen
      • Overheid & onderwijs
      • Textiel & Leer (Fashion)
      • Toerisme
      • Transport & Logistiek
      • Zakelijke dienstverlening
      • Zorg & welzijn
  • Partners & netwerken
    • close

      Inspiratie, verdieping en een groter netwerk nodig? Word partner en werk samen met 2000+ andere ondernemers aan uw MVO-ambitie

      Het partnerschap

      • Partners
      • Netwerkpartners
      • Koplopers
      • Alle partners van MVO Nederland
      • Word ook partner
      • Tarieven

      Onze netwerken

      • Koplopernetwerk
      • Grote Bedrijven Netwerk
      • MVO Netwerk Beton
      • MVO Netwerk Brancheorganisaties
      • MVO Netwerk Food & Agribusiness
      • Internationaal MVO
      • MVO Netwerk Toerisme
      • MVO Netwerk Zorg
  • Onze diensten
  • Community
  • Mijn MVO

Helpdesk

afbeelding van frans

Frans van der Groen

030-2305600
contact@mvonederland.nl
Linkedin

Dossiers

Transparantie

Vergroot je impact

Sluit je aan bij MVO Nederland

Praktijkvoorbeelden

Moyee Coffee - Werken aan schaalgrootte, met behoud van biodiversiteit

Bidvest Deli XL - Duurzaam 'van bron tot bord'

Bakkertje Deeg – Met de kop naar de klant

Meer praktijkvoorbeelden

Agenda

woensdag 20 februari 2019 - 17:30 tot 20:30

Water en natuur, een oer-Hollandse combinatie met potentie

dinsdag 5 maart 2019 (Hele dag)

Individuele MVO Coachingsessie maart 2019

dinsdag 5 maart 2019 - 09:00 tot 17:00

Community of Practice Circulaire Catering

donderdag 7 maart 2019 - 09:30 tot 12:00

Workshop Levenscyclusanalyse (LCA)

Meer agenda items
Publicatie

Tien jaar Transparantiebenchmark: tien jaar Kristalprijs

Het belang van openheid ook over negatieve bedrijfsontwikkelingen  

Op 20 november 2014 wordt in Nieuwspoort in Den Haag de Kristalprijs 2014 uitgereikt aan AkzoNobel, KPN of NS. Voorafgaande aan de prijsuitreiking vindt een symposium plaats over het thema ‘Communiceren over negatieve bedrijfsontwikkelingen’.  Een aantal bedrijven dat het afgelopen jaar met de nodige tegenwind te kampen heeft gehad, geeft openheid van zaken. Prof. Cees van Riel, onder meer directeur van het Reputation Institute, bespreekt het effect van transparantie over negatieve zaken voor de reputatie van een bedrijf.

AkzoNobel, KPN en NS zijn het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2014. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. De Kristal wordt overhandigd aan de onderneming die het hoogst is geëindigd op de Transparantiebenchmark 2014. Naast de hoofdprijs ontvangen de grootste stijger op de Transparantiebenchmark en de onderneming die het meest creatief en innovatief omgaat met het transparant maken van haar maatschappelijke effecten op de samenleving, een prijs.

Doofpot

Transparantie klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Regelmatig duiken in de media verhalen op over zaken die misgingen en verergerden, doordat de betrokkenen een en ander in de doofpot trachtten te stoppen. Negatieve berichtgeving heeft vaak veel meer impact dan positieve berichtgeving, wat hoge eisen stelt aan de communicatie. In het symposium dat voorafgaat aan de prijsuitreiking bespreekt dagvoorzitter Harry Starren de uitkomsten van een peiling over dit thema, die onder de deelnemers aan de Transparantiebenchmark werd gehouden. Vertegenwoordigers van KPMG,  Imtech, SBM Offshore en NS delen hun ervaringen met openheid over negatieve bedrijfsontwikkelingen met het publiek. Keynote speaker professor Cees van Riel van de Erasmus Universiteit bespreekt de effecten van transparantie over negatieve zaken voor de reputatie van een organisatie.

Tien jaar

De Transparantiebenchmark bestaat in 2014 tien jaar. Maarten Camps, secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken geeft een terugblik op deze tien jaar. Daarna reikt Bibi de Vries, directeur Strategische Relaties van Achmea en juryvoorzitter, de prijzen uit.

Transparantiebenchmark

De Transparantiebenchmark is een jaarlijks onderzoek van het ministerie van EZ naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving onder de circa 450 grootste Nederlandse ondernemingen. Met de Transparantiebenchmark stimuleert het ministerie de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op 20 november maakt het ministerie van EZ de scores van alle deelnemers bekend. Ondernemingen hebben via een online self-assessment hun score kunnen bepalen. De self-assessments van de bedrijven zijn daarna in opdracht van het ministerie van EZ door uitvoerder EY beoordeeld. Bedrijven die geen self-assessment hebben gedaan, hebben een score toegekend gekregen door EY. Een panel van deskundigen stelt uit de top 20 een top drie vast. Ten slotte bepaalt een gerenommeerde jury wie van deze drie ondernemingen de winnaar wordt van de Kristal.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

MVO Nederland verzorgt de communicatie rond de Transparantiebenchmark.

Het symposium en de prijsuitreiking op 20 november 2014 vinden plaats in Sociëteit Nieuwspoort,  Den Haag van 15.00-18.00 uur.

De pers is van harte welkom. Wilt u aanwezig zijn? Wilt u een exclusief voorinterview met één van de genomineerden of de juryvoorzitter? Laat het weten aan Celia Noordegraaf, Hoofd Communicatie MVO Nederland, telefoonnummer: 06-21517956.

Het programma ziet er als volgt uit:

   

15.00 – 15.30u

Ontvangst en registratie

 

15.30 – 15.40u

Opening door dagvoorzitter Harry Starren, gerenommeerd specialist op het gebied van leiderschap en ondernemerschap. Starren licht onder meer het thema toe: ‘Transparantie in goede én slechte tijden - Hoe communiceer je over negatieve bedrijfsontwikkelingen?’ en bespreekt de uitkomsten van de peiling over dit thema die werd gehouden onder de aanwezigen.

 

15.40 – 16.10u

Paneldiscussie met vertegenwoordigers van onder andere  Imtech, SBM Offshore en NS over het thema ‘Transparantie in goede én slechte tijden’. Zij zullen hun ervaringen met en visie op het thema delen en hierover met de zaal in discussie gaan.  Ook Marc Hoogenboom, lid Raad van Bestuur van KPMG, komt aan het woord’

 

16.10 - 16.30u

Keynote speech door Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communications aan de Erasmus Universiteit en directeur van het toonaangevende Reputation Institute. Van Riel zal onder meer ingaan op de vraag: welk effect heeft transparant zijn over negatieve zaken op de reputatie van een bedrijf?

 

16.30 - 16.40u

Terugblik door Maarten Camps, secretaris-generaal van het ministerie van EZ,  op ’10 jaar Transparantiebenchmark’.

 

16.40 - 17.10u

Uitreiking van de Kristalprijzen door juryvoorzitter Bibi de Vries, directeur sociale partners en belangenorganisaties Divisie Grootzakelijk bij Achmea.

 

17.10 - 17.15u

Afsluiting door Harry Starren

17.15 - 18.30u

Netwerkborrel

Laatst gewijzigd:

25-08-2015 14:43
  • MVO Nederland op Twitter
  • MVO Nederland op linkedin
  • MVO Nederland op Facebook
  • Over ons
  • Contact
  • Agenda

MVO Nederland
Arthur van Schendelstraat 500
Postbus 19219
3501 DE Utrecht
T (030) 2305600
KvK: 30195730

MVO Nederland gaat goed om met persoonsgegevens. Lees hier onze privacyverklaring en cookie statement.