Verstedelijking in -met name- Azië gaat met onvoorstelbare snelheid. Futuristische beelden worden binnen 5 jaar realiteit. Nederlandse agri/food bedrijven zullen écht even moeten opschakelen, willen zij hun positie kunnen behouden. De vraag vanuit de Aziatische metropool wordt niet naar een simpel product, maar een totale keten. Kennis die Nederland in handen heeft, maar (nog) niet weet te bundelen en vermarkten. “Tot nu toe weten we onszelf vooral fantastisch goed kapot te fragmenteren. Niemand kan ons dus vinden.” Een call to action voor een ‘Delta’-initiatief.
Via trajecten voor visuele identiteit en duurzame transitie voor enkele internationale agri/food spelers belandde Bob van der Lee, managing partner van het al 50 jaar bestaande ‘branding bureau’ Total Identity uit Amsterdam, in Dholera, India. Of eigenlijk belandde hij er helemaal niet: Dholera is namelijk een ‘smart city’ in aanbouw. Het is een ‘SIR’; een Special Investment Region en onderdeel van het masterplan waarin tussen Mumbai en Delhi een ‘economic corridor’ gebouwd wordt van wel 7 megacities. Bedoeling is dat de regio in 5 jaar tijd een verdubbeling van de arbeidskracht en een verviervoudiging van de export gaat realiseren.
Doordat Van der Lee - van oorsprong landschapsarchitect - met Total Identity actief is in de merkarchitectuur van agrofood-bedrijven, in city branding ofwel stedelijke innovatie, en in duurzaamheid, ontstond een dwarsverband met nieuwe inzichten. “De internationale verstedelijking gaat met een snelheid die wij helemaal niet kunnen bevatten. Al langer weten we in de agri/food sector dat de enorme internationale verstedelijking op onze drempel staat met alle voedselvraagstukken van dien. Die je gedwongen bent om op duurzame wijze op te lossen.”
Van der Lee: “De explosieve groei van nieuwe steden zit met name in de aziatische hoek. En wij hebben híer de kennis, die ze dáár nodig hebben om het anders te doen. Een schitterende uitnodiging om daar ongelofelijk goed zaken te doen. Vreemd dus dat Nederland zo slecht in staat is om zich te presenteren en te organiseren. Wij weten onszelf vooral fantastisch goed kapot te fragmenteren. We hebben maar liefst 43 brancheorganisaties van bedrijven rondom dit ene thema. Wil een Aziatisch land bij ons aankloppen, dan weten ze gewoon niet waar ze moeten zijn.”
Neem de ontwikkelingen op internationaal gebied in de kassen. Van der Lee: “In het 1.0 stadium waren we vooral gericht op volume en hoge kwaliteit. Zo veel mogelijk mooie komkommers en tomaten. Stadium 2.0 is het exporteren van kennis: daarover is de discussie nog volop gaande. Sommigen zijn bang dat je daarmee positie verliest, anderen zeggen: die Chinezen fotograferen onze kassen en maken ze na, maar na 2 jaar staan ze hier op de stoep omdat ze de rest niet beheersen. Stadium 3.0 staat al op de stoep: de schaal van nieuwe steden is zo groot, dat individuele bedrijven niet in staat zijn om de vraag te beantwoorden. Je komt als concurrenten elkaar per definitie tegen in Azië, dus je moet horizontaal kunnen samenwerken om je positie te behouden. Want de vraag van megacities als Dholera is niet: “hoe bouw ik een kas?” De vraag is: “hoe kom ik aan 500 ton tomaten? Wie organiseert dat voor ons?”
Van der Lee pleit ervoor om een ‘onderkoepelend’ (niet overkoepelend) platform te creëren waarin ondernemers, gemeenten en andere krachtenbundelaars de Nederlandse kennis en kunde als een gezamenlijk ‘merk’ kunnen neerzetten. “Ons verdiepen in de vraag: wie is onze doelgroep, wat maken we duidelijk. En vooral: vindbaar worden. In het Engels.” Vergelijkbaar met StartupDelta ziet Van der Lee wel een ‘GreenhouseDelta’ voor zich. Hij roept geïnteresseerden op zich te melden.
MVO Nederland
Arthur van Schendelstraat 500
Postbus 19219
3501 DE Utrecht
T (030) 2305600
KvK: 30195730
MVO Nederland gaat goed om met persoonsgegevens. Lees hier onze privacyverklaring en cookie statement.