Vergroenen, hoe pak je dat eigenlijk aan?
Heb jij voor je onderneming onlangs nog gebruikgemaakt van een energievergelijker? Grote kans dat je dit gedaan hebt op het moment dat je de jaarafrekening voor energie in je bedrijfsadministratie tegenkwam. Wanneer je denkt aan overstappen van leverancier, denk je immers in eerste instantie aan het besparen van kosten. Maar wist je dat een energievergelijker jou ook de mogelijkheid biedt om aanbieders op duurzaamheid te vergelijken?
Maatschappelijk klimaat verandert
Wellicht geen vraag die je jezelf dagelijks stelt, maar hoe maatschappelijk verantwoord ga jij binnen je eigen bedrijf om met energie? Sinds het gesloten Klimaatakkoord in Parijs staat klimaatverandering, en daarmee verantwoord omgaan met energie en CO2-uitstoot, hoog op de agenda. Je hoort er veel over in de media en in de politiek, maar ook het gesprek op straat en bij de koffieautomaat gaat hier steeds vaker over. Hoewel jouw klant of gast het je meestal niet direct zal vragen, kun je er inmiddels van uitgaan dat steeds meer consumenten zich een mening hebben gevormd over dit onderwerp.
Verantwoordelijkheid tonen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt in dat je rekening houdt met de impact van jouw manier van zaken doen op de maatschappij. Zonder dat je dat altijd door hebt, zullen jouw eigen normen en waarden van invloed zijn op je bedrijfsvoering. Door jezelf hier bewuster van te maken, maak je dit onderdeel van je imago. Niet alleen draag je zo je steentje bij aan een betere samenleving, maar je neemt anderen hier op die manier ook in mee. Bovendien kweek je op die manier loyaliteit en verbondenheid bij je klant. Met een zuiver economisch gedreven bedrijfsvoering, raak je klanten kwijt die meer verwachten van ondernemers in het huidige klimaat van verandering. Op korte termijn krijg je misschien te maken met hogere kosten. Je kunt ervoor kiezen om die rekening te zien als een investering in iets anders.
Maar hoe pak je het aan?
Een energievergelijker kan ondersteuning bieden in het maken van je keuzes. Het wisselen naar groene stroom of het afbouwen van gebruik van fossiele brandstoffen binnen je eigen bedrijfsvoering, kan onderdeel zijn van een groter project binnen je onderneming om verantwoord om te gaan met gebruik en/of verspilling van energie. Bedenk dat een gedragsverandering alleen zin heeft als deze door je hele team gesteund en uitgedragen wordt. Het kan zich de moeite lonen om te informeren onder je medewerkers wie zich met dit onderwerp bezig houdt. Door juist die medewerker de kar te laten trekken van dit project, zal de betrokkenheid binnen het bedrijf toenemen en heb je een ambassadeur voor het project te pakken. Maak gebruik van al aanwezige kennis en bespaar jezelf tijd en moeite. Overweeg gerust om ook jouw klant hier centraal in te stellen en er rechtstreeks bij te betrekken. Zo maak je zichtbaar waar jij als bedrijf voor staat en bespaar je energie, letterlijk en figuurlijk!
MVO Nederland
Arthur van Schendelstraat 500
Postbus 19219
3501 DE Utrecht
T (030) 2305600
KvK: 30195730