Overslaan en naar de inhoud gaan
MVO Nederland

Samen veranderen

  • Over ons
  • Contact
  • Pers
  • Agenda
  • English
  • Word partner

Menu

  • Alles over MVO
    • close

      Hier vindt u alles over MVO: algemene informatie en issues
      Want uw bedrijf kan bijdragen aan oplossingen

      Algemeen

      • Wat is MVO?
      • MVO loont
      • Bedrijfsethiek
      • Overheidsbeleid voor MVO
      • ISO 26000
      • Keurmerken & certificering
      • Internationaal MVO

      MVO-issues

      • Arbeidsmarkt
      • Armoede
      • Biodiversiteit
      • Dierenwelzijn
      • Eerlijk zaken doen
      • Energie en klimaat
      • Gezondheid
      • Grondstoffen
      • Leefbaarheid
      • Mensenrechten en internationale arbeid
      • Milieu
  • Aan de slag
    • close

      Aan de slag met MVO? Wij helpen u op weg, van start naar beleid

      MVO-implementatie

      • Van start naar beleid
      • Handige tools voor MVO
      • Praktijkvoorbeelden

      Succesfactoren

      • Draagvlak & bedrijfscultuur
      • Transparantie
      • Stakeholders
      • Impact meten

      Bedrijfsprocessen

      • Export
      • Financiën
      • Human Resources
      • Huisvesting, ICT & Bedrijfsvoering
      • Inkoop & keten
      • Mobiliteit
      • Risicomanagement
  • Trends & Oplossingen
    • close

      MVO is continu in beweging: dit zijn de trends en uw uitdagingen

      • Scenario's & Strategische agenda 2025
      • MVO Trendrapport 2017
      • Natuurlijk kapitaal
      • MVO in de winkel
      • De Nieuwe Handelaar
      • Mode die goed zit
      • Make IT sustainable
      • Op naar klimaatneutraal
      • Circulaire economie
      • Succesvol inclusief ondernemen
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Duurzame innovatie
      • Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
      • Sustainable Development Goals
  • Sectoren & Netwerken
    • close

      MVO verschilt per sector. Ontdek uw kansen en risico's

      Sectoren & Netwerken

      • Bouw
      • Beton
      • Chemie
      • Food & Agribusiness
      • Handel (groothandel & detailhandel)
      • Horeca
      • Mijnbouw & delfstoffen
      • Overheid & onderwijs
      • Textiel & Leer (Fashion)
      • Toerisme
      • Transport & Logistiek
      • Zakelijke dienstverlening
      • Zorg & welzijn
  • Partners
    • close

      Inspiratie, verdieping en een groter netwerk nodig? Word partner en werk samen met 2000+ andere ondernemers aan uw MVO-ambitie

      Voor partners

      • Partnerschap
      • Netwerkpartner
      • Koplopernetwerk
      • Grote Bedrijven Netwerk
      • MVO Netwerk Brancheorganisaties
      • Ambitie 2020
      • Tarieven
      • De partners van MVO Nederland
      • Word ook partner
  • Onze diensten
  • Community
  • Mijn MVO

Helpdesk

afbeelding van frans

Frans van der Groen

030-2305600
contact@mvonederland.nl
Linkedin

Dossiers

Zakelijke diensten

Vergroot je impact

Sluit je aan bij MVO Nederland

Agenda

dinsdag 8 mei 2018 - 15:30 tot 18:00

Managementboek 2018: ontmoet de schrijvers van duurzaamheidsboeken

dinsdag 15 mei 2018 (Hele dag)

Individuele MVO Coachingsessie mei

dinsdag 15 mei 2018 - 14:00 tot 18:00

Circular Economy Booster Utrecht

dinsdag 12 juni 2018 - 13:00 tot 17:00

Meet up to Speed up

Meer agenda items

Vergroenen, hoe pak je dat eigenlijk aan?

Vergroenen, hoe pak je dat eigenlijk aan?

Heb jij voor je onderneming onlangs nog gebruikgemaakt van een energievergelijker? Grote kans dat je dit gedaan hebt op het moment dat je de jaarafrekening voor energie in je bedrijfsadministratie tegenkwam. Wanneer je denkt aan overstappen van leverancier, denk je immers in eerste instantie aan het besparen van kosten. Maar wist je dat een energievergelijker jou ook de mogelijkheid biedt om aanbieders op duurzaamheid te vergelijken?

Maatschappelijk klimaat verandert
Wellicht geen vraag die je jezelf dagelijks stelt, maar hoe maatschappelijk verantwoord ga jij binnen je eigen bedrijf om met energie? Sinds het gesloten Klimaatakkoord in Parijs staat klimaatverandering, en daarmee verantwoord omgaan met energie en CO2-uitstoot, hoog op de agenda. Je hoort er veel over in de media en in de politiek, maar ook het gesprek op straat en bij de koffieautomaat gaat hier steeds vaker over. Hoewel jouw klant of gast het je meestal niet direct zal vragen, kun je er inmiddels van uitgaan dat steeds meer consumenten zich een mening hebben gevormd over dit onderwerp.

Verantwoordelijkheid tonen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt in dat je rekening houdt met de impact van jouw manier van zaken doen op de maatschappij. Zonder dat je dat altijd door hebt, zullen jouw eigen normen en waarden van invloed zijn op je bedrijfsvoering. Door jezelf hier bewuster van te maken, maak je dit onderdeel van je imago. Niet alleen draag je zo je steentje bij aan een betere samenleving, maar je neemt anderen hier op die manier ook in mee. Bovendien kweek je op die manier loyaliteit en verbondenheid bij je klant. Met een zuiver economisch gedreven bedrijfsvoering, raak je klanten kwijt die meer verwachten van ondernemers in het huidige klimaat van verandering. Op korte termijn krijg je misschien te maken met hogere kosten. Je kunt ervoor kiezen om die rekening te zien als een investering in iets anders.

Maar hoe pak je het aan?
Een energievergelijker kan ondersteuning bieden in het maken van je keuzes. Het wisselen naar groene stroom of het afbouwen van gebruik van fossiele brandstoffen binnen je eigen bedrijfsvoering, kan onderdeel zijn van een groter project binnen je onderneming om verantwoord om te gaan met gebruik en/of verspilling van energie. Bedenk dat een gedragsverandering alleen zin heeft als deze door je hele team gesteund en uitgedragen wordt. Het kan zich de moeite lonen om te informeren onder je medewerkers wie zich met dit onderwerp bezig houdt. Door juist die medewerker de kar te laten trekken van dit project, zal de betrokkenheid binnen het bedrijf toenemen en heb je een ambassadeur voor het project te pakken. Maak gebruik van al aanwezige kennis en bespaar jezelf tijd en moeite. Overweeg gerust om ook jouw klant hier centraal in te stellen en er rechtstreeks bij te betrekken. Zo maak je zichtbaar waar jij als bedrijf voor staat en bespaar je energie, letterlijk en figuurlijk!

Bron: Pricewise

Laatst gewijzigd:

16 april 2018
  • MVO Nederland op Twitter
  • MVO Nederland blogs
  • MVO Nederland op linkedin
  • MVO Nederland op Facebook
  • Over ons
  • Contact
  • Agenda

MVO Nederland
Arthur van Schendelstraat 500
Postbus 19219
3501 DE Utrecht
T (030) 2305600
KvK: 30195730

Cookie statement