José van der Klauw, MVO Netwerk Brancheorganisaties, over het onderzoek MVO LEEFT IN HET MKB
Waarom dit onderzoek?
Ons Netwerk bestaat momenteel uit bijna 50 brancheorganisaties die MVO agenderen bij hun leden. Wij wilden wel eens weten hoe actief die lidbedrijven zijn met MVO, wat zij belangrijk vinden, waar de kansen voor hen en hun vereniging liggen.
Wat viel op?
Het eerste wat mij opviel was toch wel dat de helft (51%) van deze bedrijven naar de brancheorganisatie kijkt als het gaat om informatie over MVO. Dat motiveert ons om onze deelnemers nog meer te stimuleren om als branchevereniging ook echt te ‘gaan staan’ voor MVO. de branchevereniging wordt gezien als autoriteit. Dat betekent dat zij hun leden een richting kunnen geven waarin zij kunnen verduurzamen, of tenminste handreikingen van wat zij zien als belangrijkste thema’s voor de branche.
Is dat niet voor elke ondernemer ongeveer hetzelfde? Energie besparen, afval scheiden, goed omgaan met je personeel, dat zijn toch de basics?
Dat klopt, en dat doen ze ook. Maar als je naar de maatschappelijke ontwikkeling kijkt, zijn dat niet de onderwerpen waar ondernemers op worden aangesproken. Niemand zit bij ‘Kassa’ omdat zijn energierekening te hoog is. Juist op grotere thema’s kunnen bedrijven zich positief –of negatief- onderscheiden. Behandel je je leveranciers goed, hier en in het buitenland, hebben omwonenden geen last van je, betaal je op tijd, is wat jij verdient wel in verhouding, veroorzaak je geen schade aan kwetsbare natuur of mensen? Maar ook: kun je met je bedrijf een ander vooruit helpen, maak je de wereld hier of elders groener? Heb je een innovatief product waar iedereen beter van wordt en deel je dat met anderen? Dat zijn de onderwerpen waarmee je opvalt.
Maar als er iets misgaat, moet een bedrijf dat toch zelf uitleggen? De invloed van de branchevereniging op wat die ondernemer doet, is toch maar beperkt?
Wat je vaak ziet is dat grotere bedrijven zelf worden aangesproken als het ergens fout gaat. Maar bij branches met veel MKB is het vaak toch de vereniging die uitleg mag komen geven. Je ziet wel verenigingen waar de trots op het vak een drive kan zijn om toch de branche vooraf te beschermen tegen rotte appels, bijvoorbeeld door de algemene cultuur van goed gedrag als norm te stellen. Maar ook je leden motiveren om zich bewust te zijn van hun maatschappelijke impact en de kansen van positief ondernemerschap is al een goede stap. En nog leuk om te doen, ook.
Wat had je achteraf nog wel willen weten?
Nou, de vragenlijst was al vrij lang… maar waar ik graag meer van wil weten is of de leden van MVO-bewuste brancheverenigingen nou verder zijn met duurzaamheid dan ondernemers waarvan de vereniging nog geen MVO-agenda heeft. Opvallend is dat de bedrijven in ons onderzoek hun vereniging meer als bron zien dan de 30% die we uit algemene onderzoeken weten. Ik vermoed dat MVO ook de band met je leden sterker en levendiger maakt. Vooral voor jonge leden moet duurzaamheid een drive zijn, lijkt mij. Ik hoor graag terug van de brancheprofessionals wat zij hiervan vinden!
MVO Nederland
Arthur van Schendelstraat 500
Postbus 19219
3501 DE Utrecht
T (030) 2305600
KvK: 30195730
MVO Nederland gaat goed om met persoonsgegevens. Lees hier onze privacyverklaring en cookie statement.