Contactpersoon

Nieuwjaarsevenement 2015

Helpdesk

Een spetterend Nieuwjaarsevenement

MVO Nederland ontving op 20 januari ruim 800 gasten op ons Nieuwjaarsevenement 2015 in DeFabrique in Maarssen. Het programma begon met een keynotespeech van Urgenda-directeur Marjan Minnesma, een interview met designer Hans Ubbink en de presentatie van ons nieuwe Trendrapport.

Het thema dit jaar was 'Van Ambitie naar Impact', dat bouwt voort op ons in 2014 begonnen Ambitie 2020-platform, waarbij wij het Nederlandse bedrijfsleven uitdagen om hun duurzame ambities te vergroten en te versnellen, met als uiteindelijk doel: Nederland wereldvoorbeeld van een circulaire en inclusieve economie.
 

Trendrapport

Willem Lageweg, directeur-bestuurder van MVO Nederland, presenteerde ons nieuwe Trendrapport 2015, met de constatering dat duurzame koplopers radicaler en talrijker worden en meer impact realiseren. Dat geldt zowel voor het MKB als het grootbedrijf. Ook de media pikken het rapport op. Het Trendrapport beschrijft zeven trends die met elkaar zorgen dat een groene en sociale economie snel dichterbij komt. "Nieuwe technologie, een krachtige beweging van onderop en succesvolle duurzame businesscases dragen bij aan de doorbraak."

Uitstoot

Urgenda-directeur Marjan Minnesma zette de aanwezigen aan tot haast met verduurzamen: "Het huidige tempo van verduurzaming is te laag. Op het gebied van energie zien we dat iedereen de uiteindelijke doelen zet op 2050, maar dat is echt te laat! Om een leefbare wereld aan onze kinderen te kunnen overdragen, moeten we binnen twintig jaar toe naar een volledig fossielvrije samenleving en overgaan op 100% duurzame energie. Begin dit jaar hebben we een plan gelanceerd, waaruit blijkt dat het ook kan. Onder andere door het energieneutraal maken van alle huizen en overstappen op elektrisch personenvervoer."

Mode

Designer Hans Ubbink vertelde in een gesprek met dagvoorzitter Marieke Eyskoot over zijn switch naar duurzame en eerlijke kledingproductie. Hij ontvouwde zijn plannen voor een herwaardering van bewuste mode. "Er is iets grondig mis met de huidige mode-industrie. Het is vaak lastig voor bedrijven die het anders en beter willen doen, dus verdienen ze steun." Hij maakte de start bekend van Aduu Mal, een kleding- en accessoirelijn van duurzaam geproduceerd leer uit Mongolië.

MVO NL Award

Directeur Jan-Paul Rutten van bierbrouwerij Gulpener, winnaar van de MVO Nederland Award voor meest toonaangevende bedrijf op het gebied van MVO, vertelde hoe Gulpener zijn verantwoordelijkheid neemt naar de samenleving, waarbij 'het erom gaat vanuit je kernactiviteiten meerwaarde te bieden.'

Versterking MVO Netwerk Zorg

Strukton Worksphere, Corporate Facility Partners (CFP) en Werner & Mertz Professional tekenden tijdens het evenement het Manifest voor een gezonde toekomst van de zorgsector. Daarmee markeren zij hun toetreding tot het MVO Netwerk Zorg. In dit netwerk dragen de bedrijven -samen met aangesloten zorginstellingen- bij aan een duurzame en innovatieve gezondheidszorg met een lage voetafdruk en waarin iedereen meedoet.

Helene van der Vloed, senior projectleider van het netwerk, heette de drie bedrijven van harte welkom: "De zorgsector heeft een grote impact en kan met duurzaam gedrag echt verschil maken in de maatschappij. Bedrijven zijn daarbij nodig. Niet alleen om producten te ontwikkelen en te leveren, maar ook om zorgorganisaties te steunen in hun zoektocht naar de vragen die zij aan de markt kunnen stellen om tot duurzame keuzes te komen."

Workshops

Na het plenaire programma konden de gasten kennis maken met elkaar, de netwerken van MVO Nederland en de MVO Nederland-partners met een stand op het Plein der Ambities. De meesten volgden ook een of meer van onze workshops voor ondernemers en MVO-professionals.

Laatst bijgewerkt: 
26-11-2015 15:49