MVO Nederland Award

Vegetarische Slager

Concurreren met het origineel

Jaap Korteweg, directeur van de Vegetarische Slager: “Zelf ben ik een groot liefhebber van vlees, maar ik kreeg steeds meer moeite met de manier waarop dieren behandeld worden in de bio-industrie. Een dier wordt gezien als een schakel in de productieketen, een ding waar je bonen en graan ingooit met als doel er iets lekkers van te maken. Om allerlei redenen stond me dat tegen. Het is niet effectief, het is ongezond en het is niet ethisch. Toen bedacht ik dat het mogelijk moet zijn om plantaardige producten te ontwikkelen met dezelfde voedingswaarde, smaak en textuur als vlees.”

Tonijn, gehaktbal, kip
“Zelf heb ik een biologisch akkerbouwbedrijf. In diervriendelijke veehouderij liep ik vast. Natuurlijk kan ik kalveren een fijn leven laten leiden in een stuk natuurgebied, maar als ik daar een paar jaar voor gezorgd hebt, heb ik een band met die dieren en kan ik ze niet meer doodmaken. Ik wilde een plantaardig product maken met de structuur en de beleving van vlees en praatte met heel veel experts: topslagers, topkoks, technologen.... De koks hebben met kruiden en natuurlijke aroma’s een lekkere smaak aan het product gegeven. De eerste 3 producten waren tonijn, gehaktbal en kip. Later kwamen daar nog vele andere producten bij.”

Wij willen plantaardige producten ontwikkelen met dezelfde voedingswaare, smaak en textuur als vlees
 

Imago vleesvervanger uitdaging
“Mijn missie is om de hele bio-industrie te vervangen door plantaardige vleesproducten. We willen absoluut geen nichespeler zijn, maar een factor van betekenis worden. Onze grootste uitdaging is het slechte imago van de vleesvervanger. Wij gaan de concurrentie aan met het origineel. Om die reden zijn we er ook heel trots op dat we verschillende culinaire prijzen winnen. Zo waren we nummer 3 in de gehaktballenwedstrijd van de Telegraaf. Onze gerookte-palingsalade won de eerste prijs in de Smaak van NL. Nog niet zo lang geleden proefde een topchef die heel erg voor pure en zuivere smaken is, onze tonijnsalade. “Mm, waar is die gevangen,”, zei hij, “er zit helemaal geen bijsmaak aan!” Van zulk soort uitspraken ga ik helemaal glimmen.”

Markt groeit
“In het laatste nummer van de Consumentengids worden 8 vegetarische hamburgers vergeleken en komt onze hamburger er als beste uit. We hopen dat dat een stimulans is voor andere vleesvervangende producten om ook hun kwaliteit te verbeteren. Wij hebben er alleen maar baat bij als het imago van de hele productgroep verbetert. De markt groeit met 10 procent per jaar, maar ik verwacht dat dat snel meer gaat worden. De wereld wordt veel groter, als je al dat land niet meer nodig hebt voor de vleesproductie. Er ontstaan veel meer kansen voor biologische landbouw. Land dat niet meer nodig is, kan teruggegeven worden aan de natuur. Er ontstaat ruimte voor biogrondstoffen. Kortom, massale plantaardige vleesproductie zou veel problemen oplossen.”

De nominatie voor de MVO Nederland Award betekent...

“Wij zijn erg blij met de nominatie voor de MVO Nederland Award omdat wij fans nodig hebben om onze missie te realiseren. We zijn geen groot concern met dito marketingbudget, maar een klein team van 10 man. Daarom betekent dit soort erkenning heel veel voor ons.”

Opgetekend door Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO Nederland.
 

Laatst bijgewerkt: 
29-09-2014 11:23