MVO Nederland Award

Van Houtum

Steeds witter, steeds zachter? Steeds duurzamer!

Bas Gehlen, algemeen directeur Van Houtum: "Van een papierfabriek, die zich had toegelegd op hygiënepapier hebben wij ons ontwikkeld tot een bedrijf dat duurzaam design levert voor het toilet. In ons bedrijf bepaalt een diepgevoeld respect voor mens en milieu de bedrijfsvoering.We maken hygiënepapier en ontwikkelen allerlei oplossingen voor een betere toilethygiëne. Onder het label Satino Black leveren wij aan de zakelijke markt zeepdispensers, handdoekjes, toiletpapier... alles wat op het toilet hoort. Duurzaam én mooi. Als eerste en enige ter wereld C2C-gecertificeerd."

In ons bedrijf bepaalt een diepgevoeld respect voor mens en milieu de bedrijfsvoering

Van certificering als begin
Al in de jaren ’90 was milieumanagement voor ons belangrijk. We waren ISO 14000 gecertificeerd, hadden een uitgebreid milieuverslag maar deden er in de communicatie heel weinig mee. Zo rond 2005 merkten we dat klanten duurzaamheid steeds belangrijker gingen vinden. Sommige banken wilden bijvoorbeeld alleen maar zaken met ons doen als ze zicht hadden op onze milieuprestaties. Toen besloten we van onze sterkte een kans te maken.

Naar het leveren van een bijdrage aan mens en milieu
In 2007 kwamen we in een stroomversnelling door de Floriade in Venlo, die helemaal in het teken stond van Cradle to Cradle (C2C).  Tot dan toe dachten we vaak in termen als het verminderen van de milieubelasting. C2C draait het om. Het gaat om het ontwikkelen van producten en diensten die een positieve  bíjdrage leveren aan mens en milieu. Het gaat om duurzame innovatie. Dat daagde ons uit om nog meer in kringlopen te denken. Dankzij een retoursysteem maken we nu nieuwe dispensers van oude dispensers. Dat betekent dat je materialen gebruikt die geschikt zijn om opnieuw te gebruiken. Het Satino Black-papier is gemaakt met hulpstoffen die volledig veilig zijn voor mens en milieu: biologisch afbreekbaar en / of niet toxisch.

Als kleine speler samenwerken
Dat is niet vanzelf gegaan. Het beoordelen van de hulpstoffen gaat nog wel. Maar het vinden van goede alternatieven voor bepaalde chemische stoffen heeft een paar jaar geduurd. Als een alternatief twee keer zo duur is, moet je verder zoeken, want dan gaat het niet werken. Ik vind het heel opmerkelijk dat het ons als relatief kleine speler in de markt toch lukt onze leveranciers mee te krijgen. Heel bewust hebben we onze eigen richting gekozen, tegen de trend in van steeds witter en steeds zachter. Het maakt het werk leuker. Jarenlang ging het in onze branche alleen maar over kosten. Kun je een halve cent per kilo besparen? Nu gaat het primair óók over de vraag of het gezond is voor mens en milieu. Over innovatief samenwerken met anderen en zoeken naar gaten in de markt. Over leren en ontdekken.

Grondstoffenrotonde
Onze fabriek is ook een grondstoffenrotonde waarbij reststromen van derden verwerkt worden – en onze reststromen weer grondstof voor andere fabrieken zijn.  Zo hergebruiken we oud papier. Het beetje restafval dat overblijft, wordt verwerkt in karton voor dozen – die Van Houtum weer koopt om handdoekjes te verpakken. Ook de etiketten die overblijven na het spoelen van bijvoorbeeld bierflessen hergebruiken we. Op dit moment onderzoeken we hoe we in de praktijk olifantsgras kunnen inzetten in de papierproductie en of we drankenkartons van bijvoorbeeld melkpakken kunnen verwerken. Uiteraard kijken we ook meteen voor wie en hoe de reststromen daarvan grondstoffen kunnen zijn. 

De nominatie voor de MVO Nederland Award betekent......

"Dat we zijn opgevallen en horen bij de bedrijven die de wereld mooier maken. Dat stimuleert ons om te blijven innoveren!"

Nb: Bekijk het filmpje dat de Limburgse zender L1 maakte over de inzet van olifantsgras:

Opgetekend door Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO Nederland.

Laatst bijgewerkt: 
29-09-2014 11:25