MVO Nederland Award

MVO Nederland Award

In 2014 bestaat MVO Nederland 10 jaar: daarom vieren we 10 jaar MVO ín Nederland! We grijpen ons jubileum aan om een nieuwe, eenmalige prijs te lanceren: de MVO Nederland Award.

In de afgelopen 10 jaar hebben veel bedrijven stappen gezet op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Sommige hebben zelfs baanbrekende MVO-prestaties geleverd en zijn uitgegroeid tot inspirerende en maatgevende voorbeelden voor andere ondernemers. De MVO Nederland Award is een onderscheiding voor het bedrijf dat in de afgelopen 10 jaar het meest toonaangevend is geweest op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

De MVO Nederland Award beloont integrale MVO-impact op de lange termijn. Bedrijven komen in aanmerking voor de award als hun MVO-beleid het huidige duurzame landschap heeft bepaald. Zij zijn inspirerende en maatgevende voorbeelden voor andere ondernemers.

Jury en publiek bepalen samen de winnaar
De jury van 9 duurzaamheidexperts heeft een lijst van 8 genomineerden samengesteld aan de hand van onderstaande criteria. Daarnaast was er een wildcard: het publiek kon de jury tippen door een bedrijf voor te dragen als 9e genomineerde. In de afgelopen maanden zijn de genomineerden een voor een bekendgemaakt. Van 10 oktober tot 10 november kon het publiek stemmen op zijn of haar favoriet. Er kwamen maar liefst 4.074 stemmen binnen! Gulpener, Interface en de Vegetarische Slager kregen van het publiek de meeste stemmen. Uiteindelijk verkoos de jury Gulpener tot winnaar van de MVO Nederland Award. Op 2 december was John Halmans, directeur van Gulpener, samen met juryvoorzitter Jan Peter Balkenende te gast in de live uitzending van RTL Late Night.
 

De criteria

De jury nomineerde de 9 bedrijven aan de hand van onderstaande criteria:

  • Het bedrijf heeft in de afgelopen 10 jaar MVO-activiteiten ondernomen die op dat moment baanbrekend waren in de betreffende sector, markt en/of keten
  • Het MVO-beleid van het bedrijf heeft in de afgelopen 10 jaar de toon gezet en navolging gekregen in de betreffende sector, markt en/of keten (en eventueel zelfs daarbuiten)
  • De kernactiviteiten van het bedrijf hebben positieve impact op people en/of planet
  • Het bedrijf is financieel succesvol

Basisvoorwaarden:

  • Het bedrijf is Nederlands of heeft een vestiging in Nederland
  • Het bedrijf communiceert transparant over zijn MVO-beleid en –activiteiten
  • Het bedrijf betrekt actief zijn stakeholders bij zijn MVO-beleid en –activiteiten

De MVO Nederland Award is mogelijk gemaakt dankzij financiering van het ministerie van Economische Zaken

Laatst bijgewerkt: 
05-01-2015 14:02