MVO Nederland Award

Jurytoelichting Vegetarische Slager

Vega kan best sexy zijn

Jurylid Marjan Minnesma, directeur Urgenda: "De Vegetarische Slager is door de jury genomineerd vanwege zijn baanbrekende rol in de verduurzaming van de voedselvoorziening. Door onderzoek te doen en te investeren in innovatie is de Vegetarische Slager erin geslaagd een plantaardig product te maken met de ‘bite’ van vlees of vis. Met die producten bereiken ze een brede massa die best gemotiveerd is om een paar dagen per week geen vlees te eten, maar de klassieke sojabrokjes niet lekker vindt. Dankzij slimme marketing weten ze een groot publiek te bereiken en dat is nodig."

Niet van 'echt' te onderscheiden
"De producten van de Vegetarische Slager dragen bij aan de overgang van dierlijke naar plantaardige producten. Deze overgang stokte omdat slechts een kleine groep uit de voeten kon met typisch vegetarische producten als tofu en quorn. De Vegetarische Slager maakt op basis van lupine en gisten innovatieve vlees- of visproducten die niet van ‘echt’ te onderscheiden zijn. Ik heb zelf verschillende proeven gedaan met eters bij mij thuis en mijn bezoek zou zweren dat het echte tonijn was. Vlees is voor een groot deel beleving. Mensen hebben behoefte aan de ‘bite’ van vlees. De producten van de Vegetarische Slager voorzien in die behoefte, waardoor ook de grote massa makkelijker minder vlees eet."

De Vegetarische Slager is door de jury genomineerd vanwege zijn baanbrekende rol in de verduurzaming van de voedselvoorziening

Vegaproducten met een hip imago
"Minder vlees eten is absoluut noodzakelijk omdat de productie van vlees onder andere zorgt voor een grote CO2-uitstoot. Bovendien is het beslag op vruchtbaar land enorm. Op één hectare kun je een veel hogere plantaardige eiwitproductie bereiken, wat belangrijk is voor de grote hoeveelheid monden die wereldwijd gevoed moeten worden. Nu is het de kunst om in het schap van de supermarkt te komen. In een aantal supermarkten liggen ze al, onder andere de XXL van AH. De Vegetarische Slager heeft vegaproducten een hip imago weten te geven en is daarmee trendsetter."

Boegbeeld van de branche
"Andere producenten van vleesvervangers kunnen van de Vegetarische Slager leren hoe je met goede marketing nieuwe doelgroepen bereikt. Door voor een naam te kiezen die aanslaat bijvoorbeeld en de producten op een sexy en hoogwaardige manier te brengen. De Vegetarische Slager weet aan te sluiten bij de beleving van de gewone consument. Hun producten hebben geen muffe uitstraling. Ze smaken lekker, zien er goed uit en worden aantrekkelijk gepresenteerd. Daarmee is de Vegetarische Slager het boegbeeld van de branche. Urgenda was betrokken bij de oprichting van een branchevereniging voor producenten van vleesvervangers. Binnen die groep is de Vegetarische Slager een duidelijke koploper die anderen inspireert."

MVO is uit het milieuhoekje
"Urgenda spoort koplopers op het gebied van duurzaam ondernemen op en helpt ze met opschalen. Ook helpen we ze bijvoorbeeld financiers te zoeken. Dat doen we zoveel mogelijk zonder subsidie en met succes. Zelf ben ik al 25 jaar bezig met duurzaamheid. Ik zat bij NOVEM, de voorloper van AgentschapNL, nu RVO, bij Greenpeace en leidde samen met prof. Jan Rotmans Drift, het Instituut voor Transities aan de Erasmus Universiteit. Eén van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar is dat MVO uit het milieuhoekje is gekropen, integraler is geworden en “Chefsache”. Duurzaamheid is niet langer een zaak van een enigszins gefrustreerde milieucoördinator. De top van een bedrijf is het belangrijk gaan vinden en heeft het tot een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering gemaakt. Het gaat niet alleen meer om kostenbesparing, ook niet om marketing, maar om waarde toevoegen op meerdere terreinen."

Toekomst: landbouw en chemie
"MVO Nederland weet door haar sectoraanpak behoorlijke slagen te maken, maar er is nog veel werk aan de winkel. Vooral het concept van de circulaire economie is cruciaal. Kansrijke sectoren zijn de chemie en de landbouw. De chemie is nu nog heel afhankelijk van olie. Die moet vervangen worden door groene grondstoffen of opnieuw gebruikt worden in een kringloop zonder CO2-uitstoot. In de samenwerking met de landbouw liggen veel kansen. Daar is de Vegetarische Slager een voorbeeld van. De oprichter, Jaap Korteweg, is zelf akkerbouwer en groenteteler. Samen met zijn innovatieve staf heeft hij een geheel nieuwe dimensie aan zijn vak gegeven."

Opgetekend door Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO Nederland

Laatst bijgewerkt: 
09-10-2014 18:52