MVO Nederland Award

Jurytoelichting Gulpener

'Gulpener haalt bier uit de anonimiteit'

Jurylid Herman Wijffels over Gulpener: “De jury heeft Gulpener Bierbrouwerij genomineerd omdat Gulpener op verschillende dimensies van duurzaamheid een samenhangend beleid laat zien. Het bedrijf is heel serieus bezig met het verminderen van zijn ecologische voetafdruk en combineert dat met een intensieve inbedding in de regionale productieketen. Alle grondstoffen – bijvoorbeeld gerst en hop – komen zoveel mogelijk uit de regio. Daardoor versterken ze de regio-identiteit van het product en spreekt het ook afnemers buiten de regio aan.”

Gulpener laat op verschillende dimensies van duurzaamheid een samenhangend beleid zien.

Anoniem
“Industriële producten die worden gemaakt met agrarische grondstoffen, kenmerken zich door een enorme anonimisering. De consument heeft vaak geen enkele notie hoe het product gemaakt is en door wie. In de landbouw is sprake van een ‘georganiseerde onverantwoordelijkheid’. Er zijn veel schakels in de productieketen, waardoor niemand meer verantwoordelijk is voor het eindproduct en niemand dus bewaakt dat het productieproces volledig maatschappelijk verantwoord is.”

Dichtbij de mensen
“Gulpener werkt met leveranciers uit de regio en maakt zichtbaar hoe het product gemaakt wordt. Zo kan het publiek tijdens het jaarlijkse hopfeest in september door de hopvelden wandelen waar de hop dan ook daadwerkelijk geplukt wordt, en kennismaken met de telers van de granen die voor de productie van het bier nodig zijn. Op die manier brengt Gulpener het product dichter bij de mensen en maakt het bedrijf een einde aan de anonimisering van agrarische grondstoffen. Als klein familiebedrijf weet Gulpener zich staande te houden tegenover de grote bierconglomeraten en dat is inspirerend voor anderen. Overal zie je op dit moment kleine, lokale brouwerijen ontstaan. Zelfs op een Vinexlocatie als Leidsche Rijn is sinds kort een bierbrouwerij. Dat is niet direct toe te schrijven aan Gulpener, maar het bedrijf loopt wel voorop in een vernieuwende golf van duurzame bierbrouwerijen. “

Ondernemer als corporate citizen
“In 2000 heeft de SER, waar ik toen voorzitter van was, advies uitgebracht om een club op te richten die het gedachtegoed ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen verspreidt. MVO Nederland is toen opgericht. Dat was nodig als tegenwicht voor het toen overheersende aandeelhouderskapitalisme met winst als enig doel. De SER vond dat de winst van een onderneming niet ten koste mag gaan van mens en milieu. Een ondernemer was bovendien een corporate citizen, die met zijn winst wel iets terug zou mogen doen voor de maatschappij. Van vooral ‘schade beperken’ is MVO de afgelopen tien jaar geëvolueerd naar ‘ waarde toevoegen’.”

Voorbeeld
“Het gaat erom als ondernemer de kernprocessen van je onderneming zo in te richten, dat je op alle drie de dimensies waarde toevoegt: sociaal, ecologisch en financieel-economisch. Als ondernemer draag je bij aan het welzijn van mensen, maak je zorgvuldig gebruik van wat de aarde biedt en voeg je financieel-economische waarde toe. We zullen nog decennia nodig hebben voordat alle ondernemingen op die manier werken. Gulpener is een voorbeeld van een onderneming die laat zien dat het werkt.”

Opgetekend door Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO Nederland

Laatst bijgewerkt: 
02-10-2014 09:19