MVO Nederland Award

Gulpener

‘Organisaties moeten meer naar hun omgeving kijken’ 

John Halmans, directeur Gulpener Bierbrouwerij: “Gulpener Bierbrouwerij is een familiebedrijf. Zeven generaties lang stond er een Rutten aan het roer en ik zal ook weer door een lid van de familie, Jan Paul Rutten opgevolgd worden. Zelf ben ik 43 jaar geleden bij Gulpener komen werken. Wat dat betreft, ben ik een echte one company man. Kenmerkend voor familiebedrijven is de focus op de lange termijn. Continuïteit in zelfstandigheid van het bedrijf is het belangrijkste. Een dergelijke focus verhoudt zich goed tot duurzaamheid.”

We vonden en vinden dat een organisatie verantwoording heeft naar de samenleving, waarbij het erom gaat vanuit kernactiviteiten meerwaarde te bieden

Grondstoffen uit eigen regio
“Met Paul Rutten, de toenmalige directeur, had ik een goede match. We praatten samen over geruchtmakende schandalen zoals de Brentspar en zochten naar manieren om het anders, beter te doen. Wij vonden en vinden dat een organisatie een verantwoording heeft naar de samenleving, waarbij het erom gaat vanuit je kernactiviteiten meerwaarde te bieden. Daarom zijn we een aantal jaren geleden begonnen onze grondstoffen uit de regio te betrekken: gerst, tarwe, spelt en hop. We hebben een fairtrade-systeem opgebouwd met zo’n 30 boeren uit de regio. Dat klinkt nu heel vanzelfsprekend, maar kost nog steeds veel tijd, energie en geld. Vrijwel alle andere brouwers kopen hun grondstoffen in op de wereldmarkt. Dat is efficiënt omdat je op een voordelig moment kunt instappen en verzekerd bent van een constante kwaliteit en lage prijzen. Maar het leidt ook tot veel gesleep met grondstoffen en andere narigheid. De milieucomponent kom je bij die prijsvorming niet tegen. Dat is voor ons onacceptabel."

Hopfeest
"Toen we met onze aanpak begonnen, zo’n 15 jaar geleden, werden we in de brouwerijwereld op zijn zachtst gezegd gek aangekeken. Intussen zijn initiatieven die wij zijn gestart door anderen overgenomen. Daar hebben we geen enkele moeite mee. Integendeel, we motiveren graag andere organisaties om ook een duurzame koers varen. Ons jaarlijkse hopfeest is daar een voorbeeld van. Onze hoptuin hebben we de voorbije jaren uitgebouwd naar een areaal van 3,5 ha. De opbrengst dekt vrijwel geheel onze behoefte; we hoeven slechts enkele speciale soorten in te kopen. De oogst wordt gedurende twee dagen binnengehaald door medewerkers en vrienden van de brouwerij."

Alle medewerkers betrekken
"In onze ogen ben je niet alleen duurzaam als je het technisch op orde hebt. Het gaat ook om maatschappelijke duurzaamheid. Organisaties moeten in mijn ogen veel meer naar hun omgeving kijken. Als bedrijf heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van de samenleving die je vanuit je core-business moet invullen. Het doel is waarde te creëren voor je eigen organisatie, maar ook voor je omgeving. Zo hebben we hier nu ook in het kader van de CO2-compensatie op een voormalige maisakker een Limburgs hellingbos aangelegd. Wij compenseren zo onze CO2-uitstoot en de omgeving heeft er een wandelgebied bij. Bij de invulling van de maatschappelijke duurzaamheid betrekken we nadrukkelijk al onze medewerkers. Zo heeft iedere medewerker van de brouwerij een klein budget waarmee hij naar eigen inzicht maatschappelijke doelen in zijn leefomgeving mag faciliteren."

Toekomst
"In 2003 deed Paul Rutten een stapje terug en ben ik hem als directeur opgevolgd. Adjunct-directeur Jan Paul Rutten gaat mij per 1 januari opvolgen. Voor mij is de cirkel daarmee rond. Gulpener blijft daarmee een echt familiebedrijf, stevig geworteld in de regio. Ook hij zal blijven werken aan een brouwerij die echte waarde creëert zowel op financieel, maatschappelijk als op ecologisch gebied."

Bekijk hier de bedrijfsfilm van Gulpener:

Opgetekend door Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO Nederland

Laatst bijgewerkt: 
03-10-2014 11:28