MVO Nederland Award

ECOstyle

Een stempel op de markt drukken

Jeanine de Vries-Zwart, directeur Ecostyle: "ECOstyle is een familiebedrijf dat in 1967 is opgericht. Mijn grootvader J. Zwart zat in de aardappelteelt en was een van de eersten die inzag dat de chemicaliën die in die sector werden gebruikt, grote schade toebrachten aan de bodem en het water. Hij startte Europlant, een bedrijf dat natuurlijke producten maakte gericht op gewasbescherming en meststoffen  bij aardappelen en diergeneesmiddelen. Hij was een echte pionier op het gebied van duurzaamheid."

Groei
"Aanvankelijk maakte het bedrijf vooral producten voor de professionele markt: de land- en tuinbouw, hoveniers, gemeenten. Toen de tuincentra opkwamen, gingen we ons ook op de consumentenmarkt richten en ontstond ECOstyle. Inmiddels zijn we van een kleine speler in een nichemarkt een grote internationale speler geworden. Het ontwikkelen van nieuwe producten en het voldoen aan de registratie verplichtingen daaromheen vraagt grote investeringen. Op een gegeven moment hebben we daarom besloten in te zetten op groei. Daarbij hebben we gekozen voor het zelf opzetten van bedrijven in het buitenland: België, Denemarken, Oostenrijk en een aantal samenwerkingsverbanden in ondermeer Duitsland, Rusland en Frankrijk."

Vijf sterren
"Door bedrijven op te zetten met eigen mensen die geworteld zijn in de omgeving van dat bedrijf, kunnen we het beste de filosofie van onze organisatie waarborgen. Wij vinden samenwerking met anderen heel belangrijk. Op dit moment is ons hoofdkantoor nog gevestigd in Appelscha, waar mijn grootvader begon. We gaan naar Oosterwolde, waar we een zogenaamd ecologisch werklandschap aan het opzetten zijn: Het Ecomunitypark. De afgelopen tien jaar hebben we veel samengewerkt met partnerbedrijven en onderwijsinstellingen. We gaan die partijen op één plek samenbrengen, zodat we faciliteiten kunnen delen en in de ontmoeting met elkaar kunnen innoveren. Nu is het nog landbouwgrond, maar het wordt een bedrijventerrein dat voor 55% uit natuur bestaat. In de ECOmunitycenter werken onderwijs en bedrijfsleven samen aan duurzaam ondernemen. We zijn het eerste park in Europa dat een vijf-sterren- Breeam- certificering heeft gekregen, een keurmerk voor duurzaamheid."

Imago
"Toen mijn grootvader begon, had hij een enorm imago-probleem: “Het werkt alleen als het chemisch is.” Ik ben er heel trots op, dat we hebben kunnen aantonen dat natuurlijke producten effectieve producten zijn. Inmiddels gaan ook de multinationals in de branche de weg op van natuurlijke en veilige stoffen in gewasbescherming. We hebben echt een duurzame stempel op de markt kunnen zetten. Dat ging niet zonder slag of stoot. De wetgeving bijvoorbeeld was enorm geënt op chemische producten, zodat prachtige natuuroplossingen niet konden worden toegepast. We hebben heel wat uurtjes op de verschillende ministeries doorgebracht om aan te tonen dat toepassing van onze ecologisch verantwoorde producten een prachtige oplossing zijn voor de huidige  milieuproblematieken als grondwatervervuiling, bijensterfte en de antibioticareductie. Gelukkig worden we daar in de landen waarin we actief zijn inmiddels gezien als een serieuze gesprekspartner."

Grutsk
"Mijn broer Jan Sido en ik vormen de directie van de holding ECOstyle. Samen met de CEO, Jehannes Santema, en ons ECOstyle team gaan we voor een verdere groei in natuurlijke concepten. Wij zijn enorm ‘grutsk’, trots op zijn Fries, op deze nominatie voor de MVO Nederland Award. Het is een prachtige lijst van duurzame bedrijven waar we nu in staan! Ook het feit dat we door het publiek zijn voorgedragen, betekent een erkenning én een signaal dat onze boodschap is overgekomen."

Opgetekend door Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO Nederland

Laatst bijgewerkt: 
09-10-2014 18:00