Expert

Agenda

woensdag 22 november 2017 - 13:30 tot vrijdag 24 november 2017 - 14:30
donderdag 23 november 2017 - 09:30 tot 16:00
donderdag 23 november 2017 - 12:30 tot 17:30
donderdag 23 november 2017 - 13:00 tot 17:30

Leefbaarheid

Negatieve impact

Projecten die iets positiefs opleveren voor de leefbaarheid zijn natuurlijk het leukst. Maar denk ook eens na over de negatieve impact die het bedrijf wellicht heeft, bijvoorbeeld geluid- of stankoverlast. Door deze negatieve impact te minimaliseren, draagt u ook bij aan een betere leefbaarheid.

Minimaliseer de overlast van verkeer die uw bedrijf kan veroorzaken. Stimuleer medewerkers en klanten om met de fiets of het openbaar vervoer te komen. Kies leveranciers die (indien mogelijk) per fiets leveren, of anders met elektrische vervoermiddelen.

Geluidsoverlast

Zorg ervoor dat uw bedrijf (inclusief uw medewerkers) geen geluidsoverlast veroorzaakt. Wildenberg Recycling bijvoorbeeld, dat onder meer papier vernietigt, heeft een locatie in het centrum van Den Haag en één aan de rand. Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken voor omwonenden, worden de vrachtwagens alleen op de locatie aan de rand van de stad gelost en geladen. Op de vestiging in het centrum zorgt Wildenberg ervoor dat er ’s ochtends vroeg geen auto’s rijden en ook geen containers buiten worden gezet.

Eerlijke concurrentie

Houd rekening met de concurrentiekracht die u uitoefent op kleinere bedrijven en/of winkels in de buurt. Wanneer die verdwijnen, zal de leefbaarheid in de buurt aanzienlijk dalen. Supermarkt SPAR heeft een convenant getekend met het ministerie van BZK over het verbeteren van de leefbaarheid in krimpgebieden. Vaak is SPAR één van de laatste detailhandelaren in leeglopende dorpskernen. Bewoners hechten juist veel belang aan de supermarkt: niet alleen vanwege het gemak, maar ook vanwege sociale contacten.

Omgeving

Houd de omgeving van uw bedrijf netjes en schoon: onderhoud het bedrijfspand, terrein en groenvoorziening, houd afvalcontainers netjes en zorg ervoor dat (afval van) producten of verpakkingen niet op straat belanden. Zo streeft Albert Heijn er met het programma Schoon, heel en veilig naar om de directe omgeving van haar vestigingen - samen met buurtbewoners - schoon, heel en veilig te houden.

Minimaliseer de schade die u toebrengt aan het milieu. Denk aan lucht-, water- en bodemvervuiling door de uitstoot of lozing van schadelijke stoffen. In het dossier milieu vindt u meer handvatten voor dit onderwerp.

Geïnteresseerd in meer praktijkvoorbeelden van maatschappelijk betrokken ondernemen? Lees dan eens de brochure MBO in bedrijf van Movisie.

Laatst bijgewerkt: 
25-02-2015 15:25