Internationaal MVO

Helpdesk

Praktijkvoorbeelden

Moyee Coffee streeft naar een eerlijke koffie keten met hun FairChain-model. MVO Nederland sprak met oprichter Guido van Staveren-van Dijk over de koffie, FairChain, natuurlijk kapitaal en biodiversiteit. Moyee Coffee is partner van MVO Nederland . Meer weten over natuurlijk kapitaal? Bekijk ook eens ons dossier en de speciale community .
De Oisterwijkse sokkenproducent Star Sock wil in 2020 90 procent van de 25 miljoen paar sokken die ze jaarlijks verhandelen, duurzaam produceren. Dat is een lastige opgave, geeft Erik Rozen van Star Sock al snel toe. Hoe denkt Star Sock dit voor elkaar te krijgen? Lees het hele artikel over de ambitie van Star Sock, hoe ze dit aanpakken en wat een IMVO voucher voor het bedrijf deed, op...
Het verbinden van waarden, het samenbrengen van stakeholders, het te gelde maken van agrosysteemkennis: het klinkt allemaal vrij abstract wat Sander Mager met Licence to Grow doet. Toch heeft hij een logisch en kraakhelder verhaal over metropolitane landbouw. Hoe voeden we de steeds groter wordende stedelijke populatie op deze wereld? Met deze vraag houdt Sander Mager zich bezig met zijn...
Denim-goeroe, James Jeans, Mister Jeans. Noem hem hoe je hem wilt noemen, feit is in elk geval dat James Veenhoff met het Amsterdamse Red Light Selvedge-project een duurzame impuls geeft aan de jeansmarkt.
De eerste collectie van Thamani Fashion is bijna uitverkocht. Oprichtster Fiona Vloet combineert Europese ontwerpen met traditionele technieken uit Tanzania en dat slaat aan in Nederland. Daarnaast kunnen de lokale kleermakers en hun families er goed van leven.
Chemiebedrijf Stahl is een van de bedrijven die de leersector in het verre Mongolië wil verduurzamen. Volgens communicatiemanager Vivian Peters is dit soort initiatieven uiteindelijk nodig voor het behoud van de business. Een leerzaam verhaal over duurzaam leer. Het was 1991 toen de toenmalige Sovjet-Unie zijn politieke en financiële bemoeienis met Mongolië stopzette. De impact voor de Mongoolse...
Sanne Hodzelmans is een ‘internetboer’ in Kenia. Ze begon met een steenfabriek en heeft nu een flink stuk grond waar ze groente en fruit verbouwt, een eigen ‘mestfabriek’, een school voor het trainen van medewerkers, een SRV-wagen waar ze de dorpen mee langsrijdt en plannen voor de productie van grafkisten gemaakt van bananenbladeren. Oja, en een eigen tankstation zou ook handig zijn. Hoe ze dat...
Aart van den Beukel, eerder eigenaar van koffie & bagel barretjes in Amsterdam, levert publieke toiletten aan de sloppenwijken van Accra, Ghana. Van het menselijk afval uit de toiletten wordt compost en biogas gemaakt met een biogascentrale. “Met het biogas leveren we vanaf volgend jaar stroom aan de locale energiemaatschappij. Daarmee is het businessmodel rond.” “Geld verdienen aan publieke...
“Dit is kokos uit Sri Lanka. Kan je er wat mee?” Met die opmerking begon 25 jaar geleden het avontuur van Fer Weerheijm dat hem via Sri Lanka en India naar Ivoorkust bracht. Daar stortte hij zich op de productie van kokossubstraat – natuurlijk substraat voor plantenteelt. Inmiddels staat hij op het punt om over te stappen op de productie van groenten voor de locale markt. Als de financiering rond...
In navolging van kledingmerken als Nike, Levi’s en Patagonia heeft het Nederlandse jeansmerk G-Star zijn productielocaties bekendgemaakt. Dat is een opmerkelijke en moedige stap in een sector die wordt gedomineerd door schimmig gedoe over fabrieken en leveranciers. Hoe belangrijk is ‘radicale transparantie’? Het Amerikaanse sportmerk Nike was in 2005 pionier door een lijst met leveranciers te...

Pagina's