Dossier

Stakeholders

Een eigen waardengedreven prijsstrategie voor jouw bedrijf!

Sociaal ondernemers vinden het bovendien belangrijk dat in alle aspecten van hun bedrijf, hun persoonlijke waarden doorklinken, terwijl tegelijkertijd de relatie met de klant centraal staat.

Een manier om de relatie met klanten te versterken is door het toepassen van een innovatieve prijsstrategie. Bedrijven zoals Seats2Meet, Impact Hub, Wheels4all, Het Broodfonds deden dit reeds.

Value based prijsstrategieën (zoals dynamic pricing, retrospective pricing, pay as you wish) lenen zich hier goed voor. Value based pricing betekent het vaststellen van prijzen op basis van waargenomen of geschatte waarde van de klant.

Wil jij meer leren over het gebruik van value based prijsstrategieën? Kennismaken met verschillende methodes en wat dit kan betekenen voor jouw social enterprise?

Kom dan naar deze workshop. Het is een introductie workshop, dus je hoeft niet alles te weten over prijsstrategieën of een wizzkid te zijn.

Waarom deelnemen?
· Je leert een value based prijsstrategie te introduceren in jouw onderneming
· Concrete vertaling van theorie naar een product of dienst van jezelf
· Een voorproefje van hoe een value based business model op te zetten met een value based prijsstrategie

Trainer Gloria van Ewijk MBA
Gloria’s specialisme is het implementeren van Het Nieuwe Werken in organisaties. Waarin zij zich richt op het implementeren van innovatieve business models en prijs-strategieën. Daarnaast traint en coacht zij gedreven professionals om te werken vanuit passie en te excelleren in hun werk. In 2011 won zij de FD Career Challenge. Hierdoor heeft zij een parttime MBA kunnen volgen aan Nyenrode Business Universiteit en deze succesvol afgerond met een onderzoek naar ‘Nederlandse sociaal ondernemers en value based prijsstrategie’

Datum: 3 oktober 2013
LocatieBerlage meet & workspace in Amsterdam
Prijs: €89,00 (ex. BTW) voor niet-leden van Social Enterpris NL.
Inschrijven: Stuur een email aan info@ilife.nu. Zodra je je hebt ingeschreven ontvang je een factuur!
Tijd: 15.00 – 18.00 uur

Type: 
Aanbieding
Topic - Issues: 
Organisation: 
LIFE Training Coaching & Advies

Oasis Game: participatieve wijkontwikkeling op zijn Braziliaans: aan de slag in een achterstandswijk

The training is an action learning program taking place in Holland, including three days in the community where you’ll work hands on, several reflection sessions, training materials and a day of workshops and teaching on the Oasis Game. The training will be given by Brazilian trainers from Instituto Elos and the oasis game you’ll go through will be hosted by the participants of the Oasis Holland program.

Training details:
Dates: 10 – 14 june
Location: Amsterdam, The Netherlands
Spaces: 30 participants
Costs: 790 euro’s
Additional hotel costs (if applicable): 250 euro’s for 5 nights, including breakfast and diner
Elos facilitator: Rodrigo Alonso (founder of Elos)

If you want to join, please send an e-mail to niels@fairground.nl and you’ll receive a application form by mail. Any questions please call +31 30 7115666.

10% discount for memebers of MVO Nederland

Type: 
Aanbieding
Topic - Start: 
Organisation: 
FairGround

De sleutel tot succes in de aanpak van klimaatverandering ligt voor een groot deel bij steden. In 2030 woont wereldwijd 70% van de populatie in steden en zorgen steden voor 75% van de totale energievraag en 70% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Is het mogelijk om steden naar zero emission te krijgen? Niels van Geenhuizen, programmamanager Duurzaamheid bij Arcadis, denkt van wel.

Amsterdam Zuid-Oost

Arcadis is betrokken bij het Zero Emission Cities programma van het World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). Het doel van dit programma is om samen met marktpartijen een aanpak te ontwikkelen om steden naar zero emission te krijgen. Amsterdam Zuid-Oost is een van de proeftuinen en sinds een half jaar is een aantal partijen, waaronder Arcadis, bezig om te kijken of en hoe zero emission haalbaar is. Het gaat niet alleen om de gebouwde omgeving, maar ook om het vervoer binnen het gebied.  

Andere manier van werken

"De context is helder, we weten waar we heen willen en dat het technisch mogelijk is. De technologie, zoals warmtenetten, zonnepanelen en elektrisch rijden, is er al lang en is ook economisch haalbaar. Nu is het een kwestie van organiseren om de implementatie voor elkaar te krijgen," aldus Van Geenhuizen. "Deze aanpak vergt een andere manier van werken. Wat we willen is dat er een soort wijkbedrijf of -corporatie wordt opgezet, dat niet alleen verantwoordelijk is voor het regelen en organiseren, maar ook voor het investeren en het lange termijn rendement. We moeten iemand hebben die er echt wakker van ligt om een gebied als Amsterdam Zuidoost naar 0-emissie te krijgen."

Urgentie

Alle partijen willen, maar de waan van vandaag en morgen overheerst, terwijl Zero Emission een lange termijn inzet en strategie vraagt. Van Geenhuizen: "Waar we tegenaan lopen, is dat duurzaamheid geen urgent probleem is voor vandaag of morgen. We moeten urgentie creëren voor vandaag: alleen dan gaan we rennen." Het idee van het wijkbedrijf is dat ze de urgentie voelt, het is haar bestaansrecht, bij niet slagen wordt ze opgeheven. 

Ambitielab

Hoe vind en betrek je de juiste stakeholders bij het realiseren van een Zero Emissions City? Deze vraag staat centraal tijdens het Ambitielab: Steden, motoren van de nieuwe economie op het MVO Nederland nieuwjaarsevenement 2016. Van Geenhuizen: "Momenteel zijn externe partijen en de gemeente bij het project betrokken, maar het moet lokaal gebeuren. Hoe krijgen we partijen die in Amsterdam Zuid-Oost gevestigd zijn, zoals de ING, Heineken Music Hall, Amsterdam Arena en bewoners mee in dit concept? En hoe organiseer je dat? Het gaat bij het sluitend maken van de business case tenslotte niet alleen om financiële haalbaarheid maar ook om hoe je het organiseert."

kandidaten gezocht voor het centraal college van deskundigen De MVO-Wijzer

Het gaat hier om een nog te vormen centraal college van deskundigen waarbij wordt gedacht aan de volgende taken:

  • het waarborgen en controleren van de kwaliteit van het keurmerk De MVO-Wijzer op grond waarvan door de Partner een MVO-Verklaring en / of een MVO-Certificaat kan worden toegekend.
    de directie van DuurzaamAdviseren.nl te adviseren over het keurmerk De MVO-Wijzer, ten aanzien van tenminste de volgende aspecten:
    aard en inhoud van de normenset;
    te hanteren eisen (beoordelingscriteria en wegingskader MVO-Zelfevaluatie (Fase 1), beoordelingscriteria en wegingskader MVO-Certificering  (Fase 2), beoordelingscriteria en wegingskader MVO-Certificering  (Fase  1 en 2 combinatie);
    methoden van onderzoek;
    vakbekwaamheidseisen auditor;
    de frequentie, aard en mate van controles;
    de aan de Partner te stellen kwalificatie-eisen;
    de aan de auditor te stellen kwalificatie-eisen;
    de voorschriften voor het gebruik en de betekenis van de MVO-Verklaring en het MVO-Certificaat;
    de voorschriften voor het gebruik en de betekenis van de logo’s van De MVO-Wijzer het Partner Logo.

Het college komt tenminste tweemaal per jaar bij elkaar.
Het college wordt samengesteld uit tenminste zes vertegenwoordigers van belanghebbende groeperingen met een visie op MVO.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Sonja Akkerman, sonja@duurzaamadviseren.nl of

06 10361087

Type: 
Aanbieding
Organisation: 
Stichting De MVO-Wijzer

Het leukste verantwoorde relatiegeschenk Bag-to-Nature van Seedforfood.com

Ontdek de Bag to Nature, zaai-het-zelf-groente van Seedforfood, in samenwerking met Natuurmonumenten. Het is inzetbaar als relatiegeschenk, kerstpakket, cadeau en vele andere mogelijkheden. 

Iedereen wil terug naar de natuur, maar dan wel liefst een beetje comfortabel. Bag to Nature is een heel eenvoudig organisch groeisysteem waarmee je thuis groente en kruiden kunt kweken. Dat is wel zo gezond en bovendien leuk om te doen. Tuinieren zonder groene vingers, maar met schone handen. 

Bag to Nature bestaat uit een doosje (10 x 10 x 1,5 cm) met daarin een zakje samengeperste aarde en een zakje met zaadjes. De enige extra benodigde ingrediënten zijn water en liefde. Volgens het principe giet - zaai- relax - geniet, kun je tot nu toe kiezen voor Razendsnelle Radijsjes, Rock 'n Rucola, Bizarre Basilicum, Slimme Sluwe Sla en Vurrukkulluk Veldboeket (met eetbare bloemen). 

Dit product is gemakkelijk, lekker, duurzaam, cradle-to-cradle, modern, hip en betaalbaar. Uit reacties is gebleken dat niet alleen volwassenen, maar ook kinderen het een inspirerend product vinden. 

 Wilt u meer informatie over het product of de achterliggende filosofie, dan kunt u onze website bekijken (www.seedforfood.com). 

 

Type: 
Aanbieding
Organisation: 
Raul & Rigel BV

Scan drijfveren duurzaam ondernemen

-
Bij duurzaam ondernemen heeft iedere ondernemer zo zijn of haar eigen associaties. De een denkt direct aan het milieu of aan ledverlichting, een ander aan het behoud van het landschap en een derde misschien aan de toekomst van het familiebedrijf of aan een innovatief product .

Duurzaam ondernemen draait in onze visie om de balans tussen winst, welzijn en leefbaarheid; een balans tussen economie, mensen en de planeet.
Ondernemers kenmerken zich veelal door de uiterst praktische houding van “niet lullen maar poetsen”. Het is juist die houding die we nodig hebben om met elkaar daadkrachtig naar een toekomst te stappen.

De winst van duurzaam ondernemen zal zich niet alleen in geld uit laten drukken. Denk hierbij aan de betrokkenheid van medewerkers, de klantbehoefte, het relatiemanagement, de bedrijfsprofilering, de marktkansen, streekgebonden producten en de samenwerking met alle belanghebbenden. Al deze zaken zullen door duurzamer ondernemen positief beïnvloed kunnen worden.

De scan geeft het volgende resultaat:
- inzicht in de drijfveren van de ondernemer
- stimuleert het proces van Maatschappelijk Bewust (MBO) naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
- faciliteert een dialoog tussen bijvoorbeeld de lokale overheid en het bedrijfsleven
- geeft inzicht in een groep van ondernemers en ondernemingen inzake hun positie op het gebied van duurzaam ondernemerschap.

Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Topic - Issues: 
Topic - Start: 
Organisation: 
Blooming E-co

Het besef groeit dat een bedrijfsvoering met oog voor mens, milieu en maatschappij van groot belang is. Social enterprises gaan nog een stap verder: zij voegen maatschappelijke waarde toe met innovatieve oplossingen. Zij lopen dan ook aan kop met het meten van hun impact. Maar het weten van je maatschappelijke waarde is juist ook voor reguliere bedrijven interessant.

Door Marijt Regts, programmamanager bij Social Enterprise NL

Marijt RegtsHet bedrijfsleven kan veel leren van de aanpak van social enterprises. Uit de Social Enterprise Monitor 2015 blijkt dat 61% van de social enterprises aangeeft hun impact te meten, 10% meer dan vorig jaar. Dit kan deels worden verklaard omdat hun stakeholders er vaker naar vragen. Impactmeting en -rapportage is een cruciaal onderdeel van de verdere ontwikkeling van social enterprise-sector, zoals ook door de SER wordt onderkend.

Er zijn drie hoofdredenen waarom het van belang is om impact te meten:

Transparantie als graadmeter voor succes

Impact meten is een intrinsiek onderdeel van sociaal ondernemerschap. Als je weet wat je bereikt, kun je ook bepalen wat je moet doen om te verbeteren. Je kunt je bedrijfsvoering zodanig inrichten en sturen op het maximeren van de beoogde impact.

Door je impact te meten kun je soms verrassende resultaten tegenkomen. Zo draagt autodeler Snappcar niet alleen bij aan CO2-reductie maar ook aan de sociale cohesie in de buurt. 20% van de autodelers blijkt buiten het overdragen van de auto contact te houden met hun buurtgenoten (de huurders of verhuurders). Omdat ze dit weten kunnen ze daar nu ook actiever op sturen. Lees hier meer over de impactmeting van SnappCar.

Het jaarFAIRslag van Tony's Chocolonely is bijzonder compleet en ieder jaar beter onderbouwd. Door transparant te zijn over wat ze bereiken en wat ze (nog) niet kunnen meten, stellen ze doelen en geven ze duidelijk hun intenties aan.

Een bedrijf dat duurzaam of verantwoord onderneemt moet weten wat voor effect die activiteiten hebben: als je bijvoorbeeld een maatschappelijke uitdaging ondersteunt met tijd of donaties, wil je ook weten wat er gebeurt als je daar iets in verandert. Die kennis helpt weloverwogen keuzes te maken. Transparantie op de successen maar op ook de mislukkingen van verantwoord en duurzaam ondernemen, kan bijdragen aan de koers die het bedrijf wilt varen. Door ervaringen te delen kunnen ondernemers van elkaar leren, nuttige feedback krijgen van stakeholders en in gesprek gaan over verbeteringen in de bedrijfsvoering. Transparantie zou de nieuwe graadmeter moeten worden voor succes van een bedrijf.

Claims onderbouwen

Je kunt met impactdata mensen overtuigen, je merk versterken en je onderscheiden van je concurrenten. Je kunt dat wat je claimt onderbouwen naar al je belanghebbenden: financiers, klanten, overheden en media. Ook geldt dat je risico's beheerst en voorkomt dat je met je mond vol tanden komt te staan bij lastige vragen van de pers. Scepsis en negatieve publiciteit kunnen veel schade toebrengen aan het bedrijfsimago.

Met impact meten maak je dingen concreet. Bakkerscafé Brood op de Plank begon er mee om concreet te maken wat zij zelf al lang wisten, maar waarvan zij hun stakeholders nog moesten overtuigen, namelijk hun bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling en het toekomstperspectief van hun zeer kwetsbare medewerkers. Daarnaast hebben ze de daling van de zorgkosten en uitkeringen voor de overheid in euro's gespecificeerd en weten ze welke rol ze in de wijk vervullen. Klik hier of bekijk deze infographic.

Ook reguliere bedrijven die verantwoord of duurzaam ondernemen kunnen niet langer op zichzelf opereren. Steeds meer worden ze aangesproken door hun stakeholders. Klanten, consumenten, samenwerkingspartners of concurrenten willen weten welke waarden een bedrijf belangrijk vindt en hoe het deze waarden realiseert. Ze hebben verwachtingen, stellen eisen en zijn beter op de hoogte van wat er speelt: via sociale netwerken en media kijken ze makkelijker voorbij de buitenkant van een bedrijf. Kortom, het onderbouwen van je impact claims versterkt je imago en stelt je in staat om je positief te onderscheiden - mits je hier op een goede manier over communiceert.

Motivatie                                                      

De praktijk laat zien dat impactmeting bijdraagt aan de motivatie van medewerkers. Zij dragen bij aan een betere wereld en zullen meer gemotiveerd zijn zich hier voor in te blijven zetten. Tony's Chocolonely laat het al zien met de slogan: 'crazy about chocolate and serious about people'. Het vat samen wie ze zijn en wat hen drijft. Door als team volledig achter de missie van het bedrijf te staan en de impact van de interventies te kennen, zullen zij ook gepassioneerd zijn om deze impact te vergroten. Met zo'n aanpak inspireer je ook je klanten, partners en financiers. Die worden dan ambassadeur van je merk.

Om precies deze reden zou het reguliere bedrijfsleven actief aan de slag moeten gaan met het meten van hun maatschappelijke waarde: het creëert betrokkenheid van medewerkers en daarmee het ambassadeurs voor (de toekomst van) je bedrijf. Omgekeerd geldt natuurlijk ook, als je veel schade veroorzaakt zal dat effect hebben op de motivatie van je medewerkers.

Iedereen winst

Reguliere bedrijven moeten juist nu hun verantwoordelijkheid pakken en inzichtelijk te maken welke waarde zij toevoegen met hun maatschappelijke en duurzame interventies. Transparantie is het sleutelwoord: laat zien welke positieve én negatieve effecten jouw bedrijf heeft op de omgeving. Alleen dan kunnen we daadwerkelijk de transitie doorzetten naar een economie die werkt voor iedereen.

Masterclass 13 juni 2016

Voor alle organisaties is het dus belangrijk om zo goed mogelijk zicht te krijgen op de impact van hun bedrijf op mens en milieu. Maar dit precies in kaart brengen is vaak lastig en levert veel vragen op. Daarom bieden we op 13 juni de masterclass Impact meten aan, samen met Avance, gespecialiseerd in het meten van de maatschappelijke meerwaarde van bedrijven en NGO's.

MVO Communicatie


Ben je op zoek naar een manier van communiceren die mensen wérkelijk raakt en betrekt? Naar een onderscheidende en authentieke manier om je aan klanten presenteren. Of naar een manier om je medewerkers nog meer plezier in hun werk te geven? Dan ben je op zoek naar MVO Communicatie.

Met MOLCOM Communicatieadvies help ik, Emke Mol (1981, WO+) organisaties om duurzaam verschil uit te maken. Het middel is MVO Communicatie: van het opstellen van een strategisch communicatieplan tot het organiseren van evenementen en van stakeholder engagement tot het opzetten van een online social network. Cultural creatives zijn de belangrijkste doelgroep en waarden vormen het uitgangspunt.

Type: 
Aanbieding
Organisation: 
MOLCOM Communicatieadvies

VBZ - Koplopers stuwen branche vooruit

“Met de komst van een nieuwe directeur, Ton Baas in 2004, was de ambitie van VBZ een ondernemersclub te maken die diensten ontwikkelt voor ondernemers”, vertelt Boukje van der Pant. “Diensten voor het MKB waar we ondernemingen écht mee in beweging zetten.” De Barometer Duurzame Bakkerij en Zoetwaren en een koplopersnetwerk die de ambitie van de branche verder opstuwt, zijn het positieve gevolg.

Duurzaamheid is voor MKB bedrijven een containerbegrip. VBZ, met ruim honderd leden, zowel grootbedrijf als MKB, stond voor de uitdaging om duurzaamheid concreet te maken. Ze ontwikkelde samen met Stichting Milieukeur de Barometer Duurzame Bakkerij en Zoetwaren. Deze Barometer maakt duurzaamheidinspanningen van bedrijven zichtbaar en meetbaar aan de hand van 34 criteria.

Barometer

Van der Pant: “De Barometer is gebaseerd op de drie P’s van People, Planet, Profit. Het instrument bevat criteria voor de inkoop van duurzame grondstoffen zoals cacao, palmolie en soja en criteria voor een duurzame bedrijfsvoering, zoals arbeidsomstandigheden, voedselveiligheid, energie, water en afval. Door de vragen in de Barometer te beantwoorden, kunnen bedrijven zien hoever ze gevorderd zijn op het gebied van MVO en waar verbeterpunten liggen. VBZ faciliteert, maar bedrijven moeten er zelf mee aan de slag.”

Aanjagen beweging

“De retailer zorgt door zijn vraag om MVO al voor beweging in de markt, maar wij willen nog verder. Onze meerwaarde zit hem in het aanjagen van die beweging. Gaandeweg krijgen we ook steeds meer vragen. Hoe zet ik MVO beleid weg in mijn organisatie? Wat is een goede ambitie? Hoe werkt een MVO werkgroep? Hoe maak ik een plan van aanpak? Hoe maak ik een stakeholdersanalyse? Wat is een  MVO gedragscode? Hoe positioneer ik mijn bedrijf in deze maatschappij?”

“Om bedrijven te helpen de vragen te beantwoorden, hebben we een deelprogramma opgesteld dat gelijkenis heeft met MVO Steps van MVO Nederland. In samenwerking met de HAS Hogeschool volgden we een drietal  bedrijven een jaar lang om te kijken hoe deze bedrijven hun MVO beleid formuleerden, compleet met stakeholderanalyse en plan van aanpak. De bevindingen zijn op onze site te vinden als best practice om onze leden te ondersteunen met het MVO traject”, vertelt Van der Pant.

Koplopersnetwerk

VBZ heeft nu ook een koplopersnetwerk gevormd door leden die hun dromen omzetten in ambitie. “Koplopers zijn belangrijk. Daar kun je een beweging mee op gang brengen voor de branche. Hier gaat het niet om het eigen belang of om wat we niet gaan doen, maar juist om wat wel mogelijk is. Deze groep kent geen beperkingen. Met de koplopers proef je een branche die vooruit wil, waar je mag denken in kansen en waar je mag dromen: waar staan we in 2020? Het maakt niet uit als het niet lukt, maar je bent in beweging! Een aandachtspunt is dat we zowel de koplopers met hun grote dromen, als de leden die nog niet zo ver zijn, willen bedienen.”

Communicatie

“De volgende stap is om naar buiten te treden. Er gebeurt heel veel in de branche, maar we communiceren niet of nauwelijks. We zijn heel bescheiden. We kunnen onszelf niet langer gesloten opstellen naar de maatschappij. We moeten transparanter worden en communiceren waar we voor staan. Wij leveren een actieve bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke problemen en dat mogen anderen weten. Bijvoorbeeld aan het uitbannen van kinderarbeid in productielanden en aan het gezonder maken van voedingsproducten.”

Congres Inspiration Days 2010

Inspiration Days is een inititief voor het maatschappelijke (en zakelijke) belang. Een van de onderdelen is een zakelijk congres op maandag 28 juni a.s. in het Evoluon te Eindhoven. Meer informatie is te vinden op www.inspirationdays.nl/congres

Line-up:
- Prof. Dr. Dr. Ervin Laszlo (Club van Budapest)
- Jacque Fresco (The Venus Project)
- Mike Wallace (GRI)
- Dr. Maurits van Rooijen (Rector Magnificus van de Nyenrode Business Universiteit)
- Henk de Bruin (Senior Vice-President bij Philips International en Global Head of Sustainability bij Royal Philips)
- Prof. Dr. Michael Braungart
- Stef Kranendijk (CEO Desso)
- Dr. Nancy Kamp-Roelands RA MA (Director CSR Knowledge Center bij Ernst & Young)
- Prof. Dr. Paul de Blot (Business Spirituality Nyenrode)
- Bouw Taverne (directeur Duurzame Ontwikkeling bij Rabobank Nederland)
- Anastasia Kellermann (2Lead4Us - duurzaam leiderschap)

Onderwerpen:
- Sustainable leadership
- Ethics and sustainability in the current economic system
- Sustainability reporting and stakeholder value

Locatie, datum en tijden:
- Evoluon te Eindhoven
- Maandag 28 juni van 09:00 tot 18:00 (programma van 10:00 tot 16:00)
- Vanaf 16:00 netwerkgelegenheid met live uitzending NL-elftal (indien 1ste in poule)

Reguliere toegangsprijs: €238,- excl. btw
MVO-leden: €160,- excl. btw (discount code (MVO-040)
NGO's: €80,- excl. btw (discount code NGO-040)

De discount codes zijn voor NGO's en MVO-leden.

Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Topic - Start: 
Organisation: 
VNB Consulting

8 vragen om aan je leverancier te stellen

Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de producten in jouw winkel. Maar weet jij ook waar alle producten vandaan komen en hoe en met welke materialen ze gemaakt zijn? Ga met je leverancier in gesprek en leer het verhaal achter jouw producten.

MVO Nederland helpt je op weg met deze infographic met 8 vragen om aan je leverancier te stellen.

Meer weten? Lees het dossier Detailhandel, doe de quick scan en bezoek de pagina MVO in de winkel.

Post-hbo opleiding/cursussen voor verankering IMVO

Deze parttime opleiding biedt concrete handvatten om duurzaam beleid te kunnen ontwikkelen of uitvoeren. Een constante koppeling tussen theorie, praktische voorbeelden en de werksituatie van de deelnemers staat centraal. De vijf modules zijn ook apart te volgen:
• Introduction to International Sustainable Development (7 bijeenkomsten vanaf 20 september 2012): actuele trends en dilemma’s, richtlijnen en standaarden, morele besluitvorming.
• International Sustainable Development: the business case? (9 bijeenkomsten vanaf 15 november 2012): ketenbeheer, duurzame(re) businessmodellen, certificering, verantwoording.
• Partnerships for International Sustainable Development (5 bijeenkomsten vanaf 31 januari 2013): cross-sector samenwerking.
• Management of International Sustainable Development (9 bijeenkomsten vanaf 14 maart 2013): verander- en projectmanagement, leiderschap.
• Multicultural Professionalism (5 bijeenkomsten vanaf 30 mei 2013): effectief communiceren en onderhandelen in een multiculturele context.

De opleiding is Engelstalig, bijeenkomsten vinden wekelijks plaats op donderdagmiddag/avond bij Hogeschool Leiden. Zie voor meer informatie: www.hsleiden.nl/isd.

Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Topic - Solutions: 
Topic - Start: 
Organisation: 
Hogeschool Leiden, Cluster Management & Bedrijf

Resultaat

Het voeren van een constructieve dialoog met stakeholders kan veel voordelen hebben. In grote lijnen te verdelen in vier categorieën, oplopend in ambitie:

  1. License to operate
  2. Voldoen aan richtlijnen
  3. To know me is to love me
  4. Innovatie

License to operate

Staat uw bedrijf of sector onder druk doordat de activiteiten die u ontplooit maatschappelijk draagvlak verliezen? Dan kan een goede stakeholderdialoog bijdragen aan uw 'license to operate'. Denk aan de pelsdierfokkerij, woningcorporaties met extravagante beloningen voor directeuren of bedrijven die landbouwgewassen genetisch modificeren. De maatschappelijke acceptatie hiervan is laag. Een gesprek met stakeholders zal daarom vaak het karakter hebben van vertellen, uitleggen en consulteren.

Voldoen aan richtlijnen

Volgens onder meer ISO26000 en GRI horen bedrijven rekening te houden met wensen en vragen van stakeholders. Door een stakeholderdialoog in te richten, houdt u zich aan deze richtlijnen. Vaak is een eerste stakeholderdialoog erg spannend, maar meestal levert het veel inspiratie en goede ideeën op. De toon van de gesprekken met belanghebbenden lijkt op onderhandelen of interviewen. De uitkomsten kunt u onder meer gebruiken in uw maatschappelijk jaarverslag.

To know me is to love me

Een stakeholderdialoog zorgt ervoor dat u en uw stakeholders op één lijn zitten. Door ze bij belangrijke ontwikkelingen in uw organisatie te betrekken, worden stakeholders ambassadeurs van uw bedrijf. Bovendien geven ze u gratis advies over uw strategie; die kunt u dus aanscherpen dankzij de stakeholders. Een mooi voorbeeld is dat van de ASN Bank, die stakeholders benaderde met de vraag om mee te denken over het duurzame beleggingsbeleid. Verschillende betrokken partijen en deskundigen dachten mee. De bank weet nu zeker dat er veel waardering bestaat voor de beleggingscriteria rond onder meer mensenrechten en biodiversiteit.

Innovatie

Door intensief met stakeholders samen te werken, ontstaan nieuwe mogelijkheden, partnerschappen of innovatieve producten. Het contact met belanghebbenden is echt tweerichtingsverkeer, want u streeft gezamenlijke ambities na. Trefwoorden zijn co-creatie, shared value en nieuwe business modellen. De samenwerking tussen SUEZ Environnement en Unilever is hier een voorbeeld van. De afvalscheidingsmachines van SUEZ konden niet overweg met verpakkingen van een wasmiddel voor zwarte kleding. Daardoor konden die flessen niet goed gerecycled worden. Uit de gesprekken hierover ontstond een nieuwe verpakking voor het wasmiddel. Geen van de twee bedrijven had dit probleem in zijn eentje kunnen oplossen; door goed overleg wordt nu meer plastic gescheiden.

Wat zou een stakeholderdialoog voor u kunnen opleveren? Doe de test!

Foto: Goals per stakeholder and a shared goal from manager, Jurgen Appelo (CC BY 2.0).

Uw potentie voor duurzame bedrijfsvoering!?

Wij maken graag met u en uw organisatie kennis en bekijken samen met u de mogelijkheden voor een duurzamere bedrijfsvoering.

Vraag een vrijblijvend en orienterend gesprek aan.

Type: 
Aanbieding
Topic - Start: 
Organisation: 
VNB Consulting

De scheepvaart heeft een helder keurmerk nodig voor duurzaam vervoer; zo luidde donderdag 6 oktober de conclusie van het Rondetafelgesprek georganiseerd op initiatief van MVO Nederland naar aanleiding van het onderzoek ‘Ranking the Ships’. Voor het event waren verschillende maritieme spelers en keurmerkproviders uitgenodigd om hun visie te delen op de duurzaamheidslabels- en incentive programma’s waar schepen zich op in kunnen schrijven om te worden gekenmerkt als duurzaam.

Een wildgroei aan incentives

“Er bestaan op dit moment tientallen labels met ieder hun eigen visie op wat een schip nou groen en duurzaam maakt,” aldus Mieke Bakker, sectormanager maritiem bij MVO Nederland. Toch maakt slechts zo’n 10-15% van de wereldwijde vloot hier gebruik van. “Vaak is het voor scheepseigenaren onduidelijk wat de voordelen van een dergelijke label zijn. En omdat er zoveel keuze is, kiezen ze soms maar niets.”

Modulair keurmerk

Het onderzoek 'Ranking the Ships' omschrijft verder dat bestaande indexeringssystemen zich vaak beperken tot een select aantal duurzaamheidsonderwerpen, waardoor onderwerpen als arbeidsomstandigheden of sloop sneller buiten de boot vallen. Een oplossing die tijdens de rondetafel wordt geopperd is het creëren van een modulair keurmerk, waarbij maritieme partijen via kleinere sub-systemen dezelfde parameters gaan gebruiken.

Mieke Bakker: “Op die manier hoeven havens de schepen niet ook nog eens te bevragen op arbeidsomstandigheden bij de sloop. Dat wordt weer gedaan door een partij verderop in de maritieme keten. We zouden de top tien van de huidige labels kunnen bundelen in een app om tot een modulair systeem te komen.”

Wie trekt aan de touwtjes?

Om de aantrekkelijkheid te vergroten, zouden de labels met meer incentive providers kunnen samenwerken, zo wordt tijdens de rondetafel discussie gesteld. Van verzekeraars tot loodsboten. Zodat de diensten die bij de scheepvaart horen dalen in prijs en de business case voor reders en verladers om te verduurzamen rond kan worden gemaakt. Want voor hen blijft het continu een kosten-baten afweging.

Meer samenhang, met behoud van differentiatie

De algemene conclusie luidt dat om de uiteindelijke effectiviteit en de impact van de labels te vergroten er meer onderlinge samenwerking nodig is. Wel is de wens dat de diversiteit tussen de labels behouden blijft, om ruimte te houden voor verschillend doelgroepen. Want iedere label bedient weer een andere tak van sport binnen de scheepvaart, met de daarbij behorende behoeften.

Meer informatie

Lees hier de blog van Marijke Boonstra van Stichting de Noordzee over financiële incentives in de scheepvaart.

Lees meer over het netwerk IMVO maritiem.

Lees hier de verhalen van de Grensverleggers in de Maritieme Sector.

Post-hbo opleiding/cursussen voor verankering IMVO

Deze parttime opleiding biedt concrete handvatten om duurzaam beleid te kunnen ontwikkelen of uitvoeren. Een constante koppeling tussen theorie, praktische voorbeelden en de werksituatie van de deelnemers staat centraal. De vijf modules zijn ook apart te volgen:

  • Introduction to International Sustainable Development (7 bijeenkomsten vanaf 20 september 2012): actuele trends en dilemma’s, richtlijnen en standaarden, morele besluitvorming.
  • International Sustainable Development: the business case? (9 bijeenkomsten vanaf 15 november 2012): ketenbeheer, duurzame(re) businessmodellen, certificering, verantwoording.
  • Partnerships for International Sustainable Development (5 bijeenkomsten vanaf 31 januari 2013): cross-sector samenwerking.
  • Management of International Sustainable Development (9 bijeenkomsten vanaf 14 maart 2013): verander- en projectmanagement, leiderschap.
  • Multicultural Professionalism (5 bijeenkomsten vanaf 30 mei 2013): effectief communiceren en onderhandelen in een multiculturele context.

De opleiding is Engelstalig, bijeenkomsten vinden wekelijks plaats op donderdagmiddag/avond bij Hogeschool Leiden. Zie voor meer informatie: www.hsleiden.nl/isd.

Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Topic - Solutions: 
Topic - Start: 
Organisation: 
Hogeschool Leiden, Cluster Management & Bedrijf

Trends

Het begrip 'stakeholdermanagement' brak door in 1984, met het boek Strategic Management: A Stakeholder Approach van R. Edward Freeman. Sindsdien is het denken over het omgaan met belanghebbenden sterk ontwikkeld. We noemen een aantal belangrijke trends:

  1. Stakeholders zijn online. Via social media, websites of discussieforums laten stakeholders gevraagd en ongevraagd weten hoe ze over u denken. De twitter-hashtag #fail is berucht: als klanten klachten hebben laten ze dat eerder aan de rest van de wereld weten dan aan u. Veel bedrijven (bijvoorbeeld de NS) monitoren daarom actief het twitterverkeer. De ASN Bank zette digitale middelen in om aan stakeholders input te vragen over het beleggingsbeleid.
  2. Stakeholder-engagement wordt steeds belangrijker. Het bedrijf als ivoren toren dat binnen de bedrijfspoorten ongehinderd zijn gang kan gaan, bestaat niet meer. De samenleving wordt steeds transparanter. We gaan van lineaire waardeketens naar open netwerken. Van bedrijven wordt verwacht dat ze in staat zijn om te gaan met diverse maatschappelijke belangen en dus met hun stakeholders. Deze ontwikkeling vindt zijn weerslag in richtlijnen als ISO26000, GRI-G4 en de MVO Prestatieladder.
  3. Samenwerken met stakeholders vaker uitgangspunt. Zeker bij koplopers is het besef doorgedrongen dat maatschappelijke uitdagingen alleen opgelost kunnen worden in samenwerking met stakeholders. Stakeholder-engagement krijgt langzaam maar zeker het karakter van het zoeken naar gemeenschappelijke ambities en aanvullende kwaliteiten. Dit wordt ook wel co-creatie genoemd. In het beleidsjargon van de overheid heet dit de 'triple helix . Bedrijven spreken vaker over 'open innovatie', 'creating shared value' of 'nieuwe business modellen'.

Magazine Duurzaam Gebouwd

Het magazine Duurzaam Gebouwd is een onmisbare informatiebron voor de bouw- en vastgoedprofessional.

Het informeert en inspireert de lezer over duurzaam bouwen, ontwikkelen en exploiteren van vastgoed. Het magazine is een product vanuit het platform met een duidelijke missie: het versnellen van de verduurzaming in de gebouwde omgeving. Duurzaam Gebouwd is een onmisbare schakel in de communicatie over duurzaam bouwen.

Het magazine Duurzaam Gebouwd is van toegevoegde waarde voor professionals werkzaam bij: Bouwbedrijven, Projectontwikkelaars, Installateurs E+W, Ingenieurs, Gebouweigenaren, Beleggers, Woningbouwcorporaties, Architecten en de Overheid, waaronder Gemeenten, Provincies en Landelijke overheid.

Het magazine verschijnt 6 keer per jaar en wordt ondersteund door de website Duurzaamgebouwd.nl , een digitale nieuwsbrief, diverse seminars en congressen, studiereizen, en een linkedIn groep.
www.duurzaamgebouwd.nl is de leidende expertblog voor en door experts op het gebied van duurzaam bouwen. Naast dagelijks nieuws en expertblog’s behandelt de site verschillende onderdelen, waaronder: wat is het groenste gebouw en wat zijn de meest innovatieve producten op de markt.

Type: 
Aanbieding
Topic - Issues: 
Topic - Solutions: 
Organisation: 
Duurzaam Gebouwd

MVO MAPS

Meten is weten. Wie begint met MVO of de ambities opschaalt doet er goed aan te meten waar de organisatie staat. Daarom ontwikkelde MVO Nederland exclusief voor partners het online analyseprogramma MVO MAPS. Deze tool biedt inzicht in de actuele MVO-positie van uw bedrijf en versterkt MVO-kennis en -mogelijkheden. Maak een goede start met MVO:

Over MVO MAPS

MVO MAPS helpt bedrijven en organisaties met een 0-meting. Aan de hand van heldere vragen krijg je inzicht en structureer je de aanwezig kennis, activiteiten, plannen en ambities. MVO MAPS helpt met de analyse op vier implementatiegebieden, negen bedrijfsprocessen en een aantal thema's zoals milieu, klimaat en energie. 

MVO MAPS levert een overzicht van resultaten in diagrammen die de status van jouw actuele MVO-proces weergeven en welke thema's voor jouw organisatie prioriteit hebben. Daarnaast biedt MVO MAPS ook inzicht welke verbeterpunten er zijn en hoe jouw MVO-beleid verder kan worden ontwikkeld. Bepaal je ambities, stel doelen en bepaal welke actiepunten je onderneemt op weg naar een duurzame bedrijfsvoering.

Voor wie

MVO MAPS is geschikt voor bedrijven die willen starten met MVO of hun ambities willen opschalen. 

Praktisch

MVO MAPS is ontwikkeld voor partners van MVO Nederland en gekoppeld aan de online partnerpagina en daarmee een goed middel voor transparante communicatie over jouw MVO-beleid en bijbehorende activiteiten. Uiteraard beslist je zelf of MVO MAPS zichtbaar is op het partnerprofiel en daarmee inzichtelijk voor anderen. 

Aan de slag

Voer de 0-meting uit door hier in te loggen met uw partnergegevens. Ingelogd? Dan kan je direct aan de slag met MVO MAPS.

- Of ga terug naar de overzichtspagina Producten en Diensten

Product group select: 
Image: 
Topic - Product thema: 

Nut en noodzaak

foto stakeholders (Valid Express), fotograaf Jeffry Ruigendijk

U bent goed bezig met MVO, vindt u zelf. Maar wat vinden anderen van uw bedrijf? Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen betekent: zo ondernemen dat de maatschappij het verantwoord vindt. Maar hoe weet u wat de maatschappij vindt, verwacht en wie ze waarvoor verantwoordelijk houden?  Het voeren van een dialoog met stakeholders is de beste manier om daar achter te komen.

Stakeholders (of: belanghebbenden) zijn mensen en organisaties die beïnvloed worden door uw bedrijfsactiviteiten, of die daar zelf invloed op hebben. Denk bijvoorbeeld aan klanten, medewerkers, aandeelhouders of buren. Door met deze belanghebbenden in gesprek te gaan, kunt u achterhalen of ze vinden dat u verantwoord bezig bent. Ook geeft dit mogelijkheid om uit te leggen waarom u bepaalde keuzes maakt . Zo kunt u uw strategie aanscherpen.

Glazen huis

Niets van de buitenwereld aantrekken, kan allang niet meer. De wereld wordt steeds transparanter, ondernemers zitten in een glazen huis. Daardoor kunnen belanghebbenden volgen wat u doet, maar u kunt zelf ook naar buiten kijken. Dat is belangrijk, want bedrijven die onvoldoende zicht hebben op wat de buitenwereld van hen verwacht, kunnen niet goed inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Ze gaan te lang door met zaken die vroeger normaal waren, maar inmiddels onaanvaardbaar zijn. Denk aan de discussies over topsalarissen, dierenwelzijn of divestment.

Ondernemers die wél goed contact hebben met hun stakeholders, profiteren van de reacties die ze krijgen. Soms leidt dat zelfs tot het gezamenlijk werken aan innovatie. Goed contact met uw stakeholders maakt van een glazen huis een open huis.

'Nederland kan veel meer verdienen met zijn kennis'

Het verbinden van waarden, het samenbrengen van stakeholders, het te gelde maken van agrosysteemkennis: het klinkt allemaal vrij abstract wat Sander Mager met Licence to Grow doet. Toch heeft hij een logisch en kraakhelder verhaal over metropolitane landbouw.

Hoe voeden we de steeds groter wordende stedelijke populatie op deze wereld? Met deze vraag houdt Sander Mager zich bezig met zijn adviesbureau Licence to Grow. Een cruciale taak van Mager bij het beantwoorden van deze vraag, is het bijeenbrengen van de juiste stakeholders uit stad en agrifood. 

Lees het hele verhaal van Sander Mager op Grensverleggers.nl.

Maatschappelijke positionering

Wij helpen u graag bij het vinden van maatschappelijke issues die voor uw organisatie van belang zijn, het oplossen van negatieve issues waar u tegen aanloopt en het positief inzetten van maatschappelijke issues door deze binnen uw organisatie intern te verankeren en extern tot leven te brengen in uw positionering.

Wij investeren daarbij graag in een eerste gesprek en een gratis brainstorm.

Type: 
Aanbieding
Organisation: 
De Issuemakers

MVO-strategiesessie

Jouw keuzes van vandaag bepalen het succes voor morgen. Ontdek de belangrijkste MVO thema's voor een toekomstbestendige organisatie. Ontwikkel onder leiding van de experts van MVO Nederland jouw MVO-strategie met concrete doelstellingen. De bouwstenen van het programma zorgen ervoor dat je met een uitgewerkt actieplan naar huis gaat.

Over de MVO-strategiesessie

MVO is een breed begrip waar veel thema’s ondervallen. Belangrijk is het om integraal naar deze thema’s te kijken, maar dat wil niet zeggen dat je overal actief op hoeft te zijn. Soms kan je juist impact vergroten door te focussen op die thema’s die voor jou het belangrijkst zijn. 

Onder leiding van onze ervaren experts scherp je deze strategische MVO-pijlers verder aan. Samen met jouw collega’s komt je tot een doeltreffende MVO-strategie en een concreet actieplan. Voor een optimaal draagvlak en betrokkenheid kan je deelnemers afvaardigen uit verschillende afdelingen. 

De strategiesessie wordt incompany gehouden en beslaat twee dagdelen. Tussendoor krijg je verdiepend materiaal via online lesmodules en ga je aan de slag met een opdracht. 

Resultaat

Na de sessie heb je:

  • Inzicht in de MVO-onderwerpen die relevant zijn voor jouw toekomstbestendigheid 
  • Feedback van jouw belangrijkste stakeholders op deze strategische koers
  • Concrete doelstellingen om jouw impact per onderwerp te vergroten 
  • Een communiceerbare roadmap om jouw strategie uit te voeren
  • Intern draagvlak voor jouw aangescherpte MVO-strategie 

Doelgroep

De MVO-strategiesessie is bedoeld voor bedrijven die behoefte hebben aan een toekomstbestendige strategie met een maatschappelijke impact. Deelnemers zijn directeuren/eigenaren en managers van verschillende afdelingen, zoals HR, Sales en Finance. 

Praktisch

De MVO-strategiesessie worden op bedrijfsspecifieke vraagstukken afgestemd. Data en locatie worden in overleg vastgesteld.

Meer informatie en aanmelden

Wil je meer weten over de MVO-strategiesessie of een afspraak inplannen? Bekijk hier het programma (PDF) of neem direct contact op met Monique van Vliet van MVO Nederland. 

Product group select: 
Topic - Issues: 
Image: 

Aan de slag

Voor bedrijven die voor het eerst aan de slag gaat met een multistakeholderdialoog (een bijeenkomst met een groep stakeholders van verschillende achtergrond), zijn een aantal stappen erg belangrijk. Deze stappen worden hieronder uitgelegd. Voor een uitgebreidere beschrijving volgt u ons online stappenplan

  • Beschrijf het doel van uw stakeholderdialoog. Weet u precies wat u van uw stakeholders wilt weten? Bent u op zoek naar samenwerking of wilt u uitleggen waar u mee bezig bent? En als de stakeholders met opmerkingen of kritiek komen, weet u dan al wat u daarmee wilt gaan doen?
  • Stakeholders selecteren. U kunt niet met alle buren, leveranciers, belangengroepen, klanten en medewerkers tegelijkertijd praten. U zult een selectie moeten maken. En dit is afhankelijk van de onderwerpen die u wilt bespreken en van de relatie die u heeft met uw stakeholders. Bespreek met collega's wie dat moeten zijn, en zorg ervoor dat de stakeholders die u uitnodigt in staat zijn een eerlijk en duidelijk verhaal te vertellen. Nodigt u een leverancier uit? Houd er dan rekening mee dat hij u niet wil verliezen als klant en daarom eerder geneigd zal zijn sociaal wenselijke antwoorden te geven.
  • Stel een agenda op. Nodig de stakeholders uit en vertel wat de agenda is. Vaak begint het programma met een plenaire opening door een directeur of bestuurder. Vervolgens gaan de genodigden in subgroepen uiteen om een aantal issues te bespreken. Bereid dit goed voor, bijvoorbeeld door te werken met stellingen of specifieke vragen. Laat dit eventueel begeleiden door onafhankelijke mensen. Sluit gezamenlijk af met een voorlopige samenvatting van de uitkomsten en laat weten wat u met de input gaat doen. Het gebruik van de Chatham House Rules is een aanrader: iedereen mag alles zeggen, maar uitspraken worden achteraf niet toegeschreven aan specifieke personen. Zo kan iedereen vrijuit spreken en haalt u het meest uit de discussie.
  • Verwerk de reacties van de stakeholders. Bijvoorbeeld in uw jaarverslag of strategie. Houd stakeholders op de hoogte en bedank ze voor hun inbreng. Zo houdt u de betrokkenheid groot.

Interviews, enquetes, publieksdag

Naast de multistakeholderdialoog zijn er nog tal van andere werkvormen voor interactie met stakeholders. Denk aan de volgende opties:

  • Serie interviews. Door middel van een aantal gesprekken brengt u in kaart wat stakeholders van u vinden en wat ze van u verwachten. Voordeel: meer aandacht per stakeholder, uitgebreidere input. Nadeel: arbeidsintensief, dus duur.
  • Enquetes. Met een online enquête kunt u een eerste indruk krijgen van wat stakeholders van u verwachten. Voordeel: snel en betaalbaar uit te voeren. Nadeel: u krijgt informatie over de mening van de stakeholders, maar niet over hun argumenten.
  • Publieksdag. Door uw bedrijf open te stellen voor genodigden, krijgt u de kans om ze te vertellen over uw activiteiten en van gedachten te wisselen. Voordeel: u laat zien wat u in huis heeft. Nadeel: ongestructureerd, dus de input is lastig te verwerken.

Stappenplan

Als u meer wilt weten over het selecteren en benaderen van stakeholders, volg dan ons online stappenplan. Nadat u dit stappenplan heeft gevolgd:

  1. weet u wat stakeholders zijn;
  2. begrijpt u wie voor uw organisatie de belangrijkste stakeholders zijn op MVO-gebied;
  3. weet u hoe u stakeholders kunt benaderen;
  4. kent u de verwachtingen van deze stakeholders;
  5. heeft u een top-5 van onderwerpen bepaald die uw stakeholders relevant vinden;
  6. heeft u een basis voor uw MVO-strategie;
  7. heeft u onderbouwde input voor uw maatschappelijk jaarverslag.

Ga naar het stappenplan of lees eerst meer over de trends op het gebied van stakeholdermanagement.

Attachments: 

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft Deloitte, dit jaar in samenwerking met MVO Nederland, een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin Nederlandse bedrijven 'Integrated Reporting (<IR>)' toepassen. Bedrijven laten daarbij niet alleen zien hoe zij op financieel gebied waarde creëren, maar ook hoe zij op niet-financiële gebieden, zoals bijvoorbeeld op gebied van personeel, maatschappij of milieu, waarde creëren. Door deze niet-financiële aspecten ook als waardevol kapitaal te zien, zijn bedrijven in staat om op een meer holistische manier de organisatie aan te sturen. Dit kan de resultaten van het bedrijf positief beïnvloeden.

Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven zogenaamde integrated reports uitbrengen en dat deze rapportages ook van steeds hogere kwaliteit zijn. Toch blijken veel bedrijven moeite te hebben met rapporteren binnen de richtlijnen van Integrated Reporting.

Het blijkt niet eenvoudig om het business model van het bedrijf goed te beschrijven, met andere woorden hoe de financiële én niet financiële middelen ingezet worden om tot het bedrijfsresultaat te komen. Daarnaast is het lastig om de resultaten duidelijk te beschrijven ten opzichte van concrete doelstellingen. Vooral voor de niet-financiële middelen ontbreken vaak de noodzakelijke doelstellingen (bijvoorbeeld het verbruik van natuurlijk kapitaal) en worden deze veelal niet in de gebruikelijke (financiële) planning en control cycli meegenomen. Geïntegreerd denken, waarbij in alle relevante management beslissingen de impact op de verschillende kapitalen wordt meegenomen, zal nog verder ontwikkeld moeten worden.

"Wel geven bedrijven die hoog scoren in het onderzoek aan profijt te hebben gehad van de stappen die ze hebben gezet”, aldus Anneke Sipkens director Sustainability bij Deloitte. “Deze organisaties hebben beter inzicht in wat stakeholders verwachten en in wat materieel is om waarde te creëren. Tevens zien deze organisaties verbeteringen op het gebied van interne samenwerking en is er een stimulans om de belangrijke niet-financiële informatie met een hogere frequentie te verzamelen."

Vooruitgang

Steeds meer bedrijven brengen een geïntegreerd verslag uit. Nederland is hierin een van de koplopers, naast Zuid-Afrika, Engeland en Brazilië. In andere landen, zoals bijvoorbeeld Amerika, Duitsland en China, is een mooie vooruitgang te zien. Van de onderzochte Nederlandse bedrijven heeft 40 procent een geïntegreerd verslag. Het gaat hier met name om de AEX-genoteerde bedrijven. Daarnaast zijn er ook bedrijven die nog steeds apart een financieel en apart een duurzaamheidsverslag publiceren. Uit het onderzoek blijkt dat een bedrijf hoog kan scoren op <IR> principes, zonder dat het daadwerkelijk een geïntegreerd verslag heeft. Een aantal bedrijven zijn blijkbaar goed in staat om het proces van waardecreatie met financiele en niet- financiele middelen inzichtelijk te maken zonder hierbij verslagen te integreren.

Kwaliteit

Bedrijven blijken volgens het onderzoek bepaalde onderdelen in het IR-framework nog lastig in kaart te kunnen brengen. Met name bij het goed inzichtelijk maken van het business model, de lange-termijnstrategie en toekomstscenario’s worden problemen ondervonden . Het tijdig verzamelen van niet-financiële data is voor veel bedrijven vaak een uitdaging. "Ondanks deze moeilijkheden zien we een groeiend enthousiasme onder Nederlandse bedrijven om geïntegreerd  te kijken naar zowel financiële als duurzaamheidsprestaties," meent Willem Lageweg van MVO Nederland. "Deze ontwikkeling biedt hoop voor de toekomst en zal het bedrijfsleven instaat stellen om met behulp van geïntegreerd denken en rapporteren beter zicht te krijgen op zowel financiële als maatschappelijke impact."

Lees hier het hele rapport.

Erica Kostense van Deloitte gaf een toelichting over het rapport op New Business Radio. Beluister het gesprek hieronder:

 

Partners MVO Nederland ontvangen eerste jaar 10% korting op abonnementen Overlijdensregister dienstverlening

Partners van MVO Nederland ontvangen het eerste jaar 10% korting op een nieuw af te sluiten abonnement. Met een abonnement wordt periodiek de verzamelde, gedigitaliseerde en verrijkte data van overledenen van Overlijdensregister ontvangen.

Voor meer informatie over de abonnementen van Overlijdensregister zie www.overlijdensregister.nl of stuur een mail naar info@overlijdensregister.nl.

Overlijdensregister BV

Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Topic - Issues: 
Organisation: 
Overlijdensregister BV

Stakeholderdialoog

Stakeholders en MVO zijn nauw met elkaar verbonden. Weten welke maatschappelijke wensen en behoeften in- en externe stakeholders hebben, is cruciaal voor een effectief MVO-beleid. Focus op de juiste thema’s zorgt ervoor dat jouw bedrijfsactiviteiten breed worden gedragen. MVO Nederland begeleidt je in de aanpak en uitvoering van een effectieve stakeholderdialoog.

Over de Stakeholderdialoog

Organisaties die te ver afdwalen van wat hun stakeholders belangrijk vinden, verliezen draagvlak voor hun MVO-beleid. Het is daarom belangrijk jouw MVO-strategie af te stemmen op de wensen en verwachtingen van relevante stakeholders, zowel intern (werknemers, managers, aandeelhouders) als extern (NGO's, onderwijs, burgers, politiek, overheden, leveranciers, consumenten). Richtlijnen als ISO 26000 en GRI hechten veel waarde aan het betrekken van stakeholders. 

Tijdens de stakeholderdialoog ga je in gesprek met jouw stakeholders. MVO Nederland begeleidt je bij de uitvoering ervan. Vanuit onze onafhankelijke positie bekijken wij samen met jou welke aanpak het beste past bij jouw vraag. 

Resultaat

Na afloop van de stakeholderdialoog heb je:

  • Kennis van maatschappelijke thema’s die voor jou relevant zijn
  • Inzicht in behoeften van jouw stakeholders
  • Duidelijkheid over de te varen koers
  • Aanscherping van jouw MVO-beleid

Doelgroep

De stakeholderdialoog is bedoeld voor bedrijven en organisaties die hun MVO-beleid willen toetsen aan hun omgeving.

Praktisch

MVO Nederland organiseert de stakeholderdialoog in overleg met de betrokken deelnemers. Datum en locatie worden op verzoek ingepland.

Kosten

Een stakeholderdialoog is altijd maatwerk. De investering hangt in sterke mate af van het proces. Richtlijn is €5000,- tot €15.000,-.

Meer informatie

Wil je meer informatie over het programma, individuele mogelijkheden of wil je je direct aanmelden? Bekijk de factsheet (PDF) of neem direct contact op met Monique van Vliet van MVO Nederland. 

- of keer terug naar het overzicht Producten en Diensten.

Product group select: 
Topic - Basics: 
Topic - Issues: 
Dossiers: Other categories: 
Image: 
Topic - Product thema: 

Ymere - Wijk voor initiatieven

Wat?
De kern van Ymere's plan 'Wijk voor initiatieven' is het op gang brengen van kleinschalige netwerken. Bewoners, ondernemers en instellingen in de wijk komen met elkaar in contact. Ze kunnen elkaars ideeën over de wijk delen en versterken. De scholen krijgen een belangrijke rol in deze netwerken. De gemeente wil deze koppelen aan sportverenigingen, ondernemers en zorginstellingen. Maar ook tussen ondernemers of bewoners onderling gaan nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan.

Waarom?
Ymere voelt zich mede verantwoordelijk voor de kwaliteit van de leefomgeving. De corporatie werkt nauw samen met de bewoners, overheden en ondernemers in de buurt. Ook investeert Ymere in huisvesting voor zorg, onderwijs en buurtactiviteiten. Samen met scholen en het bedrijfsleven realiseert Ymere stages en werkervaringplekken.

Hoe?
Ymere richt samen met de gemeente een 'participatie-onderneming' op. Bewoners, bedrijven en instellingen in de wijk kunnen zich hierbij aansluiten. Onder de participatie-onderneming hoort een stichting waar de initiatieven van bewoners en ondernemers een plaats krijgen. Het bedrijf dat onder de participatie-onderneming valt beheert de grond, de vastgoedontwikkeling en richt zich op de openbare ruimte. Dit bedrijf wordt ook verantwoordelijk voor het winnen en leveren van duurzame energie. Dat is belangrijk, omdat een sociaal duurzame wijk vanzelfsprekend ook in andere opzichten duurzaam moet zijn.

Nieuw Flevolands Peil
De provincie Flevoland heeft samen met Flevolandse gemeenten, Natuur en Milieu Flevoland en verschillende bedrijven uit de regio het 'Nieuw Flevolands Peil' ondertekend. Hiermee geven zij aan zich in te willen zetten voor een duurzaam gebouwde omgeving in Flevoland. De samenwerking tussen de gemeente Almere en woningcorporatie Ymere is hier een voorbeeld van. Het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling van de provincie Flevoland levert aan verschillende 'Nieuw Flevolands Peil'-projecten subsidie en ondersteuning.

Vandaag kreeg AkzoNobel De Kristal 2015 uitgereikt, de prijs voor het meest transparante jaarverslag van Nederland. De drie genomineerden AkzoNobel, Philips en Unilever gingen nek aan nek. AkzoNobel sleept de prijs in de wacht door een innovatieve vorm van verslaglegging te combineren met openheid over negatieve effecten van de bedrijfsvoering. De uitreiking, een initiatief van het ministerie van EZ en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA), vond plaats in Nieuwspoort in Den Haag.

Kwetsbaarheid tonen

AkzoNobel maakt in zijn jaarverslag op heldere wijze duidelijk dat op twee van de maatschappelijke doelen die het bedrijf zichzelf stelt verbetering noodzakelijk is. Het bedrijf gaat daarnaast uitgebreid in op de oorzaken van problemen, ook als die buiten de eigen organisatie liggen. Minister Henk Kamp van Economische Zaken feliciteert de winnaar: "AkzoNobel laat zien waarom transparantie relevant is. Alle bedrijven hebben met dergelijke dilemma’s te maken bij het doorvoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het vraagt lef om open te zijn over dat wat nog niet goed gaat. Maar juist door die openheid te betrachten, kan een bedrijf met vertrouwen in dialoog gaan met de stakeholders over de nodige verbeteringen. Zo krijgt MVO een vaste plek in het ondernemerschap van vandaag."

Trend: transparantie over dilemma's

Uit het onderliggende Transparantiebenchmarkrapport 2015 blijkt dat openheid over wat nog niet goed gaat een trend is. Bedrijven geven in hun jaarverslag steeds vaker inzicht in de uitdagingen en dilemma’s waar het management zich voor gesteld ziet: 67 procent doet dat, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is een duidelijke stijging te zien in het percentage organisa­ties dat op dit criterium maximaal scoort.

Openheid over belastingen

Een volgende stap bij transparantie is openheid over belastingen. Directeur Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen Harry Roodbeen van het ministerie van Financiën gaf deze middag inzicht in de recente ontwikkelingen op het gebied van internationale fiscaliteit. Zo is de OESO al geruime tijd bezig om de strijd aan te gaan met schadelijke belastingcompetitie, met als resultaat dat steeds meer organisaties inzicht geven in de afdracht van belastingen en ook belasting betalen in de landen waar de bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. Nederland is een voorvechter van transparantie en is bezig met de implementatie van verschillende plannen die toezien op het bevorderen van de uitwisseling van gegevens in de nationale wetgeving.

De jury van de Kristalprijs bestaat uit juryvoorzitter Monika Milz (ook voorzitter Green Deal Board), Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme en Leen Paape (Nyenrode School of Accounting & Controlling). De jury kiest stelt ook de winnaar van het meest innovatieve jaarverslag en de snelste stijger vast.

Het volledige juryrapport en de ranking van 485 deelnemende bedrijven vindt u in het Transparantiebenchmarkrapport 2015.

MVO-navigator

Een toenemend aantal bedrijven en organisaties formuleert beleid om maatschappelijk verantwoord ondernemen op de kaart te zetten binnen de bedrijfsvoering en in relatie met stakeholders.

Samen met personeelsleden en stakeholders een MVO-beleid opstellen roept vaak vragen op als: op welke MVO-issues moeten wij ons richten als organisatie? Hoe creëer ik draagvlak binnen de organisatie? Hoe weet ik of mijn stakeholders het voldoende vinden? CREMs onafhankelijke begeleiding en modulaire aanpak helpt bedrijven en organisaties deze vragen helder te krijgen. Stapsgewijs wordt een organisatie begeleid in het maken van strategische keuzes, het formuleren van doelen en het maken van een plan. Tegelijkertijd draagt onze interactieve aanpak bij aan het creëren van intern draagvlak voor de gestelde doelstellingen en het MVO-beleid.

Type: 
Anderen
Topic - Basics: 
Organisation: 
CREM BV
Bron: CREM BV

Individuele MVO Coachingsessie

MVO Nederland helpt je graag met jouw duurzame ondernemersvraagstukken. De MVO Coaches zijn jouw wegwijzer naar de kennis en het netwerk van MVO Nederland. Krijg antwoord op vragen als 'waar begin ik?' en 'hoe communiceer ik over MVO?' tijdens de Individuele MVO Coachingsessies. 

Over Individuele MVO Coachingsessies

Duurzaamheid kan voor jouw bedrijf een nieuw thema zijn of jullie zijn klaar voor een volgende stap: je komt voor uitdagingen te staan waarop geen kant-en-klaar antwoord te formuleren is. MVO Nederland heeft jarenlange ervaring met het aanbieden van kennis over diverse MVO thema’s en het begeleiden en adviseren van MKB-ers die op verschillende niveaus een duurzame stap willen zetten. De MVO-coaches ontvangen je tijdens het MVO-Spreekuur bij ons op kantoor en helpen je jouw vraag helder te krijgen, de dilemma’s achter je vraag uit te diepen en gezamenlijk concrete vervolgstappen te formuleren zodat jij goed geïnformeerd die volgende stap kan zetten.

Voor wie

De Individuele MVO Coachingsessies zijn geschikt voor ondernemers, strategen, CSR managers, business developers, en marketeers die vragen hebben over duurzame thema’s in relatie tot hun bedrijfsprocessen en –activiteiten. Je vraag kan bijvoorbeeld gaan over het starten van een circulaire inkooppilot, een MVO strategie ontwikkelen of over hoe je het beste in je internationale keten kan verduurzamen.

Praktisch

Onze MVO Coaches geven je in een 1-op-1 gesprek van 40 minuten tips, adviezen en leiden je naar de juiste kennis toe. De Individuele Coachingsessie is kosteloos voor partners van MVO Nederland, niet-partners betalen €95,- ex BTW.
Bekijk de data in de agenda, geef aan waar jouw vraag over gaat en meld je aan voor de sessie van jouw keuze.

Meer informatie

Wil je meer weten? Mail dan naar de MVO Coaches via contact@mvonederland.nl of bel 030 230 5600.

- of keer terug naar het overzicht Producten en Diensten.

Product group select: 
Image: 

ASN Bank – In discussie met de buitenwereld

"Een dialoog met de klant is het belangrijkste wat je als bedrijf kunt hebben, zolang je het maar goed aanstuurt," zegt Simone Lopulisa, Online Marketeer bij de ASN Bank. De bank laat stakeholders meedenken over haar mensenrechtenbeleid.

Wat

In de zomer van 2011 organiseerde de ASN Bank een crowdsourcing campagne, om zoveel mogelijk mensen mee te laten denken over de herziening van het mensenrechtenbeleid.

"De ASN Bank deed in 2010 onderzoek naar wat haar klanten verwachten van de bank van de toekomst. Daaruit kwamen 4 thema’s naar voren die zij het belangrijkste vonden als bestemming voor hun (spaar)geld: duurzame energie, eerlijke handel, tegen kinderarbeid en tegen wapenindustrie. Bij de aanpassing van ons mensenrechtenbeleid schreven onze  experts op die thema’s een blog op de onze communitysite 'Voor de Wereld van Morgen'," vertelt Lopulisa, bedenker van de campagne. "Uiteindelijk ontvingen we 115 reacties waar we serieus mee aan de slag konden."

Waarom

"Door met crowdsourcing te werken betrekken we de buitenwereld bij ons beleid. Dat geeft ons de gelegenheid om op sommige punten bevestiging te krijgen of juist op nieuwe ideeën te komen. Je haalt je expertise van buiten en durft je open te stellen voor nieuwe mogelijkheden," aldus Lopulisa.  

Hoe

De crowdsourcing-campagne leidde tot veel discussie via internet, maar daar bleef het niet bij.  "We vonden het belangrijk om bij het crowdsourcen online en offline te combineren", zegt Lopulisa, "Daarom werden uit alle 115 reacties 10 mensen uitgenodigd voor een discussieavond op kantoor. Geïnteresseerden konden van buitenaf mee discussiëren via Twitterchat.

"Na afloop hebben we alle input verzameld en verwerkt in ons herziende mensenrechtenbeleid. Dat hebben we ook weer voorgelegd aan onze maatschappelijke partners, zoals Amnesty om hun reactie daarop te krijgen.

"Het is belangrijk dat je laat zien dat je serieus naar feedback luistert. Want als je later niks met het dialoog doet, houd je jezelf voor de gek."

Wat levert het op

"We zijn vooral scherper en preciezer geworden. Veel van onze stakeholders gaven bijvoorbeeld aan dat er een apart hoofdstuk over privacy en vrijheid van meningsuiting in het beleid moest worden opgenomen. Dat hebben we gedaan."

Ook leverde de campagne zeer positieve reacties op. "We hebben niet zozeer nieuwe klanten of spaarders gewonnen, maar wel 115 nieuwe positieve ambassadeurs. Het is zeer goed geweest voor onze naamsbekendheid."

ASN Bank is partner van MVO Nederland

Integrated reporting, een lastige term die je niet vaak uit een ondernemersmond hoort komen. Toch brengen steeds meer bedrijven integrated reports uit. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dit blijkt uit het IR report dat MVO Nederland en Deloitte deze week lanceerden. Maar waarom precies? En hoe pak je dit aan als bedrijf?

Erica Kostense-Smit, manager duurzaamheid bij Deloitte, vertelt: "Integrated reporting is als een bedrijf zijn duurzaamheidsverslag combineert met zijn jaarverslag. En dan niet alleen samen in een cover, maar dat het echt gecombineerd wordt en één integraal beeld presenteert. Integrated reporting dwingt je als bedrijf om naar je waardecreatie te kijken en in te zien of je in de toekomst ook nog toegevoegde waarde hebt. Bestaansrecht vindt ieder bedrijf belangrijk."

Benieuwd naar wat Erica Kostense-Smit te zeggen heeft over de aanpak van integrated reporting, de resultaten, wat beter kan en 'het beste jongetje van de klas'? Luister het onderstaande interview met New Business Radio.

Betrokken ondernemen met Humana

Humana is een zakelijke partner voor bedrijven die zoeken naar een originele invulling van hun MVO-beleid. Wij bieden u de mogelijkheid om bestaande of eigen projecten te steunen die bij u passen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is inmiddels een begrip. Klanten, aandeelhouders en met name werknemers hebben wat MVO betreft steeds hogere verwachtingen van bedrijven.

In samenwerking met onze lokale partnerorganisaties kunnen wij voor uw organisatie een project op maat creëren. Doordat de deelprojecten altijd onderdeel zijn van een breder programma, wordt de duurzaamheid ervan gewaarborgd.

De keuze ligt bij u

De projecten van Humana kennen drie kernwaarden: Zelfredzaamheid, Duurzaamheid, en Betrokkenheid. Onze deelprojecten vallen onder de thema’s gezondheid, onderwijs en economische (plattelands-) ontwikkeling. Humana is een flexibele organisatie: u kunt bij de afdeling Corperate Partnerships & Events precies aangeven wat voor samenwerking u in gedachten heeft. We komen graag bij u langs om kennis te maken, of we geven u een rondleiding bij Humana.

Wij helpen u

Humana garandeert een goede monitoring van het project. U ontvangt regelmatig updates/foto’s. Humana kent een persoonlijke benadering, waarbij u zelf kunt aangeven wat u precies wilt ondersteunen. Bovendien betrekken wij graag uw medewerkers en andere stakeholders bij onze projecten door activiteiten voor hen te organiseren. Er is zelfs de mogelijkheid om uw ondersteunde project te bezoeken of om zelf mee te helpen!

Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Organisation: 
Sympany
Bron: Sympany

Whatsappen met de projectleider via je privé telefoon

"Dan weet je dat de samenwerking goed zit." Martine Verhoeven van RoyalHaskoningDHV (RHDHV) vertelt over de spannende huisvestingsopgave waar ze het afgelopen jaar aan werkte. RHDHV zocht voor zijn vestiging in Amsterdam 'een gedeelde werkomgeving met een gezond klimaat, dat energieneutraal is en circulair is gebouwd in een bestaand gebouw'. Hoe haal je dat uit de markt? 

Die vraag stelde Verhoeven zichzelf een jaar geleden, en afgelopen dinsdag ook aan de deelnemers van de GBN-netwerkbijeenkomst over duurzaam huisvesten. Eerst die termen definiëren, vond de zaal. Wat is precies 'gezond', 'klimaatneutraal' en 'circulair'? Daarna de criteria, want waar moet een aanbieding dan aan voldoen om die definitie waar te maken? En er klonken zorgen over causaliteit: in hoeverre kan je bijvoorbeeld ziekteverzuim toeschrijven aan de (on)gezondheid van de werkomgeving?

In de eerste fase van de uitvraag destijds was Verhoeven erg bezig met deze vraagstukken. Als kader gaf ze mee dat RHDHV zocht naar een huurpand met:

  • de 'saaie' randvoorwaarden: bereikbaarheid, beschikbaarheid,  budget vrijheid binnen de contractduur van het pand en binnen een jaar te realiseren;
  • de 'spannende' ambities: gezond, energieneutraal, circulair en slim ruimtegebruik.

Duurzame ambities versus meetbare KPI's

Hierop kreeg ze terug uit de markt: 'je maakt een grap, zeker?' Marktpartijen hadden het idee dat ze een kant-en-klaar en strak te beoordelen product moesten opleveren, maar dan ook nog met spannende en innovatieve ambities. Dat was niet met elkaar te verenigen. En dus stond RHDHV voor de keuze: gaan voor locatiezekerheid met de vraag of huurders aan de ambities kunnen en willen voldoen, óf onzekerheid over locatie maar wel met de hoogst haalbare ambities.

Na flink wikken en wegen ging RHDHV toch voor het tweede. Samen met Copper8 schreven zij het tweede deel van de uitvraag, met dit keer een iets andere aanpak. Ze vroegen de marktpartijen namelijk drie vragen:

  • Omschrijf hoe het pand er bij de opening uitziet en de rol van het betrokken bouwconsortium bij de totstandkoming.
  • Beschrijf het plan van aanpak om te komen tot de nieuwe huisvesting.
  • Hoe overtuig je de eigenaar van het pand om hier in te stappen?

Uiteindelijk bleek deze aanpak veel krachtiger, omdat het een mooie toets was of de inschrijvende consortia inderdaad de ambities van RHDHV hadden begrepen en op dezelfde denklijn zaten.

Uitvraag op partnerschap

Het belangrijkste verschil ten opzichte van het eerste deel van de uitvraag is dat ze het aandurfden om uit te vragen op het aangaan van een partnerschap, in plaats van het kopen van een product. Met die ervaring adviseert Verhoeven de zaal: kijk of de partij met wie je dit aangaat matcht met jouw organisatie, je wens en je werkwijze. Behandel de uitvraag als een recruitmenttraject waarin vertrouwen, samenwerking en het hebben van een 'klik' minstens zo belangrijk zijn als de 'harde' vereisten.

"Voor RoyalhaskoningDHV heeft de aanpak goed gewerkt, want inmiddels zitten we gezond, energieneutraal en circulair in Amsterdam Sloterdijk. Maar als wij in onze uitvraag een certificering als BREEAM centraal hadden gezet waren we waarschijnlijk nooit uitgekomen op deze co-working space met broedplaatsen voor creatieve ondernemers. Nu werken we niet alleen zelf duurzaam, maar omarmen innovatie. Ambitie eerst, en daarna eventueel het certificaat!"

Benieuwd geworden naar de uitvraag van RHDHV? Lees hier het aanbiedingsdocument.

Ambassador Experience: medewerkers maken organisaties slimmer en verantwoorder.

Op donderdagmiddag 30 mei faciliteert Ambassador een interactieve Experience voor een kleine groep nieuwsgierige professionals die graag eens van een andere, vernieuwende aanpak willen horen om medewerkers te betrekken bij MVO en deze direct willen toepassen op hun eigen context. 

Ambassador faciliteert organisaties die slimmer en verantwoorder willen werken. Ambassadeurschap op de werkvloer is een vernieuwend en bewezen concept om medewerkers te betrekken bij trajecten rondom visie, (Sociale) Innovatie, Het Nieuwe Werken en MVO.

In deze interactieve sessie biedt Ambassador concrete handvatten voor uw eigen functie hoe u medewerkers proactief en concreet bij kunt laten dragen aan een betere organisatie. Als ware ambassadeurs.

Programma Donderdag 30 mei 2013

13u Inloop

13.30 Welkom en Introductie op thema

           'Ambassadeurs van de toekomst'

14.00u Workshop door Charlotte Extercatte

15.15u Ervaringssessie op locatie: Ambassadors@Interface

16.00u Workshop vervolg

17.00u Einde/borrel

De bijeenkomst is gericht op professionals die: 

- zich laten inspireren door de praktijk

- Een andere kijk op zaken uitdagend vinden

- Kennis en inzichten graag direct toepassen

- In gesprek willen met gelijkgestemde professionals

Kosten: EUR 250 ex BTW

              Partners van MVO Nederland ontvangen 10% Korting

Locatie; Awarehouse Interface, Scherpenzeel

Aanmelden: charlotte@ambassadorwise.nl 




Type: 
Aanbieding
Topic - Basics: 
Topic - Issues: 
Organisation: 
Ambassador

Het Ministerie van Economische zaken lanceert ieder jaar de Transparantiebenchmark waarin de MVO-verslagen van organisaties worden gescreend en beoordeeld op onder meer beleid, strategie, samenhang en ambities. Dit jaar stond Ernst & Young aan de lat om deze taak op zich te nemen. ROCKWOOL behaalde een mooie notering van 37 met haar uitgekiende MVO strategie waarmee zij liet zien niet alleen de daad bij het woord te voegen maar ook hoe zij binnen haar keten partners helpt te verduurzamen. Dit gaat niet meer over keurmerken en labels maar over transparantie en een eerlijke bedrijfsvoering. Geen greenwashing dus maar daadwerkelijke impact.

"We zijn erg trots op deze score", aldus Hannie Stappers, ROCKWOOL Director Public Affairs. Met deze prestatie bewijst ROCKWOOL MVO serieus te borgen in haar bedrijfsvoering en daarmee een zeer integere en betrouwbare partner te zijn. "Er ís een verschil tussen tussen duurzame producten produceren en daadwerkelijk duurzaam zijn. Het staat voor de manier waarop we zaken doen: op een eerlijke en transparante wijze, met respect voor de omgeving waarin we werken en leven. We willen een actieve bijdrage daaraan leveren, vandaar ook de titel van ons MVO-verslag: 'rebuilding the future', of wel: wat moeten we vandaag anders doen om de wereld van morgen te verbeteren?"

Game changer

"Met de uitvoering van onze MVO-strategie slaan we een nieuwe weg in, een weg van waarde creatie en daadwerkelijke impact. We helpen onze relaties met best practices en tools om deze transitie daadwerkelijk te kunnen maken. Die transitie begint vandaag! Zowel wij als onze klanten moeten ons bewust zijn van de impact van maatschappelijke trends op ons bedrijfsmodel en onze bedrijfsvoering."

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen doen we samen! Ga naar de MVO website van ROCKWOOL en ontdek hoe wij samen met onze stakeholders concreet werken aan een betere samenleving, binnen én buiten ROCKWOOL.

Korting voor MKB bij deelname aan het event 'Duurzaam in je werk'

Event Duurzaam in je werk: van inspiratie naar realisatie

'BV Nederland' krijgt op de werkvloer te maken met vergrijzing en ontgroening. Het personeel wordt in toenemende mate ouder. Bovendien zal het steeds moeilijker zijn om voldoende geschikt personeel te vinden. Of iemand inzetbaar is voor het arbeidsproces, wordt bepaald door 3 aspecten, competenties, motivatie en gezondheid. De optelsom hiervan heet duurzame inzetbaarheid (DI) en dat is onmisbaar voor organisaties. Daarom is het tijd voor actie. Wij nodigen teams van organisaties uit voor een innovatietocht op donderdag 2 februari 2012, om op een creatieve en inspirerende manier, samen de stap te zetten.

Kom op 2 Februari 2012 naar Event Duurzaam in je werk!

Met een HR-vraagstuk uit uw eigen organisatie stapt u 's morgens de Van Nelle Ontwerpfabriek binnen. Aan het einde van de middag loopt u naar buiten met een plan van aanpak onder uw arm.

Nieuw is dat u zich nu ook INDIVIDUEEL kunt inschrijven voor € 537,50. Als MKB-er ontvangt u een actiekorting en betaalt u € 455,-
• Op basis van uw thema keuze wordt u ingedeeld in samengestelde teams.

U kunt ook een EIGEN TEAM inschrijven
• Een team kan bestaan uit 4 tot max. 6 personen, bij voorkeur uit diverse onderdelen binnen uw organisatie
• U kiest het thema dat past bij uw organisatie.

Inschrijven kan via: http://event.duurzaaminjewerk.nl/dijw/inschrijven

Type: 
Aanbieding
Topic - Issues: 
Topic - Solutions: 
Topic - Start: 
Organisation: 
NCSI
Bron: NCSI

FrieslandCampina – Weet wat stakeholders vinden

Een interview met Frank van Ooijen, Corporate Director communications and sustainability bij FrieslandCampina.

“Zonder boeren, pers, consumenten en ons personeel zou FrieslandCampina niet bestaan. Daarom is het zo belangrijk om altijd te weten wat onze stakeholders vinden.” Om hen te bereiken richtte FrieslandCampina samen met Het Portaal eind 2011 het online stakeholderplatform The Milk Story op. Nu praat de hele zuivelsector hier over dilemma’s rondom de productie en consumptie van zuivel. “Het platform wordt beheerd door Het Portaal. Wij bloggen mee als ieder ander.”

weiland met koeien

Op The Milk Story discussieert de sector rond 4 thema’s:

  • voeding en gezondheid
  • duurzaamheid
  • cultuur en maatschappij
  • over de grens

“Er worden belangrijke vraagstukken geagendeerd en we zoeken samen naar duurzame oplossingen. Er wordt veel feedback op de verschillende thema’s gegeven. Een heleboel kunnen we goed gebruiken voor ons eigen MVO-beleid. Zo ontstonden er op het platform verschillende discussies over de gezondheidsaspecten van melk naar aanleiding van onze reclamespot.  Ook het gebruik van soja in veevoer werd besproken en we ontdekten wat de consument vindt van weidegang.”

Weidegang is speerpunt

Consumenten, zo bleek uit peilingen, willen koeien in de wei zien lopen. Critici wezen erop dat dit nadelig uit zou pakken voor onder andere de CO2-uitstoot. FrieslandCampina maakte van weidegang een speerpunt. “We hebben de weidegangregeling opgesteld, een stimulans voor veehouders om hun vee te weiden. En in 2012 hebben we met verschillende partijen een breed maatschappelijk weidegang-convenant opgesteld en ondertekend.

We zorgen ervoor dat de weidegang geen afbreuk doet aan onze doelstellingen rondom CO2-uitstoot, maar in de communicatie focussen we op de weidegang. Met resultaat: inmiddels hebben we een groot aantal producten van weidemelk op de markt gebracht en is de neergang van het aantal koeien in de wei gestopt.”

Op bezoek bij de boer

FrieslandCampina voert ook zeer regelmatig en intensief overleg met de melkveehouders. In 140 bijeenkomsten en verschillende pilots hebben zij hun laten zien wat het verdienmodel van MVO is. “Bijvoorbeeld door te tonen dat grote klanten zoals Unilever en Danone duurzame producten waarderen. Naast de andere voordelen die MVO biedt, zoals trots bij de medewerkers, de aantrekkelijkheid als werkgever, risicomanagement, innovatieve slagkracht, kostenbeheersing, de lange termijn-voordelen enzovoorts. Steeds meer boeren zien dat duurzaamheid ook in de markt begint te spelen en de basis wordt voor zaken doen.”

MVO-beleid voor melkveehouders

Samen met de melkveehouders heeft FrieslandCampina een algemeen MVO-beleid opgesteld. Eind 2011 is de ledenraad ermee akkoord gegaan. Vorig jaar zijn de boeren van start gegaan met hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen. “Met als resultaat dat ze nu bijvoorbeeld 60% minder energie verbruiken dan eerder het geval was.”

Je leert van elkaar

Frank van Ooijen is ervan overtuigd dat het gesprek met stakeholders de basis is voor continuïteit van elk bedrijf. “Want hoe klein je ook bent, je hebt altijd stakeholders. Ga met ze in gesprek. Weet wat er op hun agenda staat. Zo krijg je steun voor je activiteiten en krijg je nieuwe inzichten. Je leert van elkaar.”

Bent u al enthousiast om zelf aan de slag te gaan met transparantie?

Natuurlijk trek je als ondernemer wel eens op met andere bedrijven. Maar sommige bedrijven pakken een samenwerking meteen groots aan. Groene Netten, een coalitie van MVO-managers en deskundigen van de infrabedrijven Alliander, Stedin, Enexis, Gasunie, Tennet, ProRail en KPN werkt aan het klimaatneutraal en circulair maken van miljarden aan investeringen.

“Wij willen laten zien dat wij in rap tempo bijdragen aan een energievoorziening zonder fossiel", zegt Koen Eising, MVO-manager bij netbeheerder Alliander. Eising praat rustig, maar uit alles wat hij zegt blijkt gedrevenheid. De uitkomst van de Klimaattop in Parijs is een steun in de rug: “Dat er internationale consensus is over het bestaan van klimaatverandering en de urgentie dat we er wat aan moeten doen. En dat vooraanstaande politici, zoals Sharon Dijksma, durven te spreken over het einde van het fossiele tijdperk.”

Wat betekent het Klimaatakkoord voor het dagelijks werk?

“Alle infrabeheerders in onze coalitie zijn doordrongen van het nieuwe tijdperk van duurzaam wonen en werken. Een tijdperk waar we alle zeilen moeten bijzetten om de snelle groei aan duurzame decentrale energie, elektrische mobiliteit, treinvervoer, maar ook slimmer werken goed te begeleiden. Hoe beter we dit doen, hoe sneller de ontwikkeling van een duurzaam Nederland. Het klimaatakkoord bevestigt deze onomkeerbare ontwikkeling waar we met elkaar op moeten voorsorteren.”

Als Nederlandse infrasector in zijn totaliteit kunnen we dat afdwingen

“Daarnaast zijn we zijn we als infrabedrijven gezamenlijk verantwoordelijk voor een kleine tien procent van het Nederlandse elektriciteitsverbruik. Die energie is nodig om de systemen voor OV, telecom en energie draaiende te houden. Daar bovenop komt het beroep op grondstoffen: om de betrouwbaarheid van onze netten te garanderen investeren wij jaarlijks opgeteld zo’n 2 à 3 miljard in assets als kabels, rails, bielzen, transformatoren, telecom, onderstations en gasleidingen. En vergeet niet de tientallen regionale kantoren en het beheer van een wagenpark van 10.000 voertuigen, alleen al voor de energienetbeheerders.”

Eising geeft aan dat de coalitie zich vooral concentreert op het terugdringen van de eigen voetafdruk: energieverbruik en materialen. “Als maatschappelijke bedrijven willen we het goede voorbeeld geven van een krachtige samenwerking. Als wij erin slagen de snelheid van onze eigen vergroening te verhogen, dan is dat direct merkbaar in de voetafdruk van heel Nederland.”  

Hoe pakken jullie die vergroening aan?

“Samenwerken in deze coalitie heeft drie grote voordelen. Ten eerste houden we elkaar scherp in de ambitie. Het zorgt ervoor dat te midden van de vele belangen vergroening hoog op de agenda blijft staan. Verder zoeken we bijzondere kansen op samenwerking via ‘icoonprojecten’. Er blijken veel meer slimme samenwerkingsverbanden te leggen dan we verwachtten. En ten derde, misschien wel het belangrijkste, geven we een signaal af naar alle leveranciers. Wij zeggen: wil jij aan ons blijven leveren, dan vragen we een duurzame innovatieve houding om onze ecologische doelen te behalen. Als Nederlandse infrasector in zijn totaliteit kunnen we dat afdwingen.”

“Bijvoorbeeld, we zijn als infrabeheerders allemaal op zoek naar een kabel die geen afval oplevert. We constateerden dat bijna alle kabels standaard gemaakt worden uit nieuw gedolven grondstoffen. Terwijl er over de grens in Frankrijk prachtige voorbeelden zijn met bovengrondse kabels van gerecycled koper. Het gaat erom ons perspectief te verbreden, onverwachte verbindingen te leggen. We worstelen bijvoorbeeld nog met grondstofpaspoorten. Die hebben we nog niet in de energiesector, maar in de vliegtuigindustrie zijn materiaalpaspoorten vanuit aansprakelijkheid al decennialang gemeengoed.”

Ik ben groot fan van Daan Roosegaarde en Daan is een groot fan van de infrasector

Het kan Eising allemaal niet snel genoeg gaan: “De coalitie is inmiddels stabiel en functioneert elke week beter. We delen veel kennis, werken goed samen en we kunnen de eerste resultaten laten zien. De kunst is wel enkel samen te werken waar het moet om daarmee stroperigheid te voorkomen.” In januari maakt de coalitie de samenwerking officieel met het Mission Statement Fair Infra. “Om het signaal aan de leveranciers kracht bij te zetten, en ook de bestuurders mee te nemen in het eindbeeld van een nationale infrasector die klimaatneutraal en volledig circulair werkt. Alle vooruitgang start bij verbeelding. Soms kun je dan in de bestuurskamer in vijf minuten meer snelheid maken dan in een jaar op de werkvloer.”

‘Onverwachte verbindingen’ en ‘verbeelding’. Dat klinkt bijna literair.

“Einstein zei ooit dat verbeelding belangrijker is dan kennis. Misschien is 2016 een jaar dat we dat meer gaan ontdekken en gebruik maken van de kunstenaars die daar ijzersterk in zijn. Ik ben groot fan van Daan Roosegaarde en Daan is een groot fan van de infrasector. Mensen als hij nemen ons mee naar een andere wereld. Je moet de ‘ja maars’ weglaten. En echt met een brede visie kijken naar je eigen werk.”

Tijdens het Nieuwjaarsevent 2016 gaat Eising tijdens een masterclass samen met bezoekers in gesprek over hoe je succesvol kunt samenwerken in een sector. Met welke unieke, slimme samenwerkingsverbanden kunnen we nog meer snelheid maken?

(Beeld: Bert Knot, mini world Rotterdam, CC BY-SA 2.0)

Opgetekend door: Arja Helmig

Benut uw IMVO-Voucher

Uw bedrijf:

Ø  ervaart een toenemende druk van stakeholders om verantwoord ketenbeheer te realiseren

Ø  heeft productiefaciliteiten of toeleveranciers in opkomende markten in Azië, Afrika, Latijns-Amerika of Oost-Europa

Ø  wil gebruik maken van een IMVO-voucher t.w.v. €10.000 om advies in te winnen over verantwoord ketenbeheer

 En u heeft de volgende vragen

:

Ø  Voldoet mijn IMVO-beleid aan de internationale eisen en voorwaarden van verantwoord ketenbeheer?

Ø  Op welke wijze kan ik mijn beleid op het gebied van arbeidsomstandigheden, mensenrechten en milieu bij mijn handelspartners vormgeven?

Ø  Voldoen mijn handelspartner(s) in de keten aan de nationale en internationale regelgeving op het gebied van mensenrechten, arbeidsomstandigheden en milieu?

Om u te helpen dit soort vragen te beantwoorden, introduceert MVO Nederland in opdracht van de Nederlandse overheid vanaf 1 april 2012 IMVO-vouchers. Met de voucher krijgt u 50% korting op een adviesaanvraag. 

 

Ons aanbod

Afhankelijk van uw specifieke vragen en wensen geeft Berenschot advies over volgende onderdelen van IMVO:

Ø  Opstellen van een sterk en overtuigend IMVO-beleid in samenwerking met uw stakeholders (bijvoorbeeld op basis van de ISO26000)

Ø  Analyse van de relevante internationale en lokale regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, mensenrechten, en milieu

Ø  Analyse en assessment van de belangrijkste risico’s in de keten

Ø  Een concreet stappenplan om uw IMVO-beleid te integreren en implementeren in bedrijfsprocessen in de keten en/of bij uw handelspartner(s)

Ø  Draagvlak creëren binnen uw bedrijf en bij de toeleveranciers

Ø  Opzetten van verbeter- en trainingsprogramma’s bij lokale toeleveranciers en handelspartners

Ø  Opzetten van monitoringssystemen

Ø  Assurance en verificatie van IMVO-verbeteringen

Ø  Ondersteuning bij het verkrijgen van certificering via bestaande keteninitiatieven

 

Waarom Berenschot?

Berenschot biedt u:

Ø  Expertise op het gebied van IMVO en aanverwante terreinen: strategie, communicatie, operational excellence, organisatieontwikkeling en inkoop

Ø  Jarenlange ervaring in het begeleiden van Nederlandse bedrijven bij duurzame bedrijfsstrategieën in ontwikkelingslanden en opkomende markten

Ø  Ervaring in het smeden van effectieve samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsleven, overheden en maatschappelijke organisaties

Ø  Competente adviseurs met verschillende achtergronden uiteenlopend van duurzaamheid tot financiële en juridische expertise. Berenschot werkt afhankelijk van het vraagstuk met internationale teams van experts

Ø  Samenwerkingsverband met Mazars, een wereldwijd accountantskantoor gespecialiseerd in controle en assurance van duurzame bedrijfsprocessen, waaronder mensenrechten. 

 

Uw contactpersoon

Heef u vragen over verantwoord ketenbeheer en de IMVO-voucher? Neem dan contact op met:

Irina van der Sluijs

i.vandersluijs@berenschot.nl

+31 (0)30 291 6888 (secretariaat)

 

Fons de Zeeuw

f.dezeeuw@berenschot.nl

+31 (0)30 291 6888 (secretariaat)

+31 (0)6 12 14 09 35

Type: 
Aanbieding
Topic - Start: 
Organisation: 
Berenschot B.V.