Communicatie en marketing

Integreer

Positie

U hebt het communicatiehuis op orde, uw reputatie wijkt niet af van wat u als werkelijkheid ervaart. U bent klaar om naar buiten te treden.

De casus

Een fastfoodketen wilde werken aan zijn duurzame beleid en imago. Het ging één van zijn nieuwe producten als duurzaam verkopen (wat ook zo was), met name om een nieuw marketingsegment aan te spreken. Dit werd echter slecht ontvangen, omdat de keten als ronduit niet-duurzaam bekend stond. Los van de campagne voor het ene duurzame product werd namelijk nog steeds breedsprakig campagne gevoerd voor de (goedkope) niet-duurzame andere producten.

Aandachtspunten

U verkoopt geen duurzaamheid, u verkoopt producten of diensten die op een maatschappelijk verantwoorde manier tot stand komen en worden geleverd. Als u daarover in aparte campagnes blijft communiceren, is het net alsof voor duurzaamheid een speciaal winkeltje is geopend, terwijl u daarnaast op de oude voet doorgaat.

Ook versterkt dit bij consumenten het beeld dat duurzaamheid een eigenschap is die uw aanbod duurder maakt. Of dat de verduurzaming van uw aanbod juist ten koste gaat van de kwaliteit. Ook verschillen in stijl van communiceren kunnen dat beeld oproepen: als u voor uw ‘gewone’ producten van u laat horen via traditionele (massa)media, dan kan het vreemd overkomen als u uw duurzaamheid via een intieme socialmedia-aanpak onder de aandacht brengt.

  • Voer na uw eerste duurzame campagne bij voorkeur geen losse campagnes over duurzaamheid meer, maar integreer duurzaamheid zo veel mogelijk in uw reguliere communicatie.
  • Communiceer duurzaam (dus helder, eerlijk en geloofwaardig) over alles wat u doet.
  • Hanteer geen verschillende communicatieprincipes voor duurzame en 'niet-duurzame' producten of diensten.
Laatst bijgewerkt: 
18-02-2015 17:44