Communicatie en marketing

Ga goed van start

Positie 

U bent trots op wat u hebt bereikt. En anders wilt u wel van de daken schreeuwen hoe u het allemaal anders gaat doen. Toch hebt u nooit eerder een duurzaam geluid laten horen.

De casus

Een energieleverancier begon een grote campagne waarin het beloofde de energiemarkt open te gooien door meer transparantie en eerlijke communicatie. Op dat moment stond de leverancier vooral bekend om agressieve verkooppraktijken, onduidelijke facturen en te veel geïnde termijnbedragen. Daardoor geloofde niemand in de goede voornemens en kreeg het bedrijf een golf van negatieve publiciteit over zich heen.

Aandachtspunten

In dit stadium kunt u beter niets vertellen dan het risico lopen om te veel te vertellen of dingen te vertellen die achteraf niet kloppen. Zelfs als het wél klopt, is de kans groot dat alles wat u zegt aan dovemansoren is besteed. U moet uw duurzame reputatie nog vestigen, dus werk eerst aan uw geloofwaardigheid.

  • Niet roepen terwijl de beeldvorming over uw organisatie nog anders is.
  • Niet méér beloven dan u kunt waarmaken.
  • Communiceer liever niets dan te veel of onjuist, maar wacht ook niet tot in het oneindige.
Laatst bijgewerkt: 
18-02-2015 17:39