Communicatie en marketing

Ga de dialoog aan

Positie 

U hebt een punt bereikt waarop de eerste boodschappen het publiek bereiken. Maar wordt er wel naar u geluisterd? En hoort u wel de feedback die u krijgt?

De casus

Een zuivelbedrijf creëerde een platform met blogs, evenementen, recepten en masterclasses over de maatschappelijke veranderingen en visies ten aanzien van de ontwikkelingen in productie en consumptie van zuivel. Zo raakte het bedrijf in gesprek met zijn doelgroepen en werd het bewust van wat er onder de klanten leefde.

Aandachtspunten

Communiceren doet u met elkaar, zeker in tijd van internet en social media. De traditionele marketingmonoloog slaat steeds minder aan en draagt alleen maar bij aan het wantrouwen. Zeker als u wilt communiceren over uw duurzaamheid.

Daarom is het goed om het publiek deelgenoot te maken van uw proces, de uitdagingen waarvoor u staat, de problemen die u niet in uw eentje kunt oplossen. Er zijn vele manieren om de dialoog aan te gaan met klanten, de overheid en het maatschappelijk middenveld. Betrek ook hier uw medewerkers in, want zij zijn het gezicht van de organisatie. Als zij uw verhaal mogen vertellen, vergroot dat hun bedrijfstrots en motivatie.

  • Vertel precies wat u doet én (nog) niet doet.
  • Vraag klanten om mee te denken, waarmee u rekening houdt met verschillende groepen: van mensen die willen dat u nú verandert tot mensen die liever van niets weten.
  • Medewerkers (vooral die met klantcontact) betrekken en een rol laten spelen in uw communicatie.
Laatst bijgewerkt: 
25-02-2015 15:49