Communicatie en marketing

Doe onderzoek

Positie

U hebt het goede voornemen om te communiceren over duurzame plannen en activiteiten, maar moet de eerste stappen nog zetten.

De casus

Een waterbedrijf wilde zich mengen in het publieke debat over schoon drinkwater. Het bedrijf besloot eerst polshoogte te nemen bij zijn doelgroepen. Ook zette het bedrijf op een rijtje welke uitingen het op dat vlak al had gedaan, via welke middelen en kanalen en met welke insteek en toon.

Aandachtspunten

Als u duurzaam wilt communiceren, is het belangrijk om via onderzoek te weten te komen waar u nu staat. Hoe is momenteel uw reputatie in de markt? Wat zijn uw doelgroepen gewend om van u te horen en op welke manier? En hoe draagt die manier bij aan uw huidige imago? Om dezelfde reden is het nuttig om ook intern uw licht op te steken. Voelen medewerkers dezelfde passie als u? Wat horen zij om zich heen over het bedrijf?

  • Ga na wat momenteel uw reputatie is en op welke vlakken uw imago achterloopt op de werkelijkheid.
  • Inventariseer op welke manieren u nu communiceert en probeer het verband te vinden met uw huidige reputatie.
  • Peil niet alleen de indrukken van de buitenwereld, maar betrek ook medewerkers.
Laatst bijgewerkt: 
18-02-2015 17:40