Transparantie

Waarom transparantie?

Transparantie is een belangrijk onderwerp voor alle bedrijven – ongeacht grootte of sector. Maar wat levert het op om inzicht te geven in uw dilemma’s, keuzes, processen en (MVO-)prestaties? MVO Nederland onderscheidt daarin drie invalshoeken.

Transparantie: bron van innovatie

Transparantie is een bron van innovatie. Door stakeholders te betrekken bij uw besluitvormingsprocessen geeft u ze de kans ze mee te laten denken over uw dilemma’s. Dit kan leiden tot onverwachte oplossingen en samenwerkingsverbanden. Door te laten zien dat u het belangrijk vindt wat anderen van uw bedrijf vinden, versterkt u het draagvlak voor uw keuzes. Niet iedereen heeft dezelfde belangen of zal het eens zijn met uw beslissingen, maar juist daarom is het belangrijk helder te zijn over uw afwegingen.

Transparantie: beter zakendoen

Klanten, leveranciers en beleggers vinden MVO steeds belangrijker. Voordat ze zaken met u doen, willen zij inzicht in uw duurzaamheidprestaties. Door transparant te zijn over de relevante eigenschappen van een product of van uw onderneming, kunnen ze bewust kiezen met wie ze in zee gaan. Er geldt vaak: onbekend maakt onbemind. Zorg dus dat u duidelijk bent over uw kijk op MVO, geef open en eerlijke informatie over uw zakelijke uitgangspunten, de herkomst van uw grondstoffen en bijvoorbeeld het energieverbruik van uw producten.

Transparantie: verantwoording afleggen

‘Maatschappelijk verantwoord’ ondernemen houdt ook in dat u aan de maatschappij verantwoording aflegt over de impact van uw bedrijf op mens, milieu en economie. Wat is er terecht gekomen van uw plannen om energie te besparen of het ziekteverzuim terug te dringen? Zit u op de goede weg, of waren er tegenvallers? Ieder bedrijf heeft zijn eigen verhaal over duurzaamheid. Wie trots is op zijn onderneming is daar graag transparant over.

Laatst bijgewerkt: 
15-08-2014 13:48