Expert

Ook partner worden?

Agenda

dinsdag 2 mei 2017 (Hele dag)
donderdag 11 mei 2017 - 13:30 tot 17:00
donderdag 11 mei 2017 - 14:30 tot 17:00

Kleding en textiel

Nut en noodzaak

Binnen de textielsector zijn er veel kansen voor MVO. Het materiaal is toegepast in allerlei producten van kleding, interieur tot huishoudartikelen waardoor de impact op mens en milieu groot is. Ontrafel jouw textielketen en ontdek waar jij als eerste mee aan de slag kunt.

Materiaalkeuze

Het kiezen van een ander materiaal heeft effect op jouw milieu-impact. De productie van gangbare katoen kost bijvoorbeeld veel land, water en chemicaliën en is daarmee erg belastend voor het milieu. Wil je aan de slag met polyester bedenk dan dat deze gemaakt is van aardolie, een eindigende grondstof waarvan we het gebruik beter kunnen beperken. Er zijn gelukkig goede alternatieven.

Arbeidsomstandigheden

Naast een effect op het milieu heeft je keuze ook effect op de mens. Nederlandse bedrijven importeren het meeste textiel uit China (60%), India (9%) en Bangladesh (8%). In deze landen zijn de arbeidsomstandigheden meestal slechter dan in Nederland. Er komt gedwongen (kinder)arbeid voor. De salarissen zijn onder het minimumloon. Het aantal werkuren is hoog en er is vaak geen brancheorganisatie of vakbond die opkomt voor de rechten en veiligheid van werknemers.

Afval

Textiel is een belangrijk onderdeel van het modesysteem. Een systeem dat op dit moment zoveel mogelijk producten wil verkopen door het aanbod in een hoog tempo te wisselen. Veel van deze producten worden afval wanneer de klant ze niet meer wil. Terwijl het ook mogelijk is een afwisselend aanbod te bieden zonder afval te creëren.

Welk verhaal vertel je?

Het verhaal achter een product is belangrijk voor de consument. Blijkt later dat het verhaal niet klopt, dan loop je kans op imagoschade, zoals bijvoorbeeld gebeurde door de ramp met Rana Plaza in Bangladesh. Daarom is transparant zijn in je communicatie belangrijk.

Laatst bijgewerkt: 
28-10-2016 10:31